تفاوت لنز فول فریم بر روی دوربین کراپ دار

اگر مایلید تا از پاسخ ها به این پرسش از طریق ایمیل مطلع شوید، آن را دنبال یا Follow نمایید. لطفا جواب خود را در قسمت «به این سوال پاسخ دهید» بنویسید (تا کاربران دیگر بتوانند به آن امتیاز دهند).

با توجه به وجود ضریب ۱.۵ میان دوربین فول فریم و کراپ، لنز نیکون FX با فاصله کانونی ۱۲۰ بر روی بدنه DX باید فاصله کانونی ۱۸۰ رو نتیجه بده. اما در عمل هیچ تفاوتی وجود نداره!
عملا عکسی که با D7000 و با ۱۸-۱۰۵ بر روی ۱۰۰ میلیمتر گرفته شده با همین دوربین و لنز ۲۴-۱۲۰ تفاوتی ندارد
ایا بنده اشتباه متوجه شدم یا عیبی وجود دارد؟

5 پاسخ

سلام
ضریب برش به سنسور دوربین مربوط میشه نه به لنز
فرقی نمیکنه که با دوربین کراپ سنسور با لنز fx یا لنز dx عکس بگیرید(تفاوتی در فاصله کانونی ایجاد نمیشه)
زمانی در فاصله کانونی تفاوت دیده میشه که شما عکسی رو با دوربین فول فریم و مثلا در فوکال ۱۰۰ ,ثبت کنید و در همین شرایط عکس رو با دوربین کراپ سنسور در فوکال ۱۰۰ ثبت کنید و وقتی دو عکس گرفته شده رو با هم مقایسه کنید ,تفاوت فاصله کانونی رو مشاهده میکنید.
امیدوارم درست توضیح داده باشم

#1

خیلی ممنون از پاسختون، پس عملا تمام این مدت من اشتباه می کردم!
همیشه با این عبارت که این لنز (۲۴-۱۲۰) روی دوربین شما رنج (۳۶-۱۸۰) می ده مواجه بودم! حتی تو فوروم های معتبر! اما متاسفانه الان که لنز رو خریدم می بینم ماجرا متفاوته…

#2

فاصله کانونی همگی از یک استاندارد جهانی استفاده میکنند، این دیدگاه اشتباه هست که فاصله کانونی لنز کراپ سنسور با فول فریم فرق دارد. در واقعیت فاصله کانونی یکی هست، تنها فرق از زمانی شروع میشود که ماجرا به سنسور مربوط شود، دوربین فول فریم فاصله کانونی واقعی رو نشون میده، دوربین کراپ سنسور، با توجه به قطع سنسور و ضریب آن، تصویری زوم تر خواهید داشت.

#3

سلام
فرق لنز dx  و fx اینه که لنز دی ایکس بهینه شده تا نور رو روی یک محیط به اندازه ی محیط سنسور کراپ متمرکز کنه.و بقول دوست عزیزم آقا پویا یک استاندارده.و صرف وجود این واژه باعث تغییر در فاصله کانونی نمیشه
اگر لنز دی ایکس رو روی فول فریم امتحان کنید،حاشیه عکس سیاه میشه.چون عملا نوری در به اون قسمت سنسور فول، از لنز نمیرسه

#4

خیلی ممنونم از پاسخ دوستان

#5

لطفا وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید پاسخ بدهید

سوالات مرتبط

دنبال کنندگان