تفاوت لنز

اگر مایلید تا از پاسخ ها به این پرسش از طریق ایمیل مطلع شوید، آن را دنبال یا Follow نمایید. لطفا جواب خود را در قسمت «به این سوال پاسخ دهید» بنویسید (تا کاربران دیگر بتوانند به آن امتیاز دهند).

سلام.
ببخشید میخواستم بدونم تفاوت لنز ها درچیه??در زوم یا کیفیت عکس??

1 پاسخ

سلام علیکم.
تفاوت لنز ها در هردو مورد هست! وموارد دیگه.
اول اینکه اصطلاح زوم یعنی تغییر فاصله کانونی. که شما در نام لنز ها می‌بینید مثلا ۱۳۵-۱۸٫ به همین قابلیت که میشه از یه عدد تا عدد دیگه تغییر داد میگن زوم.
اما چیزی که مد نظر شما هست به نظرم بزرگنماییه(دوستان اگر این واژه رو اشتباه به کار بردم لطفا اصلاح بفرمایید) یا مقداری که میتونه صحنه رو بزرگ کنه و طبق اصطلاح رایج زوم کنه.
بله لنز ها در اینجا متفاوت اند. هرچه عدد فوکال یا همون فاصله کانونی بیشتر باشه بزرگ کردن صحنه بیشتره. مثلا برای عکاسی از پرندگان معمولا فوکال بالای ۳۰۰ و حتی ۵۰۰ میلی متر پیشنهاد میشه.
در زمینه کیفیت هم یقینا متفاوت اند. ببینید ما برای عکس ها میزان و معیارهایی داریم برای مثال ممکنه دیده باشید که در برخی عکس ها یه خط یا هاله آبی اطراف برخی اشیاء میفته که در واقع یه ضعف برای لنز هست.معیار های دیگه مثل کیفیت رنگ، شکست نور و… وجود دارند.
از طرفی ما درون لنز تعدادی المان اپتیکی داریم. حالا شما خودتون حساب کنید هرچه کیفیت این المان ها، سیستم های به کار رفته، تراش شیشه ها و… در این لنز بیشتر باشه قیمت هم بیشتره و کیفیت هم بیشتر. برای مثال در لنز های با بزرگ نمایی بالا مثلا۴۰۰ میلی متر. ما نیاز به المان های بیشتری داریم تا اصطلاحا زوم انجام بشه. همچنین در این لنز ها به دلیل استفاده بیشتر از شیشه ها (لنز ها) شکست نور بیشتر میشه. پس اگر تصویر خوبی بخواهیم باید کیفیت همه این المان ها رو بالاتر ببریم که نتیجش قیمت بالای این لنز ها هست.چ
تفاوت مهم دیگه لنز ها در میزان گشودگی دیافراگ اون ها هم هست. همونطور که احتمالا مستحضرید هرچه دیافراگم بزرگ تر باشه میدان دید کمتر هست چیزی که معمولا در عکس های پرتره استفاده میشه و هرچه دیافراگم کوچک تر میدان دید بیشتر هست چیزی که معمولا در عکاسی منظره استفاده میشه. تجربه بنده این رو میگه که شما هر چه دیافراگم کمتر(باز تر) و کیفیت بیشتر رو بخواید باید پول بیشتری بپردازید. همچنین اگر دنبال دیافراگم باز در فواصل کانونی بالا مثل ۲۰۰ میلی متر باشید باز هم قیمت بیشتر هست.
از طرفی هر فاصله کانونی مناسب یک ژانر و مدل کاری هست که میتونید به مطالبی در همین سایت مراجعه کنید.
امیدوارم مفید واقع بشود.
موفق باشید

#1

لطفا وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید پاسخ بدهید

دنبال کنندگان