دلیل زرد نشان دادن عکسای دوربین نیکون؟

اگر مایلید تا از پاسخ ها به این پرسش از طریق ایمیل مطلع شوید، آن را دنبال یا Follow نمایید. لطفا جواب خود را در قسمت «به این سوال پاسخ دهید» بنویسید (تا کاربران دیگر بتوانند به آن امتیاز دهند).

دلیل زرد نشان دادن عکسای دوربین نیکون در چیست؟
و چرا دوربین های کنون خیلی به رنگ ها رنگ و لعاب میدهند و از حالت طبیعی خارج میشه
و ازون طرفم دوربین نیکون (d3200) رنگ هارو خیلی بیحال ثبت میکند و باید عکس هارو داخل فتوشاپ انداخت تا رنگ طبیعی رو درست کرد
خواستم بدونم بقیه دوربین های نیکون مخصوصا مدل بالاهایش همچون D810 و D750 هم به همین شکل است؟؟

3 پاسخ

سلام به شما دوست گرامی.البته باید گفت که کانن رنگها رو گرم تر نشون میده و نیکون طبیعی تر. احتمال داره تراز سفیدی یا همون وایت بالانس دوربین درست انتخاب نشده باشه. چون حالت های دستی تراز سفیدی این دوربین ها زیاده و اگه درست انتخاب نشه تن رنگ نامناسب به عکس میده. موفق باشید.

#1

شما هر دو دوربینی رو که مقایسه کنید از برند های مختلف رنگ ها با contrast و saturation متفاوت از هم نشون میده ولی این مشکل زدی عکس به خاطر اینه که white balance اشتباهی وارد کردید و همه چیز رو به سمت رنگ های گرم متمایل میکنه. در نود درصد شرایط white balance اتومات کارش رو خوب انجام میده ولی اگر توی شرایط به خصوصی هستید این اپشن هارو دارید:
۱- یه چیزی که مطمئنید سفید خالص هست یا نزدیک به سفید هست رو تصویر برداری کنید و توی تنظیمات تراز سفیدی به دوربین بگید که از این عکس به عنوان منبع استفاده کنه
۲- تنظیمات تراز سفیدی رو روی حالت خودکار قرار بدید چون توی نود و نه درصد شرایط کارشو خوب انجام میده و برای اون یه درصد هم از گزینه یک میتونید استفاده کنید یا اینکه به صورت دستی وارد کنید با توجه به نور محیط 
اگر سوال دیگه ای داشتید میتونید توی اینستاگرم منو پیدا کنید. خوشحال میشم بتونم کمک کنم.
@samishp
مخلص

#2

بحث رنگ و tone curve رو با هم مطرح کردید. اگه منظورتون اینه که چرا عکسهای نیکون flat دیده میشن، چند دلیل داره:
۱- مهمترین دلیل: فوتوشاپ و لایت روم (که هر دو از موتور ACR برای رندر کردن عکس استفاده میکنن) قادر به خوندن header فایل خام نیکون نیستند. نتیجه اینه که کنتراست و picture control نیکون برای فوتوشاپ قابل فهم نیست، و فوتوشاپ برای رندر کردن عکس های نیکون از پروفایل خودش استفاده میکنه که اسمش Adobe standard هست. دقت کرده باشید در ACR و لایت روم برای شبیه سازی picture control دوربین، در قسمت Camera calibration و profile، چیزهایی مثل camera standard، camera portrait، camera landscape قرار دادن که باز هم نمیتونن کارشون رو به درستی انجام بدن. راه حل: استفاده از برنامه خود نیکون که viewNX باشه و تبدیل عکس به فایل lossless مثل tiff، و سپس باز کردن فایل تبدیل شده در برنامه ای مثل فوتوشاپ، یا استفاده از phase one capture one که رنگ ها رو بهتر نشون میده.
۲- لنز مورد استفاده: هر لنزی را بهر کاری ساخته اند. هر کدوم از لنزها تصویر با کاراکتر خاص خودشون رو میسازن. اگه لنزی برای پرتره ساخته شده، عموما تنظیم شده که پوست رو زیبا نشون بده با کنتراست پایین و رنگ هایی که برای پوست مناسب هستن. لنزی که برای منظره ساخته شده صد در صد کنتراست بالاتری داره تا لنزی که برای پرتره هست. لنزی که عدسی های زیاد داشته باشه تصویر رو flat میکنه (مثل زوم) و عدد f واقعی رو کاهش میده (tstop). لنزی که عدسی هاش پوشش نداشته باشن، بخاطر انعکاس ناخواسته نور کنتراست و اشباع رنگ کمتری داره مخصوصا در شرایطی که منبع نور کنار تصویر باشه یا از پشت سوژه باشه، در مقابلش لنزهای نیکون که nano coating دارن این مشکل رو ندارن (و قیمت بالایی هم دارن). لنزی که ماکرو باشه برای micro contrast و شارپنس ساخته شده. لنزهای F1.4 نیکون، رنگهای گرم تری از لنزهای ۱٫۸ نیکون تولید میکنن (تنظیم خود نیکون). لنزهای زایس، micro contrast بسیار بالایی دارن و بخاطر همین بسیار سه بعدی و زنده به نظر میرسن… این لیست تا ابد ادامه داره. نمیشه از لنز زوم کیت استفاده کرد که قیمت پایین و وزن کم و گستره زومش در نظر سازنده بوده، و پرسید که چرا تصویرش کاراکتر نداره و رنگش بده.
۳- بحث وایت بالانس: این رو دوستان باید سعی در یادگیری کاملش داشته باشن… استفاده از auto در ۹۹ درصد مواقع واقعا کار اشتباهی هست. تنها کاری که Auto میکنه نابود کردن color cast غالب در عکس هست… در حالی که عکس میتونه از چندین منبع نور تاثیر بگیره با رنگهای متفاوت… اینجاست که auto نمیتونه کار خاصی بکنه و هر کاری انجام بدید با دوربین نتیجه یه عکس بد رنگ میشه. وایت بالانس auto همچنین رنگ نوری که شما ازش خوشتون میادم نابود میکنه! مثلا فکر کنید در ساعت طلایی مشغول عکاسی باشید. دوربین در حالت auto خیلی راحت رنگ طلایی نور رو از بین میبره… یا در ساعت آبی عکس رو به سمت خاکستری میبره. فقط بگم که از auto در مواقع اجبار استفاده کنید، مثل موقعی که در فضای بسته هستید و انواع لامپ ها نور رو تامین کردن. از کاغذ سفید یا چیزی که فکر میکنید سفید هم هست نمیشه در اکثر موارد استفاده کرد. چون چیزی که فکر میکنیم سفیده در اصل سفید نیست! استفاده ازین منبع بالانس هم به عکس یه color cast آبی یا زرد خواهد داد و…
حل مشکل وایت بالانس: اول یادگیری واقعی و کامل تعادل سفیدی و شناخت و فهم نور. دوم در صورت امکان در محیط داخلی، یک دست کردن منابع نور (فلورسنت رو کنار تنگستن استفاده نکنید… حتی در این حالت هم اشیای رنگی و دیوارهای خونه رنگ رو تغییر میدن). سوم استفاده از فلش و استروب و در حالت کلی منبع نوری که وایت بالانس نور روز یا معینی رو تولید میکنه (برای پرتره یا اشیا). چهارم راه حل حرفه ای و گران: استفاده از color checker!
دوربین های گرانتر البته در شناخت وایت بالانس auto بهتر عمل میکنن به علت برخورداری از سنسور بهتر (سنسور نورسنجی).
و در آخر این که عکس رو با adobe RGB color space بگیرید و در انتها در فوتوشاپ به sRGB تبدیل کنید! اگه نکنید عکس هاتون روی صفحه نمایش بیحال میشن!
 

#3

لطفا وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید پاسخ بدهید

سوالات مرتبط

دنبال کنندگان