دوربین و لنز مناسب برای عکاسی پرتره و مدلینگ

اگر مایلید تا از پاسخ ها به این پرسش از طریق ایمیل مطلع شوید، آن را دنبال یا Follow نمایید. لطفا جواب خود را در قسمت «به این سوال پاسخ دهید» بنویسید (تا کاربران دیگر بتوانند به آن امتیاز دهند).

درود بر همگی
میخوام کار آتلیه شروع کنم و به عکاسی پرتره و مدلینگ بپردازم
بعد از تحقیق فراوان پی بردم دوربین نیکون D5500 انتخاب مناسبی می تونه باشه و می تونم هزینه هارو مدیریت کنم و بیشتر روی لنز هزینه کنم
سوال اینجاست که این دوربین مناسب اینکار هست؟ اگر هست دوربین بدون لنز فابریک خریداری کنم؟
و این که با توجه به این که سبکم پرتره و مدلینگ (فضای باز و بسته ) هست چه لنزی مناسب برای این کار معرفی می کنید؟
(تا ۳ونیم میلیون می تونم برای لنز هزینه کنم)
 

14 پاسخ

بستگی داره شما کجای هستید ؟ 
مرکز یک شهر بزرگ ؟ شهر کوچیک؟ یا حومه شهرتون؟
چون اگر توی شهر بزرگی زندگی میکنید موفق شدن با فقط خرید یک دوربین خیلی سخت میشه براتون ؟
قطعا باید بادی خالی رو خریداری کنید و لنز مخصوص عکاسی فشن!
از نظر بادی دوربین انتخابی شما مناسبه ولی اگر میتونید هزینه بیشتری انجام بدید پیشنهاد من سری ٧٠٠٠ هست! 
لنز هم میتونید با یک ۵٠ یا ٨۵ دیاف ثابت و یک ٢۴-٧٠ سیگما که قیمت مناسب تری نسبت به بقیه برند ها داره بخرید!
دقت کنید اگر امکانش براتون هست حتما قبل از خرید با دوربین مورد نظرتون چند تا عکس بگیرید! 
 

#1

۵۰-۱۰۰ sigma f1.8
بنظرم گزینه بسیار مناسبیه

#2

شنیدم لنز های با دیاف۱٫۴ بهتر عمل می کنن ،ولی شما دیاف ۱٫۸ معرفی کردید دلیلش چیه؟

#3

تا جاییکه بنده با دوستان مشغول ‍‍‍پرتره تعامل داشتم وفهمیدم، برای کار پرتره و خصوصا آتلیه، یک لنز زوم نرمال تا تله با دیافراگم ثابت بیشترین کاربرد رو داره. و هیچ لنز زوم با دیافراگم ثابت ۱٫۴ تابحال ساخته نشده یا حداقل من ندیدم. لنز های محبوب این رده ۷۰-۲۰۰ ۲٫۸ ها و ۲۴-۷۰ ۲٫۸ ها هستن.البته لنزی که بنده پیشنهاد دادم روی بدنه کراپ بوکه و زاویه دیدی نزدیک به ۷۰-۲۰۰ روی بدنه فول فریم میدهد. حالا بعد از این که یه لنز زوم با دیاف ثابت تهیه کردید، نوبت یک لنز پرایم هستش که ۵۰ ۱٫۸ یا ۵۰ ۱٫۴ یا ۸۵ ۱٫۸ یا ۸۵ ۱٫۴ لنزهای مناسب این کار هستن. ولی با توجه به بودجه ای که شما مشخص کردید فعلا میتونید ۵۰-۱۰۰ ۱٫۸ رو تهیه کنید. ولی بنظر حقیر فعلا خرید نکنید و قبلش کاملا بررسی کنید کدوم لنز ها و از چه برندی بیشتر به کار شما میخوره و نمونه عکسهای دارای اگزیف زیاد ببینید، ضمن اینکه در عکاسی پرتره نور مسئله حیاتی هستش. درباره لوازم نورپردازی هم تحقیق بفرمایید.

#4

آقا اسماعیل این سایتو دیدم چندین نمونه گذاشته بود وقت کردی یه نظری در مورد کیفیتاش بده
خودم که میگم خوبه
http://www.photographyblog.com/reviews/sigma_50_100mm_f1_8_dc_hsm_a_review/sample_images/
 

#5

نمونه ها رو دیدم، پیشتر بنده با بررسی های دیگه و مقایسه با ۵۰-۱۵۰ ۲٫۸ متوجه شدم از اون بهتره و از ۷۰-۲۰۰ ۲٫۸ کمی پایین تره. درواقع نسبت به قیمتش میشه کاملا لنز ارزشمندیه.

#6

بعد از تحقیق فراوان تصمیم گرفتم دوربین دی۷۲۰۰ بخرم
در مورد لنز هم ۲۰-۳۰ تا سایت رو بررسی کردم و نمونه های زیر نظرمو جلب کرد:
Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G
برای عکاسی پرتره این لنزو انتخاب کردم که شارپنس حوبی داره و مخصوص دوربین های کراپدار هستش و قیمتش ۷۰۰ تومن هست ، همین مدلیش با دیاف۱٫۴ قیمتش۶ میلیونه . این سری لنز ها سیستم فوکوس خودکار درون لنز ندارن و برای دوربین های نیکون ۴ رقمی به غیر از ۷۱۰۰ و ۷۲۰۰ که دارای موتور فوکوس خودکار درون بدنه هستن مناسب نیست 
Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR
این لنز رو هم برای عکاسی روزمره در نظر دارم . درموردش تحقیق کردم و همه ازش تعریف می کنن . در مقایسه با نسل جدیدش که مدل ۱۸-۱۴۰ هست خیلی کیفیت بهتری داره و لرزشگیرش بهتر عمل می کنه. تو دیجی کالا همه مدل ۱۰۵ رو قبول دارن. قیمت این مدل ۹۰۰ تومن هستش و مدل ۱۴۰ قیمتی ۱میلیون و۱۵۰ داره .
نظرت چیه؟

#7

بدنه D7200 خوبه. اما درباره لنز، این لنز ۳۵ موتور فوکوس داخلی داره و روی همه بدنه ها کار میکنه. اون نسخه D این لنز هستش که موتور فوکوس نداره. اما از نظر کارکرد، اصلا پیشنهاد نمیکنم این لنز رو برای پرتره چرا که فاصله کانونی کوتاهی داره. و برای ایجاد بوکه (پس زمینه محو) فاصله کانونی هم به اندازه دیافراگم مهمه. بجای اون بهتره لنز ۵۰ ۱٫۸ سری G یا D بگیرید که بلند تره و زمینه عکس رو بیشتر محو میکنه و در ضمن به اندازه ۳۵ ۱٫۸ شارپ و با کیفیته. البته همین لنز هم اگه بیشتر از عکس نیم تنه بخواید از سوژه فاصله بگیرید دیگه بوکه نمیده. اینو در عمل بنده بارها تست کردم.
کیت ۱۸-۱۰۵ دامنه فوکال خوبی داره و از هر دو لنز ۱۸-۵۵ و ۱۸-۱۴۰ شارپنس بهتری داره.

#8

تو سایت زیر این لنزارو مقایسه کرده
http://blog.pixel.ir/nikkor-dx-35mm-f1-8g-vs-nikkor-50mm-f1-8g/
گفته لنز ۵۰ روی دوربین کراپ به ۷۵mm f/2.7 تبدیل میشه
اگه قراره دیاف۲٫۷ بشه پس چه کاریه لنز دیاف۱٫۸ بخرم؟ همون ۱۸-۱۰۵ کاراییش بیشتر هم میشه

#9

بسیار ساده ست: “مقاله اشتباهه”
فاصله کانونی و دیافراگم بر روی همه لنزها، حتی لنزهای مخصوص کراپ، برحسب سنسور فول فریم نوشته شده ن. یعنی استفاده از ۱۸-۱۰۵ ۳٫۵-۵٫۶ روی بدنه کراپ مثل استفاده ۲۷-۱۵۷ با دیافراگم ۵٫۲-۸٫۴ روی فول فریم هستش.
البته این ضرب شدن در کراپ فاکتور در زاویه دید و بوکه تاثیر داره وگرنه لنز همچنان هومن لنز قبلیه و به چیز دیگه ای تبدیل نشده.

#10

یعنی لنز فول فریم روی بدنه ی کراپ همون اعداد روی فول فریم رو تحویل میده !
اگه ایطوره لنز ۵۰ بهتره چون هم بوکه ی بهتری تحویل میده هم اگه روزی دوربین فول خریدم لنز به
لنز ۵۰ با دیاف۱٫۴ چطوره؟ قیمت ۲ برابر ارزش خرید داره؟ شارپنس و بوکه بهتر داره؟

#11

یعنی لنز فول فریم روی بدنه ی کراپ همون اعداد روی فول فریم رو تحویل میده !

متاسفانه این موضوع رو خیلی ها درست متوجه نشده، شروع میکنن به توضیح دادن به بقیه و همه رو به اشتباه میندازن.
با بستین لنز روی بدنه کراپ، از لحاظ فیزیکی چیزی تغییر نمیکنه. یعنی همچنان نسبت کانونی همون ۱٫۸ هستش و مقدار نور ورودی به بدنه با همون ۱٫۸ سنجیده میشه. اما چون سنسور کراپ هستش زاویه دید بسته تر میشه. حالا برای دستیابی به همون کادری که در ۵۰ میلیمتر روی فول فریم داشتیم، این بار روی بدنه کراپ باید از سوژه بیشتر فاصله بگیریم که در نتیجه بوکه افت پیدا میکنه. چقدر افت پیدا میکنه؟ به اندازه حاصلضرب کراپ فاکتور بدنه در نسبت کانونی لنز. مثلا ۱٫۸ روی کراپ بوکه ۲٫۷ روی فول فریم رو میده.
 
لنز ۵۰ ۱٫۴ هم بله، کاملا نسبت به قیمتش می ارزه بخرید برای پرتره عالیه.

#12

حرف نداری اسماعیل خان
ممنون از راهنمایی هات
موفق باشی

#13

قربانت. همچنین.

#14

لطفا وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید پاسخ بدهید

سوالات مرتبط

دنبال کنندگان