راهنمای خرید دوربین و تجهیزات برای عکاسی کودک در فضای باز

اگر مایلید تا از پاسخ ها به این پرسش از طریق ایمیل مطلع شوید، آن را دنبال یا Follow نمایید. لطفا جواب خود را در قسمت «به این سوال پاسخ دهید» بنویسید (تا کاربران دیگر بتوانند به آن امتیاز دهند).

با سلام و احترام.
راستش من میخواستم با بودجه حدود بیست ملیون تومان دوربین و تجهیزات رو برای عکاسی فضای باز برای کودک و نوزاد بخرم.اینجوری کارم رو شروع کنم که اگه کارم گرفت اتلیه بزنم و …
یعنی تجهیزاتی میخوام اول با فضای باز سازگار باشه بعد و تا حدودی به درد اتله هم بخوره.
چه دوربین و تجهیزاتی رو پیشنهاد میکنید؟
و بعد این که فروشگاه معتبر با قیمت خوب میشناسید؟
نظرتون درباره خرید دست دوم بعضی وسایل جیه و اصلا به صرفه هست دست دوم بخرم؟
و بعد اگه کارم نگرفت و بعد میخواستم بفروشم چقدر ضرر میکنم حدودا که بخوام بفروشمشون؟
چقدر برای اموزش باید هزینه کنم حدودا؟
واسه کار آموزی هم اگه ممکنه راهنماییم کنید چجوری میتونم ی جای خوب رو برای کار آموزی پیدا کنم؟
ممنونم اگه وقت بزارید و کمکم کنید.

6 پاسخ

سلام علیکم و رحمت الله.
ان شاالله که مسیر خوبی داشته باشید.
اما در مورد سؤالی که فرمودید:
بودجه شما مناسب هست. بنده مطالب رو به صورت نکته ای عرض می‌کنم تا دسترسی شما به مطالب راحت تر باشه:

  • تا جایی که بنده اطلاع دارم فضای باز منظور جای بدون سقف مثل طبیعت, حیات خانه و… اگر شما منظور دیگری داشتید بفرمایید.
  • در رابطه با دوربین: معمولا دوربین های نیکون رو به خاطر داینامیک رنج بیشتر در فضای باز ترجیح میدن همچنین قابلیت پوش(روشن کردن نواحی تاریک در تصاویر خام) دوربین های نیکون بهتر هست. اما به این معنا نیست که دوربین های کنون بد هستند ولی اگر فقط قصد عکاسی دارید میشه گفت دوربین های نیکون گزینه بهتری هستند.
  • در مورد نورپردازی: طبق فرمودتون منبع نور اصلی شما خورشید هست. وسایلی که بسیار لازم هستند عبارتند از: رفلکتور برای پوشاندن سایه ها، دیفیوزر برای کنترل نور خوشید. در برخی اوقات اگر دستیار نداشته باشید نیاز به سه پایه و گیره دارید تا رفلکتور و دیفیوزر رو برای شما نگه داره. اما گاهی اوقات شاید لازم باشه برای پر کردن سایه ها از فلاش استفاده کنید. مثل وقتی که سوژه در سایه هست و نور کافی برای بازتاب کردن توسط رفلکتور وجود نداره. از اونجایی که فرمودید تجهیزات رو بعدا برای آتلیه لازم دارید انتخاب شما مهم میشه. اگر محیط بازی که دراختیار دارید ثابت هست مثل حیاط خونتون در این صورت به نظر بنده بهتره از فلاش های استودیویی استفاده کنید که نیاز به شارژ ندارند و قدرت بالایی دارند. اما اگر مکانتون ثابت نیست دو تا انتخاب دارید. از فلاش های اکسترنال کوچک استفاده کنید. یا اینکه از فلاش های پرتابل (که شبیه استودیویی هستند) و باطری دارند استفاده کنید. که به نظرم همین دومی بهتر هست.
  • در مورد تجهیزات دسته دوم: یک وقت هست شما از سلامت تجهیزات اطمینان کامل دارید بله در این حالت به صرفه هست که دسته دوم بخرید. اما در مورد تجهیزاتی که اطمینان ندارید باید احتیاط کنید. چون وسایل عکاسی به خصوص دوربین بسیار حساس هستند. گاهی اوقات وقتی عکس گرفته شده رو زوم میکنید متوجه میشید دوربین چه عیبی داره. بنده خودم تجربه خراب شدن دوربین رو دارم حتی بعد از فرستادن به تعمیرگاه معتبر تهران هم درست نشد و سرآخر از طریق بیمه فروختمش. فلاش دست دوم هم ممکنه دیگه نور هم طیف خورشید تولید نکنه که عیب محسوب میشه.
  • آموزش شاید تنها پارامتر نباشه بلکه مهم ترین چیز علاقه شما و تمرینه. اما اینکه چقدر هزینه بکنید نمی‌دونم ولی فکر کنم اگر بخواید دو سه دوره‌ای (کوتاه مدت) شرکت بکنید حد اقل یه تومنی نیاز داشته باشید. در ضمن اینترنت هم فایل ها و نکات بسیار خوبی داره.

این ها یه سری نکات کلی بود اما نظرم رو درباره تجهیزات دقیق تر خدمتتون عرض میکنم.
بین دوربین های نیکون اگر بخواید فول فریم تهیه کنید d810 گزینه بسیار مناسبی هست که حدود ۱۰ تومن قیمت بدنه هست و کیفیت بسیار مناسبی داره. اگر هم فول فریم با قیمت مناسب تر میخواید d750 و اگر یک کراپدار با کیفیت بالا میخواید d7500  بسیار خوب و جدید هست d500 هم مثل مدل قبلی کراپ داره و قدیمی تر هست.
در زمینه لنزهای نیکون اطلاعاتی ندارم و بهتره از دوستان سؤال کنید.
برای فلاش هم اگر فلاش استودیویی پرتابل خواستید یک نگاه به لینکهای زیر بندازید:
https://www.pixel.ir/225-battery-powered-strobes
https://www.negahshop.com/product-category/lightingequipment/%d9%81%d9%84%d8%a7%d8%b4-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%88%d8%af%db%8c%d9%88-%d8%a2%d8%aa%d9%84%db%8c%d9%87/%d9%81%d9%84%d8%a7%d8%b4-%d9%82%d8%a7%d8%a8%d9%84-%d8%ad%d9%85%d9%84-%d9%be%d8%b1%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d9%84/
در مورد فلاش های ثابت هم لینک زیر:
https://www.negahshop.com/product-category/lightingequipment/%d9%81%d9%84%d8%a7%d8%b4-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%88%d8%af%db%8c%d9%88-%d8%a2%d8%aa%d9%84%db%8c%d9%87/%d9%81%d9%84%d8%a7%d8%b4-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ab%d8%a7%d8%a8%d8%aa/
اما در مورد برند ها تا جایی که بنده اطلاع دارم فلاش های هنسل آلمانی هستند و کیفیت بسیار خوبی دارند.در رده بعدی فلاش های پروفوتو قرار دارند که اروپایی اند و فلاش های گودکس هم چینی هستند که اونها هم کیفیت خوبی  دارند.
سؤالی داشتید در خدمتم.
 

#1

 خیلی خیلی ممنونم از لطفتون و زمانی که گزاشتید توضیحاتتون عالی بود و واقعا ممنونم خیلی از مسالم حل شد.
فقط من توی انتخاب بین نیکون d810 و کنون  ۵ d مارک ۴ موندم کدوم رو انتخاب کنم برای این کار؟
اگر از دوستان و اساتید کسی باشه در مورد لنز هم راهنماییم کنه خیلی خیلی ممنون میشم.

#2

خواهش می‌کنم. خداروشکر
در مورد این دو دوربین:
دوربین کنون جدیدتر هست و قابلیت فیلم برداری با کیفیت ۴k رو داره. همچنین به خاطر مگاپیکسل کمتر مقداری در نویز بهتر عمل میکنه. ولی مثل اینکه طبق مشخصات درج شده دینامیک رنج و عمق رنگ کمتری داره.(البته همینی که هست هم خیلی خوبه)
ولی همونطور که گفتم معمولا گفته میشه اگر فقط میخواید عکاسی کنید نیکون رو انتخاب کنید که البته کنون رو هم میتونید انتخاب کنید. چون هردو واقعا خوب هستند. اما باید توجه داشته باشید که دوربین کنون حدود سه تومنی گرون تر هست.
یک نکته اینکه خانم دینا بلنکو که عکس ها و آموزش‌های بسیاری از ایشون در سایت لنزک موجوده از دوربین d810 استفاده می‌کنند.
امیدوارم دوستان هم یاری بفرمایند و پاسخ هایی بهتر از بنده ارائه بدهند.

#3

 ممنونم از راهنماییتون.
کانلا درست میفرمایید من فقط برای عکاسی میخوام برای فیلم برداری استفاده نمیخوام برای همین طبق فرمایش شما نیکون گزینه بهتری هست.
و این که واسه لنز فکر کنم ی دونه ۲۴-۱۰۵ میخوام و یدونه ۸۵mm f1/8 یا f1/4 ولی ازکجا باید بدونم کیفیت این لنز ها خوب هست یا نه رو نمیدونم

#4

خواهش می‌کنم.
از بین لنز هایی که فرمودید به نظرم نیکون ۱۰۵-۲۴ نداره و مخصوص کنون هست. اما لنز ۸۵ لنز مناسبی برای عکاسی پرتره هست.
برای مقایسه کیفیت لنز ها هم می‌تونید به سایت زیر مراجعه کنید:
https://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=1168&Camera=979&Sample=0&FLI=0&API=4&LensComp=791&CameraComp=614&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=3
اگر اشتباه نکنم نحوه کارش به این صورته که شما در سمت چپ یک لنز انتخاب می‌کنید و در سمت راست هم همینطور . تصویر اصلی تصویر برداشته شده با لنز سمت راستی هست که انتخاب کردید و اگر موس رو روی عکس ببرید تصویر مربوط به لنز سمت چپ میاد که می‌تونید مقایسه کنید. دقت کنید که دوربین ها حتی الامکان همرده و در یک دیاف عکس گرفته شده باشه.
این برای مقایسه عکس بود. و سایت معروف دی پی ریویو که می تونید برای مقایسه مشخصات استفاده کنید:
https://www.dpreview.com/products/compare/lenses
به سایت dxomark هم حتما یک سری بزنید.
https://www.dxomark.com/category/lens-reviews/

#5

لطفا وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید پاسخ بدهید

سوالات مرتبط

دنبال کنندگان