علت سیاه شدن گوشه های عکس چیست؟

اگر مایلید تا از پاسخ ها به این پرسش از طریق ایمیل مطلع شوید، آن را دنبال یا Follow نمایید. لطفا جواب خود را در قسمت «به این سوال پاسخ دهید» بنویسید (تا کاربران دیگر بتوانند به آن امتیاز دهند).

سلام
بنده روی D5200 جدیداً دارم از یک لنز ۱۸-۲۰۰ نیکور استفاده می کنم که VRهست و حالت Active هم داره. در فواصل کانونی پایین بین ۱۸ تا ۵۰ وقتی عکس می گیرم کرنرهای تصویر نقاط کوچکی سیاه میشه. روی این لنز از یک فیلتر UV مارک Hama استفاده می کنم. ضمنا وقتس تو آتلیه امتحانش کردم (بدون فیلتر) خبری از گوشه های سیاه تصویر نبود. اگر ممکنه علت این سیاه شدن در گوشه های تصویر رو برام توضیح بدید و چطور میشه ازش جلو گیری کرد.
با تشکر

6 پاسخ

فکر می کنم منظور شما ویگنت Vignette باشه. اگر سرچ کنید با توضیحات بیشتری در مورد این پدیده آشنا خواهید شد. اما تا اونجا که من میدونم ویگنت در فوکال های بالا بیشتر نمود پیدا میکنه.
اگر بتونید یک عکس آپلود کنید راحت تر میشه نظر داد.

#1

اگر تصویر رو بصورت RAW گرفته باشید توی نرم افزار Adobe lightroom یا Adobe Camera Raw که به همراه فتوشاپ هست می تونید این مشکل رو برطرف کنید.

#2

مشکل شما از نوع فیلتره که جلو لنز رو میگیره
بخاطر اینکه گوشت دوره فیلتر شما زیاد است
از فیلتر دیگه ای استفاده کنید

#3

اگر در آتلیه و فلش سیاه میشه زیاد بودن سرعت شاتر
بزارید روی ۱/۱۰۰

#4

ممنون از همه دوستان
در واقع من دنبال علت ایجاد این مسئله بودم
در مورد بر طرف کردنش بله در camera raw میشه حل کرد موضوع رو اما خب اگر بشه جلوشو گرفت بهتره تا تعداد زیادی عکس رو ویرایش کرد
در این راستا فکر کنم پاسخ من رو آقا ایمان دادن البته هنوز مطمئن نیستم اما انگار منطقی تر باشه
امیر جان تو آتلیه سیاه شدن مدلش فرق داره و با سینک شدن فلاش و دوربین ،تا سرعت های بالاتر از ۱۰۰ هم میشه جلو سیاه شده عکس ناشی از تاخبر فلاش رو گرفت
از آقا امین هم ممنونم ولی خطای وگنت هم نبود مشکل 
 

#5

سلام
مشکل دقیقا ویگنت هست که برخلاف گفته دوستان در فواصل کانونی پایین بیشتر دیده میشه (واید). این مشکل، مربوط به لنز هست و راه حلش هم بستن دیافراگم. به همین علت توی آتلیه ندیدینش چون دیافراگم رو از f/8 تا f/16 استفاده کردید.

#6

لطفا وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید پاسخ بدهید

سوالات مرتبط

دنبال کنندگان