عکسبرداری از سوژه متحرک به صورت تکنیک فریز در محیط تاریک

اگر مایلید تا از پاسخ ها به این پرسش از طریق ایمیل مطلع شوید، آن را دنبال یا Follow نمایید. لطفا جواب خود را در قسمت «به این سوال پاسخ دهید» بنویسید (تا کاربران دیگر بتوانند به آن امتیاز دهند).

سلام
دوربین  Canon EOS 7D دارم با لنز / Canon INC/ EF-S / 15-85mm /1:3.5-5.6
مشکلی که برام پیش اومده اینه که تو تاریکی محیط استودیو با نورپردازی خیلی کم، نمیتونم از سوژه م که موزیسین ها هستن عکس کاملا واضح و محو و کشیده نشده ثبت کنم. وقتی سرعت مناسب که ۱/۸۰ یا ۱/۱۰۰ هست رو در حالت M دوربین انتخاب میکنم و ایزو رو تا ۱۶۰۰ یا حتی ۳۲۰۰ بالا می برم چون نمیدونم چرا نمیتونم دیافراگمم رو بیشتر از ۵/۶ باز کنم عکس فریز شدم کاملا در تاریکیه و عملا چیزی ازش معلوم نیست.
وقتی هم که سرعت رو میارم پایین تر مثلا ۱/۴۰ یا ۱/۳۰ نور عکسم مناسب میشه اما دیگه تمام سوژه م شارپ نیست و مثلا دست ها که مشغول فعالیت و در حرکتن به صورت کشیده ثبت میشه.
چه کار باید کنم؟! امکان فلش زدن هم ندارم چون حواسشون پرت میشه.
ممنون میشم راهنمایی کنین
نمونه عکسی هم گرفتم لینک کردم
آخرین حد سرعت با نور مناسب

7 پاسخ

فریز کردن سوژه در استدیو و یا محل های تاریک، بوسیله سرعت بالای شاتر انجام نمیشه. مثلا در یک اتاق تاریک که نوردهی یک دوم ثانیه هم چیزی جز تاریکی ثبت نمیکنه با فلاش با سرعت ۱/۱۰۰ میتونید سوژه ای مثل پرتره رو بدون ماتی ثبت کنید. و با سرعت ۱/۲۰۰ حتی سوژه متحرک رو هم فریز کنید. در هر صورت مجبورید از فلاش استفاده کنید یا نورپردازی ثابتی روی سوژه انجام بدید و در فاصله دورتری فوم مشکی نصب کنید. بعدا ویرایش فضا رو نزدیک به حالت نورد نظرتون کنید.

#1

لنزی که شما دارید یک لنز ۱۸-۸۵ با دیافراگم ۳٫۵-۵٫۶ ؛ باز ترین دیافراگمی که میتونید انتخاب کنید توی فاصله کانونی۱۸ م م ۳٫۵ و توی فاصله کانونی ۸۵ م م ۵٫۶ هست ، که حتی توی حالت اول که دیافراگمی برابر ۳٫۵ داره برای محیط های کم نور مناسب نیست
اگر محدودیت مالی ندارید پیشنهاد میدم یک لنز پرایم ۵۰ یا ۸۵ م م با دیافراگم ۱٫۸ یا باز تر تهیه کنید (مثلا ۵۰mm f/1.8 stm) که چندین برابر نور بیشتری به سنسور دوربین شما می رسونه و میتونید سرعت شاتر بالا تری انتخاب کنید
توی بعضی از سایت ها به لنز هایی که دیافراگم های خیلی باز دارن اصطلاحا لنز های سریع هم گفته میشه که کنایه از همین موضوع داره
یه نکته دیگه که هست اینه که دیافراگم های باز عمق میدان کمتری ایجاد میکنن مثلا f/1.4 که ۵۰ درصد نور بیشتری نسبت به f/1.8 به سنسور میرسونه ولی عمق میدان خیلی کمی داره ، پس لازمه روی فکوس دقت بیشتری داشته باشید یا اگه لازم شد از یه دیافراگم بسته تر استفاده کنید تا کل صحنه توی فکوس قرار بگیره
ببخشید طولانی شد

#2

اگر هم که نمیخواید لنز دیگه ای تهیه کنید بهترین راه اینه که با فرمت RAW عکاسی کنید و بعد با نرم افزار لایت روم نور عکس رو اصلاح کنید که بهترین نرم افزار برای تنظیم نوره

#3

درود با این لنز و سنسور وضعیت همینه استفاده از مونو پاد یا سه پایه و حتی المقدور استفاده از لنزهای سریع و در نهایت هنر ترکیب بندی ! رسیدن از جزء به کل به عنوان مثال روی خواننده فوکوس کنید و عکس بگیرید نوازنده هایی که متحرک هستند اگر مات شوند به نوعی در خدمت خواننده خونده میشن . نوازنده ها هم همینطور . به هر حال عکاسی در نورکم هنرمندیه هر هنرمندیه … عکس ثبت شده هم به چشم من عکس خوبیه

#4

سلام
دوست عزیز من دقیقا نمی دونم شما عکس برای چه کاری می خواید اگه قصد کار تبلیغاتی و حرفه ای دارید باید کلا خودتون صحنه پردازی کنید و فلاشهای استدیویی و یا اکسترنال بکار ببرید و از هنرمندا بخواید ثابت فقط فیگور نواختن بگیرند بغییر از این کار پرفکتی نمی تونید ثبت کنید و کارخراب می شه و اکثر پوسترهای تبلغاتی که شما می بینید به اینصورت عکاسی شده و بعدا با منتاژ عکس تماشاچی و غیررو به صحنه اضافه کردند در مثال من پشت صحنه عکاسی تبلیغاتی آقای شهرام ناظری دیدم تو چند شات عکس گرفته شده بود ابتدا دریک جلسه تمرینی که هیچ تماشاچی نیست عکاس کلی تجهیزات نورپردازی میاره و همه فیگور نواختن می گیرند و عکساش می گیره و درانتها روز کنسرت قبلا از اینکه کنسرت شروع بشه از همه در خواست می شه بلندشن دست بزنن برای عکاسی و یکی هم همه بشینن بدون تکون خوردن عکس تماشا چیارو گرفتن و بعدا همه اینا رو مونتاژ کردند

#5

ممنون از پاسخ تک تکتون دوستان

#6

سلام دوستان همه راهکار هارو پیشنهاد دادن . من بهتون پیشنهاد میکنم مود دوربینتون رو روی تقدم شاتر بزاریم بعد عکس بگیرید دوربین خودش همه چیز رو برای یع عکس فریز شده عالی فراهم میکنه 

#7

لطفا وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید پاسخ بدهید

سوالات مرتبط

دنبال کنندگان