معنی میلیمتر در لنز عکاسی

اگر مایلید تا از پاسخ ها به این پرسش از طریق ایمیل مطلع شوید، آن را دنبال یا Follow نمایید. لطفا جواب خود را در قسمت «به این سوال پاسخ دهید» بنویسید (تا کاربران دیگر بتوانند به آن امتیاز دهند).

سلام خدمت دوستان لنزکی عزیز.
لطفآ در مورد معنی میلیمتر در لنزهای عکاسی اگه کسی اطلاعاتی داره به اشتراک بزاره ممنون میشم.
برای مثال لنز ۱۰۵-۲۴ در اینجا ۲۴mm از کجا شروع میشه ؟ و بین این دو رقم ۸۱mm هست. این ۸۱mm آیا میزان زوم اپتیکال لنز هستش ؟
و این ۲۴mm , 105mm در این لنز یعنی چی؟ 
از پاسخ شما دوستان سپاسگذارم.

4 پاسخ

بله یعنی میزان فاصله عدسی جلویی تا عدسی بعدش و نزدیک سنسور فکر کنم . در واقع هرچه عدد اول کمتر باشه یعنی لنز زاویه بیشتری رو پوشش میده و هرچی عدد دوم بیشتر باشه یعنی زوم اپتیکال بیشتری داره . 

#1

اول از همه بدونید که این اعداد فاصله کانونی لنز هستن که توضیحش طولانیه
فکر کنم قبلا به این سوال جواب داده شده
در کل توی dslr ها بحث قدرت زوم مطرح نیست – چون که لنز هاشون قابل تعویضه و به جاش از اصطلاح فاصله ی کانونی استفاده میشه و هرچه فاصله کانونی بیشتر بشه بزرگنمایی هم بیشتر میشه (و زاویه دید کوچکتر)
توی لینک زیر یه جدول هست که زاویه ی دید هر فاصله کانونی رو برای سنسور های فول فریم و aps-c  نشون میده ( زاویه های  افقی – عمودی – قطری )
هرچه فاصله کانونی بیشتر بشه زاویه دید کوچکتر میشه (یا در اصطلاح عامیانه زومش بیشتر میشه)
https://www.nikonians.org/reviews/fov-tables
 
 

#2

ممنون که پاسخ دادید جناب محمد . بابت لینک مفیدی که زحکت کشیدید سپاسگذارم

#3

فاصله ی کانونی یک عدسی معمولی، فاصله ای هست که نورهای منتشر شده از بینهایت موازی با محور عمود بر عدسی پس از گذشتن از عدسی پشت اون بهم میرسن. حتما با یک ذره بین پلاستیک سوزوندین. وقتی ذره بین رو عقب جلو میبردین در حقیقت پلاستیک رو روی فاصله ی کانونی عدسی میذاشتین تا تمام نور دی یک جا کانونی بشه (در حقیقت تصویر برعکس خورشید ساخته میشد). در لنز عکاسی هم همین داستان هست (تشکیل تصویر با شکست نور). منتها لنز دوربین تنها یک عدسی نیست و مجموعه ای از عدسی هاست، چرا که اگه یک عدسی بود تصویری بسیار بی کیفیت و با هزار تا ایراد تشکیل میداد. در این حالت فاصله کانونی یک عدد محاسبه شده به طریقه ی عددی میشه که اگه مجموعه ی عدسی ها را با یک عدسی جایگزین کنیم، فاصله کانونی مربوط به اون یک عدسی هست. موقعی که فوکوس میکنید، در حقیقت جای عدسی رو تغییر میدید که تصویر نقطه ای جز بینهایت روی سنسور یا فیلم تشکیل بشه. فاصله ی کانونی عددی مختص به فیزیک عدسی هست و قابل تغییر نیست.
اما معنی فاصله کانونی در عکاسی چی هست؟ در کل فاصله کانونی بزرگتر به معنی زاویه دید کوچکتر هست. هر چی فاصله کانونی بیشتر باشه اصطلاحا لنز تله تر (Tele) میشه. هر چقدر فاصله ی کانونی کمتر بشه لنز واید تر (Wide) میشه و زاویه دیدش هم بیشتر میشه. اتفاقی که در پرسپکتیو میفته اینه که لنز تله تر، نه تنها زاویه دید کمتری داره بلکه اجزای تصویر رو فشرده میکنه و در پرسپکتیو لنز وایدتر، غلو میشه.
لنزهای زوم چی هستن؟ این لنزها عدسی های متحرکی دارن که اگه پیچ زوم رو بچرخونید فاصله کانونیشون تغییر میکنه. دوستان زوم کردن یک فعل هست به معنی تغییر فاصله کانونی. زوم یک فاصله ی کانونی بخصوص نیست. شما میتونید از یک فاصله کانونی بیشتر به فاصله کانونی کمتر در یک لنز زوم zoom out کنید و یا از فاصله کانونی کمتر به بیشتر zoom in. 
لنزهای زوم با دوفاصه کانونی مشخص میشن، فاصله کانونی ابتدایی و انتهایی. مثلا ۲۴-۱۰۵٫ یعنی لنزی که از ۲۴ میلیمتر شروع میشه تا ۱۰۵ میلیمتر میتونید از تمامی فواصل کانونی بین این دو عدد استفاده کنید. بقول شما قدرت زوم هم برابر با عدد بزرگتر تقسیم بر عدد کوچکتره، که برای لنز ۲۴-۱۰۵ میشه ۴٫۳۷۵X. عدد میانی ۲۴ تا ۱۰۵ هم هیچ معنایی نداره.

#4

لطفا وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید پاسخ بدهید

سوالات مرتبط

دنبال کنندگان