نورسنجی نورسنجی و نورسنجی

اگر مایلید تا از پاسخ ها به این پرسش از طریق ایمیل مطلع شوید، آن را دنبال یا Follow نمایید. لطفا جواب خود را در قسمت «به این سوال پاسخ دهید» بنویسید (تا کاربران دیگر بتوانند به آن امتیاز دهند).

سلام به دوستان بزرگوار
 
بنده آماتورم و یار و یاور من دوربین کامپکت من هستش،اقا این نورسنجی واقعا خیلی مهمه،سه عدد عکس گرفتم و هر بار با سه نوع نور سنجی مختلف ،یکی نقطه ایی یا اسپات ،یکی center weigh  و اون یکی هم evaluative و سه تصویر متفاوت گرفته شد ،در اون موقعیت spot بهترین کیفیت رو داشت.
حال سوال من اینه،کدام نور سنجی برای کدام محیط و موقعیت باید استفاده بشه؟ هر بار که عکس برداری میکنم از ترس خرابی عکس با هر سه تنظیمات سه بار عکس میگیرم تا بعد یکی رو انتخاب کنم!
دوستان نجاتمان دهید(مقاله ی لنزک در مورد نورسنجی رو مطالعه کردم اما چیز زیادی دستگیرم نشد حقیقتا)

1 پاسخ

به طور کلی انتخاب یکی از این مدهای نور دهی به سوژه شما و نوع عکاسی شما و شرایط نوری بر می گرده. اما اگه بخواهیم توی چند جمله توضیح بدیم می شه گفت evaluative یک مد عمومی است در این مد بخش زیادی از تصویر برای بدست آوردن یک نورسنجی مناسب مورد بررسی قرار می گیرد ،مد center weigh در واقع مرکز تصویر مورد بررسی جهت تنظیمات نوردهی قرار می گیرد، در مد Spot metering یک نقطه مرکزی فوکوس ما مورد بررسی قرار می گیرد و وضعیت نوردهی برای آن نقطه برای کل تصویر مورد استفاده قرار می گیرد. 
حال فرض کنیم از یک منظره که شامل سطح زمین و آسمان می باشد می خواهیم عکس بگیریم اگه آسمان در ناحیه تنظیم مد نوردهی باشد (بستگی به کادر بندی شما حتی می تواند مدcenter  روی آسمان قرار داشته باشد) چون آسمان روشنتر از زمین است باعث می شه که زمین تیره بشه اگه ناحیه تنظیم مد نور دهی برروی زمین باشد آسمان آنقدر روشن می شود که به سمت سفیدی مطلق می رود و زمین واضح دیده می شود. در مد evaluative بسته به اینکه در کادر شما سهم آسمان یا زمین بیشتر است تنظیم نوردهی به سمتی می رود که سهم بیشتری دارد و بهتر دیده شود.
حال فرض کنید یک نفر پشت به یک منبع نوری ایستاده باشد اگر ناحیه تنظیم مد نوری برروی فرد باشد تصویر این فرد نسبتا خوب و بک گراند کاملا سفید خواهد شد ولی اگر ناحیه تنظیم برروی بک گراند باشد تصویری سیلوئت یا ضد نور خواهیم داشت بطوری که فرد کاملا سیاه و پس زمینه متعادل خواهد بود و لی اگر حالت evaluative انتخاب شود تنظیمات به سمت ناحیه ای نزدیک می شود که بیشترین فضا را در اختیار دارد.
ضمنا مد نوردهی  Partial نیز موجود می باشد که از ترکیب دو مد center و Spot حاصل می شود و و در واقع ناحیه ای اطراف محل فوکوس برای تنظیمات نوردهی استفاده می شود.
امیدوارم منظورم کاملا مشخص بیان کرده باشم.

#1

لطفا وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید پاسخ بدهید

سوالات مرتبط

دنبال کنندگان