چگونه فوکوس خوبی داشته باشیم؟

اگر مایلید تا از پاسخ ها به این پرسش از طریق ایمیل مطلع شوید، آن را دنبال یا Follow نمایید. لطفا جواب خود را در قسمت «به این سوال پاسخ دهید» بنویسید (تا کاربران دیگر بتوانند به آن امتیاز دهند).

سلام
من بصورت دستی فوکوس می کنم و عکس هایم را میگیرم و وقتی توی دوربین به آنها نگاه می کنم فوکوس خوبی دارند
اما وقتی توی کامپیوتر و با مانیتور بزرگتر آنها را نگاه میکنم ، می بینم که فوکوس زیاد خوبی ندارد
چگونه می توان فهمید که در حین فوکوس کردن ، در چه زمانی فوکوس به بهترین نحو رسیده است و عکسمان را بگیریم؟
خلاصه اینکه چگونه یک فوکوس دستی مناسب داشته باشیم؟

2 پاسخ

در پست قبل شما هم اشاره شد که فوکوس دستی در اکثر اوقات به خوبی فوکوس اتوماتیک نمی شه اما گویا شما همچنان به فوکوس دستی پافشاری دارید
برای بالا بردن دقت در فوکوس دستی حالی در مد Live view وجود داره که با انتخاب اون کراپی از صحنه رو به شما نشون میده که معمولا کراپ ۵۰% و ۱۰۰% میشه (در دو مرحله) و وقتی شما به این حالت رفتید چون به عبارتی زوم شده می تونید تمرکز بیشتری روی فوکوس و بدست آوردن جزئیات داشته باشد البته اگر لرزش دست اجازه ی این کار رو به شما بده
باز هم بهتره کمی با چشم باز به این قضیه نگاه کنید و فوکوس اتوماتیک رو یک گزینه ی مبتدی قلمداد نکنید.

#1

در  دوربین های dslr ، توی نمایاب چند نقطه یا دایره دیده می شه  (معولا ۵، ۹ یا ۱۱ تا)  که به نقاط فوکوس فعال معروفند. این نقطه ها رو می شه به صورت خودکار فعال کرد (یعنی این که دوربین خودش تشخیص بده که روی کدوم نقطه از عکس فوکوس کنه)، یا می شه اون رو به صورت دستی در آورد. در صورت انتخاب دستی این نقاط، دوربین اگر در حالت فوکوس خودکار باشه، روی نقطه ای که انتخاب کردیم فوکوس می کنه.
حالا اگر دوربین در حالت فوکوس دستی باشه، اگر اون نقطه ای که انتخاب کردیم در فوکوس باشه، یه دایره نورانی در نمایاب روشن می شه که نشون می دهد نقطه انتخابی در فوکوسه.
پس در مد فوکوس دستی، نقطه ای رو که سوژه اونجا قرار داره به عنوان نقطه فوکوس انتخاب می کنیم و اونقدر لنز رو می چرخونیم تا دایره نورانی روشن بشه (این دایره در دوربین نیکون در گوشه پایین نمایاب در سمت چپ ظاهر می شه).

البته کلا فوکوس دستی، مخصوصا در شرایط کم نور کمی مشکله و من بالشخصه ترجیح می دم از فوکوس خودکار استفاده کنم (مگر این که مجبور به استفاده از فوکوس دستی باشم).

#2

لطفا وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید پاسخ بدهید

سوالات مرتبط

دنبال کنندگان