بایگانی بر حسب متوسط

نقطه عطف در عکاسی

ابتدا به تعریف نقطه عطف در ریاضی و جامعه شناسی می پردازیم. به طور خلاصه نقطه عطف به نقطه، نکته یا زمانی می گویند که یک تغییر یا پیچش اتفاق می افتد. مثلا یک تیله روی زمین در حال غل خوردن است و بعد از برخورد با یک سنگریزه مسیرش عوض می شود. آن سنگ نقطه عطف آن تیله است. یا یک انقلاب نقطه عطف یک ملت است و… در هنر عکاسی هم کمابیش با همین مفهوم روبرو هستیم. در ادامه مثال هایی می بینیم که نشان می دهند نقطه عطف چگونه با ظرافت به عکس ها معنا و جذابیت می بخشد.

ادامه مطلب

پرتره دختر افغان اثر استیو مک‌کری: چرا اینقدر معروف شد و مورد توجه قرار گرفت

چرا یک عکس پرتره باید اینقدر معروف شده و در تاریخ عکاسی این مقدار مورد توجه باشد؟ در این مطلب لنزک درباره عکس پرتره «دختر افغان» استیو مک‌کری صحبت می کنیم و به این می پردازیم که علت موفقیت این اثر شاهکار چیست.

ادامه مطلب

کادر ها در ترکیب بندی عکاسی

در این مطلب لنزک به مبحث کادر ها در ترکیب بندی می پردازیم. کادر مربع، مستطیل افقی، مستطیل عمودی و قاب های نامتعارف همچون دایره، مثلث و… در ابتدا با تعریف و ویژگی هر یک از این کادر ها شروع کرده و سپس با آوردن مثال مفاهیم را روشن تر می کنیم.

ادامه مطلب

مقدمه ای بر سایه ها در عکاسی

عکس چیست؟ راه های مختلفی برای پاسخ به این سوال ساده وجود دارد، اما در اصطلاحات انتزاعی پایه از منظر نورپردازی، هر عکس ترکیبی از هایلایت ها یا قسمت های روشن و سایه هاست. تنها علت این که ما عمق و بُعد را می بینیم، در واقع سایه است. درک سایه ها در رشد ما به عنوان یک عکاس بسیار مهم است.

ادامه مطلب

کتاب آموزش عکاسی فارسی و رایگان «راهنمای عکاسی دیجیتال» لنزک

روش ها و تکنیک های درست ثبت یک مجموعه عکس با موضوعی خاص برای عکاسان حرفه ای به طبیعتشان تبدیل شده است. به طور مثال یک عکاس حرفه ای منظره می داند برای وضوح بهینه، روی کجای صحنه فوکوس کند. به علاوه می داند از چه فاصله کانونی و دیافراگمی استفاده کند، به چه فیلتری نیاز دارد و… او همه این ها را در لحظه و بدون فکر کردن به کار می گیرد. این کتاب به سراغ چندین مفهوم کلیدی و چند دسته عکاسی می رود و روش های مورد نیاز شما را به صورت یک سری نمودار روندنما (فلوچارت) نمایش می دهد که به راحتی قابل آموختن و دنبال کردن هستند. این نمودار ها چیزی که به نظر تازه کار ها پیچیده و گیج کننده می آید را آسان کرده و حتی به عکاسان مبتدی این امکان را می دهند که عکس های بهتری، از تقریبا همه چیز، بگیرند. شما عزیزان می توانید این کتاب فارسی ۷۲ صفحه ای pdf، دارای سطح متوسط، را در ادامه مطلب به رایگان دانلود نمایید.

ادامه مطلب