بایگانی بر حسب توصیه شده توسط لنزک

نقطه عطف در عکاسی

ابتدا به تعریف نقطه عطف در ریاضی و جامعه شناسی می پردازیم. به طور خلاصه نقطه عطف به نقطه، نکته یا زمانی می گویند که یک تغییر یا پیچش اتفاق می افتد. مثلا یک تیله روی زمین در حال غل خوردن است و بعد از برخورد با یک سنگریزه مسیرش عوض می شود. آن سنگ نقطه عطف آن تیله است. یا یک انقلاب نقطه عطف یک ملت است و… در هنر عکاسی هم کمابیش با همین مفهوم روبرو هستیم. در ادامه مثال هایی می بینیم که نشان می دهند نقطه عطف چگونه با ظرافت به عکس ها معنا و جذابیت می بخشد.

ادامه مطلب

مراحل نقد عکس: چطور یک عکس را نقد کنیم

در این مطلب یاد می گیریم که برای نقد عکس چه گام ها و مراحلی را باید طی کرد تا یک عکس را به طور موفق نقد کنیم. در نقد عکس اولین قدم این است که از خودمان بپرسیم: چه می‌بینیم؟ مرحله ای که به آن توصیف می گوییم. مراحل بعدی: تفسیر، ارزیابی و نظریه پردازی هستند که هر یک را در این مقاله کوتاه لنزک، که از کتاب نقد عکس نوشته تری برت برگرفته شده، توضیح می دهیم.

ادامه مطلب

کادر ها در ترکیب بندی عکاسی

در این مطلب لنزک به مبحث کادر ها در ترکیب بندی می پردازیم. کادر مربع، مستطیل افقی، مستطیل عمودی و قاب های نامتعارف همچون دایره، مثلث و… در ابتدا با تعریف و ویژگی هر یک از این کادر ها شروع کرده و سپس با آوردن مثال مفاهیم را روشن تر می کنیم.

ادامه مطلب

نکات گرفتن عکس های بهتر – قسمت آخر

سعی نکنید المان های زیادی را در تصویر خود جمع کنید؛ چون در نهایت تصویر شلوغ خواهد شد. اگر فقط یک یا دو نقطه جذابیت در عکس های خود جای دهید، مخاطب شما در مورد این که به کجا یا به چه چیزی باید نگاه کند، گیج نخواهد شد.

ادامه مطلب

نکات گرفتن عکس های بهتر – قسمت دوم

عکاس هدر فاکنر می گوید: «حضور داشته باشید. این به معنای برقراری تماس چشمی، تعامل، و گوش دادن به سوژه است. دوربین را از روی چشم هایتان پایین بیاورید و انسان باشید. دوربین را برای گرفتن یک عکس تعیین کننده بالا ببرید. اما به یاد داشته باشید که دوباره آن را پایین بیاورید تا سوژه خود را بررسی کنید، مثل وقتی که برای نفس کشیدن از آب بیرون می آیید.»

ادامه مطلب

نکات گرفتن عکس های بهتر – قسمت اول

سال ها پیش، زمانی که من یک دانشجوی خیال پرداز بودم، از هر عکاسی که به او برمی خوردم این سوال را می پرسیدم: «چطور عکس های بهتری بگیرم؟» من بسیار خوش شانس بودم که عکاسان بااستعداد و سخاوتمند زیادی مرا زیر پر و بال خود گرفتند تا راه را به من نشان دهند. بدون توصیه های ارزشمند آنها، به هیچ وجه نمی توانستم به عکاسی که امروز هستم، تبدیل شوم. از قضا، اولین سوالی که اکنون به عنوان یک تهیه کننده از من پرسیده می شود نیز همین است که «چطور عکس های بهتری بگیرم؟». در این مطلب تعدادی از نکات مهم که فکر می کنم کمک می کنند تا عکس های بهتری بگیرید را با شما به اشتراک می گذارم.

ادامه مطلب