نکات آموزش عکاسی در مراسم محرم

محرم و عاشورا در فرهنگ مذهبی شیعه‌ها همواره جایگاه خاص و برجسته‌ای دارد. از چند روز مانده به ماه محرم، مراسم‌های عزاداری مختلفی در شهر های مختلف ایرانمان برگزار می شود. این مراسم شامل آداب و رسوم و آیی باشکوه مختلفی است که هر یک فرصت های فوق العاده ای برای عکاسی به وجود می آورند. در این مقاله لنزک، نکات مفید و بعضا خلاقانه ای را برای عکاسی در مراسم محرم برای شما عزیزانی که قصد عکاسی در این ایام را دارید جمع آوری کرده ایم که امیدواریم برایتان مفید واقع شوند.

۱

سرعت شاتر

عکاسی از المان‌های متحرک ردی از حرکات آنها در عکس به جا می‌گذارد. به این صورت حسی از حرکت کردن المان‌ها به عکس شما اضافه شده و آن را پویاتر و چشم نوازتر می کند.

سرعت شاتر آهسته در اینجا حرکت مرد را ثابت کرده ولی برای ثابت کردن حرکات اطراف او (دست ها) به اندازه کافی سریع نبوده است. همین حرکت به تصویر کشیده شده، به زیبایی تصویر افزوده است.دلیل ثابت بودن مرد تحرک کمتر او نسبت به سایر عناصر کادر و سرعتی متناسب با این اتفاقات بوده است. این نکته را مد نظر داشته باشید که معمولا عکس هایی که با سرعت شاتر پایین ثبت می شوند نیاز به یک نقطه تا محدوده ی ثابت در عکس دارند تا چشم بتواند بر روی آن تمرکز و استرحت کند.

شما می توانید در عکس های محرمی خود، زمانی که در صحنه حرکت وجود دارد، از یک سرعت شاتر آهسته برای اضافه کردن تحرک و پویایی به تصویر خود استفاده نمایید.

سرعت شاتر آهسته: به عنوان یک نقطه شروع یک سرعت شاتر بین ۱/۶۰ و ۱/۳۰ ثانیه را امتحان نمایید و خیلی بهتر است اگر بتوانید دوربین را روی سه پایه قرار دهید. در نظر بگیرید که این توصیه ها عمومی است و سرعت های به مراتب پایین تر و به مراتب بالاتر با توجه به شرایط نوری و نیاز متفاوت شما می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

نکته: عکاسی موشن گرافی می تواند حس شنوایی مارا بدون اینکه صوتی وجود داشته باشد تحریک کند. گرچه عکس مقوله ای صامت است، اما آشنایی مخاطب با موضوع می تواند این پتانسیل را فعال کند.

سرعت شاتر سریع: البته مواردی مثل عکس فوق هم هست که شما می خواهید حرکت (سوژه در حال حرکت) را فریز یا متوقف کنید، که در این مواقع استفاده از یک سرعت شاتر سریع توصیه می شود. معمولا و بسته به سرعت حرکت سوژه سرعت های ۱/۲۰۰ ثانیه به بالا ( تا ۱/۸۰۰۰ ثانیه) می تواند برای شما موثر واقع گردد.

۲

ترکیب بندی

استفاده از قانون یک سوم به جلب توجه بیشتر به سوژه و چشم نواز تر شدن عکس شما کمک می کند.

عکس فوق علاوه بر بهره بردن از قانون یک سوم، رنگ روشن و متمایزی دارد که هر دو به جلب شدن نگاه بیننده و تبدیل شدن سوژه به نقطه کانونی (مرکز جذابیت) تصویر کمک می کنند.

از این رو سعی کنید در عکس های محرم خود یک مرکز جذابیت داشته باشید، که معمولا سوژه اصلی شماست، قسمتی از عکس که نگاه بیننده ابتدا به آن جلب می شود.

در نظر داشته باشید که عکاسی محرم دارای یک نشانه ی ثابت است و آن رنگ مشکی است. با تمرکز روی این موضوع از فضاهای مثبت و منفی عکس خود می توانید بهره بگیرید.

اگر می خواهید بر سوژه خود تاکید بیشتری کنید، و به عبارتی توجه بیشتری را به آن جلب کنید، یک راه عالی پُر کردن کادر با سوژه است. به محل قرارگیری چشم در کادر توجه کنید. دقیقا در بهترین نقطه ممکن و در نقطه طلایی.

لنزک: در مواقعی که پس زمینه جالبی وجود ندارد یا اطراف سوژه را المان های حواس پرتکن پُر کرده اند، پُر کردن کادر با سوژه اصلی تان یک راه مطمئن برای حذف رقبای بصری و جلب توجه بیننده به سوژه شما است.

تکنیک ترکیب بندی آخری که مایلیم در آموزش عکاسی محرم به شما پیشنهاد دهیم، «کادربندی یا قاب در قاب» می باشد.

یکی از راه های تاکید بر سوژه از طریق ترکیب بندی این است که آن را در نوعی کادر یا قاب در داخل تصویر خود قرار دهید – طبیعی، مصنوعی، یا هر دو. جهان کادرها یا قاب های بی شماری به ما می دهد که می توانیم از میان آنها عکس بگیریم.

قاب خودش داری اهمیت کمتر است و بر اهمیت سوژه اصلی می افزاید.

برای کسب آموزش بیشتر در زمینه تکنیک کادربندی اینجا کلیک کنید.

۳

زاویه عکاسی

همیشه توصیه ما این بوده که فقط به صورت ایستاده و از یک زاویه عکس نگیرید. جا به جا شوید و عکاسی از زوایای مختلف و خلاقانه را امتحان نمایید. این نکته قطعا در عکاسی محرم نیز صدق می کند.

عکاس با نشستن و کاهش ارتفاع خود، و نزدیک شدن سوژه هایش، توانسته آن ها را از محیط اطرافشان جدا کرده و یک تصویر داستانی و احساسی زیبا خلق کند.

عکاسی از بالا توانسته یک عکس متفاوت و خلاقانه از مراسم گِل افتان عاشورا خلق کند.

۴

ارتباط چشمی

ما در مقاله «آموزش ۳ نوع ارتباط چشمی در عکاسی» سه نوع ارتباط چشمی را مطرح کردیم که هنگام عکاسی پرتره باید در نظر داشته باشید، همراه با موقعیت های مختلفی که هر یک از این سه مورد ممکن است به طور خاص در آن مناسب باشد:

– ارتباط چشمی مستقیم

– ارتباط چشمی بین سوژه ها

– بدون ارتباط چشمی

ارتباط چشمی می تواند تفاوت بسیار زیادی در تاثیری که تصویر شما بر روی بیننده می گذارد ایجاد کند، و ارزش توجه را دارد. از این رو پیشنهاد می کنیم مقاله فوق را مطالعه نمایید.

۵

کنتراست

کنتراست (contrast) یا تضاد بین روشنایی و تاریکی را دوست خود بدانید و از آن به نفع خود استفاده کنید. سوژه های تیره در مقابل پس زمینه سفید یا برعکس… گاهی فرصت های عکاسی عالی ای به دست می دهند.

نکته: در عکاسی از مراسم محرم، فرصت های زیادی نیز برای به تصویر کشیدن کنتراست یا تضاد بین رنگ ها به وجود می آید. مثل کنتراست بین رنگ های روشن و تیره.

۶

عکاسی در شب

دسته عزاداری شب عاشورا

گاهی یک صحنه معمولی در روز، به یک صحنه تماشایی در شب تبدیل می شود. پس عکاسی در شب را فراموش نکنید.

۷

عکاسی سیاه و سفید

شهر بیجار – کردستان – مراسم گلگیران: این مراسم در روز عاشورا با زدن گل بر سر و صورت عزاداران شروع می شود.این کار نمادی از اندوه مردم بیجار نسبت به شهادت امام حسین(ع) است.

رنگ، اگرچه قابل تحسین است، اما ممکن است یک حواس پرتی باشد که در توانایی بیننده برای دیدن بافت ها، خطوط، الگوها، و تضادها در یک تصویر تداخل ایجاد می کند.

یک عکاس اهل آفریقای جنوبی می گوید: «من معتقدم که اگر عکاسی سیاه و سفید به درستی انجام شود، می تواند احساسات بسیار بیشتر و معنای عمیق تری را نسبت به رنگ منتقل کند. به نظر می رسد که با حذف رنگ، بیننده مجبور می شود احساسات خودش را به تصاویر اضافه کند. عکاسی رنگی مانند یک رمان است که همه چیز را با جزئیات بیان می کند، در حالی که عکاسی سیاه و سفید مانند یک شعر است – قدرت آن در چیزی که گفته می شود نیست؛ در چیزی است که از آن به جا می ماند».

اگرچه سیاه و سفید واضح ترین نوع عکاسی تک رنگ (Monochromatic photography) است، اما تک رنگ استفاده از هر رنگ واحد در سراسر یک تصویر می باشد. بله عکسی با تغییرات مختلف رنگ قهوه ای نیز تک رنگ است. این نوع تصاویر ارتباطات احساسی ایجاد کرده و با کاستن تعداد رنگ های تصویر به یک رنگ از حواس پرتی های بصری کاسته و صحنه شما را ساده می کنند.

متناسب عکاسی کنید:

یک نکته مهم و کمتر توجه شده به عکاسی محرم توجه به ویژگی های منحصر به فرد معماری و شکل عزاداری آن منطقه جغرافیایی مشخص است.
شکل قرارگیری عناصر انسانی در یک فضا (ریتم آن ها) در شهرهای مختلف متفاوت است. این نکته بصری بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت.

برای کسب آموزش بیشتر مقاله «آموزش عکاسی تک رنگ یا مونوکروم – کاهش حواس پرتی ها و انتقال احساسات بیشتر» را مطالعه کنید.

۸

عکاسی پرتره

به کرات در مورد عکاسی پرتره خوانده ایم. به این نکته توجه داشته باشید که مهمترین توقع از عکاسی پرتره انتقال احساس است. و چه زمانی مناسب تر از یک وضعیت آیینی سوگواری برای انتقال یکی از احساسات انسانی یعنی غم.

الف

آموزش بیشتر

برای کسب آموزش بیشتر، مقاله «نکات عکاسی از مراسم محرم» را مطالعه نمایید.

عکس های مقاله با رضایت و هماهنگی عکاسان زیر در این مطلب منتشر شده است، از ایشان بسیار متشکریم: آقای محمدرضا معصومی (اینستاگرام) آقای سهیل زندآذر (اینستاگرام) آقای وحید قاسمی زرنوشه (اینستاگرام)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *