آموزش تکنیک تفکیک تُن ها در لایت روم: نجات عکس های بی رنگ و رو

گاهی مه یا شرایط نورپردازی عکس شما را بی روح و بی رنگ و رو می کنند، انگار که شسته شده باشد، ما در این آموزش ویرایش عکس لنزک می خواهیم با استفاده از تکنیک تفکیک تُن ها (Split Toning) به این عکس که به دلیل تعداد رنگ های کمش به تک رنگ شباهت دارد جان مجددی ببخشیم و زنده و چشمگیرش کنیم. اما چطور؟ با اضافه کردن تُن رنگ نارنجی به هایلایت ها و تُن آبی به سایه ها – همین. برخی در این شرایط عکس را به سیاه و سفید تبدیل می کنند و تمام! خب این هم یک راه است، ولی چرا یک روش دیگر به جعبه ابزار تکنیک های خود اضافه نکنید؟ تفکیک تُن ها یکی از نادیده گرفته شده ترین قابلیت ها در لایت روم و فتوشاپ (یا هر برنامه پس پردازش دیگر) می باشد که در ادامه این مطلب به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

این تکنیک عمدتا در صنعت فیلم مورد استفاده قرار می گیرد و تقریبا در پوستر هر فیلم اکشن دیده می شود. آن فیلم هایی که در آنها تُن پوست بسیار گرم است، در حالی که پس زمینه و سایه ها سرد و آبی هستند.

تفکیک تُن ها همین است: اضافه کردن یک سایه رنگ یا ته رنگ به هایلایت ها (قسمت های روشن) و یک سایه رنگ متضاد (اما مکمل) به سایه ها. اغلب اوقات، بهترین رنگ هایی که باید استفاده کنید یک تُن نارنجی برای هایلایت ها و یک تُن آبی برای سایه هاست، هرچند قطعا استثنائاتی نیز وجود دارد.

قبل از پردازش

بعد از پردازش و اضافه شدن تفکیک تُن ها

محل عکاسی خوب، شرابط نوری نه چندان ایده آل

وقتی به محل عکاسی رسیدیم مه غلیظ شرایط عکاسی را بسیار چالش برانگیز می کرد. مهم تر از همه، اقیانوس آن روز خیلی عصبانی بود!

هدف ما عکاسی از امواجی بود که به ساحل می خوردند و سپس پخش می شدند، تقریبا شبیه صدف های دریایی که از هم باز می شوند. اما به دلیل شرایط، امواج قبل از پخش شدن، محو و ناپدید می شدند. با این حال، ما تسلیم نشدیم. ما بر ثبت خشم و حالات نمایشی اقیانوس تمرکز کردیم و همه با چند عکس عالی از آنجا رفتیم.

تفکیک تُن ها برای نجات عکس

در ویدئوی زیر، من یکی از عکس های آن روز را از ابتدا تا انتها در داخل Adobe Lightroom Classic CC پردازش می کنم. مشکل عکس این بود که وقتی از دوربین بیرون آمد، بسیار بی روح و رنگ و رو رفته به نظر می رسید. به دلیل مه غلیظ و این که همه چیز در عکس از پشت نورپردازی شده بود، فایل RAW حاصل تقریبا تک رنگ به نظر می رسید. آسمان خاکستری بود و ابری به نظر می آمد، سنگ ها و آب تیره بودند، و در کل جالب به نظر نمی رسید.


دانلود

لنزک: عکس های بی روح و رنگ و رو رفته (dull) می توانند نتیجه مه یا شرایط نورپردازی باشند، این تصاویر کنتراست و محدوده تُن های (tonal range) وسیعی ندارند. به عبارت دیگر، تصویر تمام رنج یا محدوده سایه ها بین سیاه و سفید را نمایش نمی دهد.

یک تکنیک رایج که بسیاری از عکاسان در این شرایط از آن استفاده می کنند، این است که عکس را به همین صورت پذیرفته و آن را به سیاه و سفید تبدیل می کنند. اما، اگر به دنبال چیزی جدید برای اضافه کردن به مجموعه ترفندهای ویرایش خود باشید، تفکیک تُن ها نیز می تواند در نجات تصاویر بسیار موثر باشد.

برای این تصویر، من هر کاری می توانستم برای بیرون کشیدن جزئیات، اضافه کردن کنتراست، و چشمگیر کردن تصویر در ماژول Basic انجام دادم. بعد از چند تنظیمات دیگر، به سراغ ماژول تفکیک تُن ها (Split Toning module) رفتم، یک تُن نارنجی گرم به آسمان (هایلایت ها) و یک تُن آبی/سبز آبی سرد به صخره ها و آب (سایه ها) اضافه کردم.

اینها تنظیماتی هستند که من در پانل Basic استفاده کردم.

اینها تنظیمات تفکیک تُنی هستند که من اعمال کردم.

نتیجه عکسی با یک ظاهر دراماتیک و چشمگیر است که هم قدرت اقیانوس را در آن هنگام عصر به خوبی نشان می دهد و هم احساس یک غروب گرم و زنده را منتقل می کند.

بعد از پردازش

نتیجه گیری

تفکیک تُن ها یک تکنیک قدرتمند و جالب است. از این تکنیک می توان هم برای تقویت تصاویر خوب و هم نجات تصاویر بی رنگ و رو استفاده کرد. هنگامی که شما این تکنیک را برای اولین بار کشف می کنید، فورا به سراغ تصاویر خود رفته و آن را در شرایط مختلف امتحان خواهید کرد. دقت داشته باشید که این تکنیک را می توانید هم در تصاویر رنگی و هم سیاه و سفید به کار ببرید. صرف نظر از نوع تصویر، شما در واقع یک سایه رنگ به هایلایت ها و یک سایه رنگ دیگر به سایه ها اضافه می کنید.

شما قبلا از تکنیک تفکیک تُن ها در لایت روم استفاده کرده اید یا کاملا برایتان جدید است؟ آیا این تکنیک ویرایش عکس برایتان مفید بود؟

نویسنده: جیمز برندون (James Brandon)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *