نقد عکس #۹۹

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۹۹ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: COOLPIX P520
  • دیافراگم: f/3.9
  • سرعت شاتر: ۱/۱۵sec
  • حساسیت سنسور: ISO-720
  • فاصله کانونی: ۱۲mm

عکاس: آقای محمدرضا پیمان

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

این عکس یک مونتاژ تصویر هست که در لحظه ی ثبت عکس قصد نشان دادن معماری بی نظیر مسجد نصیر الملک شیراز را داشتم. اما ناگهان ایده ای به ذهنم آمد که می شود از فضای عرفای و وحیانی که تابش نورها از پنجره ارسی های این مسجد به سمت داخل مسجد بوجود آورده یک استفاده ی زیبا کرد.

اسم این اثر را ( هبوط ) به معنی فرودآمدن گذاشتم چون حسی که در این مسجد به هر آدمی دست می دهد تعظیم در برابر خداست. حسی که از رنگها و نقش و نگارهای بسیار زیبا در سقف و دیوار ها و پنجره های مسجد در انسان بر می خیزد. حسی که انسان وجود خدا را درک می کند و به هبوط می رسد.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

دیدگاه برجسته هفته گذشته: پیمان حامدی بهتاش: جناب شکری ممنون از عکس زیباتون، شاید مطالبی که عرض میکنم بعد از پنج سال عکاسی از رعد و برق بیشتر از نقد عکس، تشریک تجربیات با یک دوست عکاس باشه. بستن کادر مهمترین قضیه در عکاسی از رعد و برق هستش. شاید در اوایل کار خیلی کم ریسک بکنید، ولی بعد از چندین سال عکاسی در این ژانر حتما ریسک بستن کادرهای خاص و بسته تر را به جان خواهید خرید. همیشه عکس در فرمت راو (RAW) بگیرید، اصول ترکیب بندی رو رعایت کنید یعنی این ریسک رو قبول کنید هر چند ممکن است به احتمال زیاد رعد و برق دلخواهی ثبت نکنید، ولی اگر ثبت شود عکستان چیز دیگری میشود. وایت بالانس تان را درست انتخاب بکنید تا چنین آسمان سرخ رنگی نداشته باشیم. حتی اگر فایلتان در فرمت جی پی جی باشه میتونید بعد از نصب «کمرا راو» در قسمت فیلتر فتوشاپ عکستون را به رابط کمرا راو انتقال دهید و وایت بالانس…

نظرات شما

  1. kombizz

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵

    It is an scary image of walking ghost.
    Aozobellahe manal shaytan rajim !

  2. داوود

    ۲۳ مهر ۱۳۹۴

    در مورد عنوان تصویر که به نظرم هنرمند اصلاً درک درستی از این فضا ندارند، چون انسان وقتی به مکان های مقدس مراجعه میکنه که نیازمند تعالی و عروج روح است نه هبوط کردن! هبوط اشاره به انسان دارد زمانی که از بهشت به زمین امد! و این یعنی نزول و سقوط به زمین خاکی که کاملا با زمینه عکس در تضاد است
    دومین نکته اینکه به نظرم سیاه و سفید کردن یکی از نواقص این تصویر است چون میشد با استفاده از رنگ روشن سوژه (چادر) و رنگ خاکی دیوار و رنگهای کاشی ها کنتراست خیلی بهتری رو به وجود آورد. و به خلوص و پاکی بیشتری اشاره کرد.
    به وضوح در کادر بندی هم میشد به ترکیب موفق تری رسید. به طوری که عنصر اصلی در توجه بیشتری قرار بگیره. (مثلاً اینکه سوژه درست به موازات چراغ ها مکث میکرد تا عکاس به تعادل بهتری در ترکیب بندی میرسید) خطی که با حرکت سوژه به وجود اومده از نقطه قوت های تصویره. ضعف اینکه اگر عکاس در سوژه ی نزدیک به دوربین هم از وضوح کامل استفاده میکرد میشد این حرکت رو یک توالی فزاینده برداشت کرد. اما در تصویر با سیری ناکامل و نا پخته برخورد کرده ایم.
    در آخر هم باید اضافه کنم که بنده با نظر آقا ابراهیم در مورد نداشتن دوربین حرفه ای کاملاً مخالفم. چون برای ساخت همچین تصویری اصلاً نیازی به امکانات دوربین حرفه ای نیست. داشتن یه سه پایه ساده کفایت میکنه. (حتی با کامپکت)

  3. ahvazcity

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴

    سلام

    مواردی که بنظر من میرسن:
    ۱٫ چرا سیاه و سفید کار کردید؟ آیا فکر میکنید کمکی میکنه به عکستون؟
    ۲٫ وقتی مونتاژ میکنید نباید این اشکال بوجود بیاد: وقتی خانم توی بکگراند (انتهایی) کاملا واضح هست، و توی اولین محو هست، می بایست به ترتیب از تار بودن به واضح بودن بره، شما از تار به تارترین حرکت کردین و توی اخرین عکستون یدفعه واضح کار کردین. منطقی نداره این کار
    ۳٫ ستون های چپ و راست و آرک ها و طاق ها خوب میتونن پرسپکتیو رو نشون بدن ولی توی عکس شما می بایست یکم عمق بیشتری می داشت. یا از لنز واید تری استفاده میکردین یا چند تا ستون بیشتری رو نشون میدادین و چند قدم عقب تر می ایستادین.
    ۴٫ با اینکه ایزو بالاست، بنظر میرسه کیفیت بدی بدست نیومده و نویز کم هست.
    ۵٫ اصلا کادری که بستین دلچسب نیست. یا لنز یا محل قرار گیری… باید تغییر میکردن
    ۶٫ جزئیات سقف نسبتا خوبه با توجه به دوربین غیرحرفه ای تون…

    موفق باشید.

  4. ebrahim_mim

    ۱۸ مهر ۱۳۹۴

    اینم یادم رفت بگم
    ترتیب هبوط کردن رعایت نشده
    جسم اول محو نیست ولی جسم سوم کاملا محو شده و ناگهان یک جسم کامل بوجود اومده
    میزان محو شدن هم رعایت نکردید

  5. ebrahim_mim

    ۱۸ مهر ۱۳۹۴

    سلام
    یه چنتا نکته هست که از نظر من خوب نیستن
    اول اینکه کارد خیلی بد بسته شده هدف عکس معلوم نیست میخاستید از مسجد عکس بگیرید ؟
    سوژه خیلی کوچک پایین تصویر وجود داره که باید یکم دنبال سوژه گشت
    سوژه هم نصف شده که نمیدونم چرا !؟!؟اگه تمام قد بود خیلی بهتر میشد
    اسم اثر هم با اینکه شخصی هست ولی انسان که فرود نمیاد از اسمان
    شاید عروج کنه ولی هبوط نمیکنه
    اگر ترتیب عکس برعکس بود زیباتر میشد یعنی جسم کامل و بعد ارام ارام محو شدگی
    فیلتر عکس هم خیلی مصنوعی شده انگار با برنامه های موبایل این فیلتر قرار دادید
    با توجه به اینکه دوربین تون هم حرفه ای نیست عکس و اون هدفی که داشتید نسبتا خوب در اومده


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *