آموزش روتوش عکس پرتره – راه کار هایی ساده برای روتوش کلاسیک عکسهای پرتره

عکسهای پرتره ای که می گیرید را عالی جلوه دهید و با این راه کار های ساده سوژه خود را ذوق زده کنید. در ادامه مطلب روش های روتوش عکس پرتره را بررسی خواهیم کرد.

همه مدل های عکسهای پرتره دوست دارند به بهترین شکل در عکس دیده شوند، و حالا که با بسیاری از عکسهای مدل ها و بازیگران زن با پوست هایی بی عیب و نقص، دندان هایی عالی و چشمانی گیرا رو به رو هستیم، معیاری که خودمان را باید با آن بسنجیم به شدت بالا رفته است.

عکاس های سنتی باید ساعتها با قلم مو ها و جوهر ها برای روتوش بر روی عکسهایشان کار کنند، و همچنین بعضی از عکاسهای دیجیتالی حرفه ای هم همانقدر بر روی روتوش عکسها وقت می گذارند، فوتوشاپ با استفاده از چند ابزار خود به عکاسان کمک می کند تا پرتره های خود را به خوبی و در زمانی کم روتوش کنند.

ما راجع به تغییرات بزرگ صحبت نمی کنیم، منظور ما برداشتن یک جوش است، یا کمی لطیف کردن پوست یا شاید کمی تیره کردن ساقه های مو که به مدل شما چهره ای سالم تر می بخشد و مدل شما برای این تغییرات از شما تشکر خواهد کرد.

شما نمی خواهید که پوست سوژه شما به شکلی مصنوعی نرم باشد یا پلاستیکی باشد، اما می توانید به بعضی قسمت های صورت کمی لطافت ببخشید.

کلید این کار دقیق بودن است. همان قدر که روتوش زیاد می تواند کارتان را مبتدیانه جلوه دهد همان قدر هم به می تواند به مدل شما ظاهری بد بدهد و باعث دلخوری او شود. تصور کنید وقتی مدل شما عکس خودش را به مادرش نشان می دهد، شما انتظار دارید که مادرش به او بگوید: «چقدر خوب افتادی، عزیزم»، نه اینکه بگوید: «بینیت چی شده؟» یا حتی بدتر، بگوید: «این کیه؟».

هدف ما باید کم رنگ کردن عیب های صورت باشد، و نه به کلی از بین بردن آنها. چرا که همین عیب هایی که در صورت مدل شما وجود دارند به او شخصیت می بخشند.

اگر بتوانید این کار را به درستی انجام دهید مدل ها برای اینکه از آنها عکس بگیرید برای شما صف می کشند، اما اگر این کار را بد انجام دهید شاید مشتری هایتان به شدت کم شوند.

ترفند روتوش پرتره: استفاده از ابزار Heal و Clone

ابزار Healing Brush و Clone دو ابزار اصلی در روتوش هستند، و به شما امکان پوشاندن جوش ها، لکه ها و خال های سیاه رنگ را می دهند.

برای اینکه در روتوش قابلیت بازگشت داشته باشید این کار را به جای انجام دادن بر روی لایه خود عکس بر روی یک لایه خالی (برای ساخت لایه خالی به اینجا بروید Layer -> New Layer) انجام دهید، و مطمئن شوید در قسمت تنظیمات Healing Brush و Clone گزینه Sample All Layers انتخاب شده باشد.

برای داشتن حداکثر انعطاف، برای هر قسمت از کارتان یک لایه جدید ایجاد کنید. که یک لایه برای روتوش دندان، یک لایه برای روتوش لب ها، یک لایه برای روتوش مو ها، و به همین شکل برای هر قسمت لایه ای داشته باشید.

برای از بین بردن لکه ها و کم رنگ شدن جوش ها از ابزار Spot Healing Brush استفاده کنید.

این ابزار به صورت خودکار نسبت به قسمتی که انتخاب شده نمونه مناسبی می گیرد و رنگ مشابهی را انتخاب می کند، سعی کنید همیشه قلمی کمی بزرگ تر از جوش یا لکه ای که می خواهید روی آن کار کنید انتخاب کنید.

همچنین ابزار Clone به شما اجازه می دهد تا از قسمت خاصی از عکس نمونه برداری کنید، و با قرار دادن مقدار Opacity آن نزدیک به ۳۰% و همچنین قرار دادن Effects Mode آن در حالت Lighten می شود برای از بین بردن خال های مشکی از آن استفاده کرد.

پنهان کردن ریشه های مو و مو های خاکستری

برای پنهان کردن ریشه های سیاه رنگ مو به راحتی از یک قسمت از مو که رنگ مناسبی دارد نمونه برداری کنید، سپس با ایجاد لایه ای جدید و تنظیم Blend Mode آن به Soft Light، بر روی قسمتی از مو که مزاحم است نقاشی کنید. بعد از اتمام کارتان Opacity لایه را طوری تنظیم کنید که رنگ آمیزی ای که روی مو انجام داده اید در عکس غرق شود.

برای پوشاندن خاکستری های مو از ابزار Burn در حالی که بر روی Midtones قرار دارد استفاده کنید و با تنظیم مقدار روشنایی (exposure) آن بر روی ۲۰% و یا کمتر روی قسمت خاکستری رنگ مو بکشید.

ترفند روتوش پرتره: تغییر دادن رنگ چشم

این یکی از بزرگترین تغییراتی است که می توان در عکسهای پرتره از آن استفاده کرد و شاید شما هم بخواهید آن را روی عکسهایتان عملی کنید، ولی تغییر دادن رنگ چشم می تواند به عکس روح تازه ای ببخشد، و به راحتی و با استفاده از ابزار Hue/Saturation می توانید این کار را انجام دهید.

بعد از ساختن یک لایه جدید، به این قسمت بروید : Layer -> New Adjustment Layer -> Hue/Saturation، حال نوار Hue را آنقدر تغییر دهید که چشم سوژه به رنگ مورد نظرتان تغییر رنگ دهد. در این لحظه کل عکس تغییر رنگ خواهد داد.

در حالی که لایه ای که بر روی آن تغییر رنگ ایجاد کرده اید انتخاب شده است، از این لایه یک ماسک بسازید و آن را برعکس کنید، طوری که کل لایه ماسک شده به رنگ سیاه در بیاید، این کار را می توانید با فشردن Ctrl+I نیز انجام دهید.

حال عکس شما به حالت اولیه خود باز خواهد گشت و تغییر رنگی در آن دیده نخواهد شد، شما باید با انتخاب قلم مو به رنگ سفید در حالی که لایه ماسک انتخاب شده است، بر روی چشم مدل رنگ سفید بزنید تا آن قسمت از ماسک از بین برود و تغییر رنگ ایجاد شده در آن لایه نمایان شود.

ترفند روتوش پرتره: با استفاده از فیلتر High Pass پوست را لطیف کنید

قبل از تغییرات

فیلتر High Pass معمولاً برای شفاف کردن عکس بکار می رود، ولی از آن می توان برای لطیف کردن و نرم تر کردن پوست هم استفاده کرد. اولین قدم برای این کار ساختن یک کپی از لایه عکس است، که می توانید این کار را با فشردن Ctrl+J و یا از قسمت Layer -> Duplicate Layer انجام دهید و سپس در قسمت لایه ها Blend Mode این لایه را به Overlay تغییر دهید.

بعد از تغییرات

حال با فشردن Ctrl+I لایه را برعکس کنید و فیلتر High Pass را از قسمت Filter -> Other -> High Pass انتخاب کنید.

در پنجره باز شده مربوط به این فیلتر، Radius را به ۱۰ pixels تغییر دهید، سپس فیلتر Gaussian Blur را از قسمت Filter -> Blur -> Gaussian Blur انتخاب کنید و Radius آن را به ۳ pixels تغییر دهید.

حالا با نگه داشتن دکمه Alt و فشردن دکمه Add Layer Mask (که در قسمت پایین لایه ها قرار دارد) باید یک ماسک بسازید.

حالا با استفاده از یک قلم موی سفید رنگ نرم بر روی صورت رنگ سفید بکشید تا پوست صورت را تلطیف کنید و کمی قسمت های ایراد دار صورت را بپوشانید. چشمان و مژه ها را رنگ نکنید، چرا که ما می خواهیم چشمان و مژه های مدل کاملاً واضح باشد.

اگر در قسمتی از کارتان اشتباه کردید و خواستید به حالت قبل باز گردید به راحتی و با مشکی کردن رنگ قلم مو آن قسمت از صورت را رنگ کنید. اگر لازم دانستید می توانید با کم کردن Opacity لایه مقدار تأثیر این افکت را بر روی صورت کم کنید.

ترفند روتوش پرتره: روتوش در فرمت Raw

چند امکان خیلی تمیز در Camera Raw وجود دارد که می توانید با آنها عکسهای پرتره خود را روتوش کنید.

اول از همه یک ابزار به نام Retouch وجود دارد، که چیزی شبیه به Clone و Spot Healing Brush در فوتوشاپ است.

وقتی با انتخاب این ابزار بر روی یک جوش صورت کلیک کنید، دو دایره در تصویر ظاهر می شود، یکی قرمز و یکی سبز. دایره قرمز رنگ نشانگر قسمتی است که ترمیم می شود، و دایره سبز رنگ قسمتی است که از آن نمونه برداری شده است.

این دو دایره را می توان جا به جا و یا تغییر اندازه داد، و حالت نمونه برداری را می توان بین Heal و Clone تغییر داد.

یک راه دیگر برای روتوش عکس در Camera Raw استفاده از Clarity و کم کردن آن است. این کار باعث می شود تا تغییرات رنگی در پوست کمتر دیده شود و کمی عیب های پوست پوشانده شود.

Sharpening (وضوح بخشیدن به تصویر)

با واضح کردن تمام تصویر لطافتی که به پوست بخشیده اید از بین خواهد رفت، بنابراین با انتخاب کردن قسمت خاصی از تصویر که می تواند چشم ها مژه ها و مو ها باشد این قسمت ها را می توانید کمی واضح تر کنید.

راحت ترین راه برای این کار استفاده از ابزار Sharpen در فوتوشاپ است، با قرار دادن قدرت این ابزار بر روی ۲۰% می توانید هر قسمت از عکس را که می خواهید با این ابزار به آرامی واضح تر کنید.

کسانی که از نسخه های جدید تر از CS5 استفاده می کنند قبل از استفاده از Sharpen باید از Unsharp Mask بر روی لایه کپی شده از لایه اصلی استفاده کنند.

نظرات شما

  1. kamrani

    ۱۶ تیر ۱۳۹۷

    خیلی آموزش خوبی بود و کار راه انداز .تشکر

  2. پودینه

    ۷ آبان ۱۳۹۵

    بسیار عالی و کارا
    ممنون از زحماتتون موفق و پیروز باشید

  3. setareh

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۳

    سلام
    میخواهم عکسی را بصورت هاله دربیاورم ابزار انرا می خواستم.

    1. saman نویسنده

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      با فوتوشاپ اینگونه افکت ها را اعمال می کنند، باید از فیلتر های فوتوشاپ (مثلا blur) و ماسک کردن استفاده نمایید.

      موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *