آموزش عکاسی از ماه در منظره

تقریبا ۱۸۰ سال از زمانی که اولین عکس از ماه کامل توسط دانشمند، شیمیدان، و مورخ انگلیسی، جان ویلیام دراپر گرفته شد، می گذرد. از آن زمان، ماه سوژه ای بوده که توجه عکاسان سراسر جهان را به خود جلب کرده است. عکاسی از ماه به تنهایی یک چیز است، اما زمانی که می خواهید ماه را در یک عکس منظره جای دهید، با چالش هایی روبرو می شوید که باید بر آنها غلبه کنید. در این مقاله، عکاسی از ماه در منظره ها را طی چند تکنیک و نکته به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

اولین مشکل این است که ماه در آسمان شب فوق العاده روشن است. دومین مشکل این است که شما می خواهید جزئیات منظره و ماه مشخص بوده و هر دو در فوکوس شارپ (واضح) باشند.

برای ایجاد یک عکس چشمگیر از ماه در یک منظره، می توانیم از دو تکنیک در محل عکاسی و یک تکنیک در پس پردازش برای ایجاد تصویر نهایی استفاه کنیم.

۱

براکتینگ نوردهی

برای این که کار خود را کمی ساده تر کنید، زمانی از ماه عکس بگیرید که نزدیک به خط افق قرار دارد. در این زمان، نور ماه قبل از این که به چشم شما برسد، از میان جو بیشتری عبور می کند، بنابراین به اندازه زمانی که در بالای آسمان قرار دارد، روشن نیست.

اما در شرایط عادی، برای ثبت جزئیات هم در منظره و هم ماه، باید نوردهی های خود را براکت بندی کنید.

یک بار برای منظره و یک بار برای ماه نوردهی کنید. می توانید برای هر دو مورد از نورسنجی نقطه ای (spot metering) استفاده کنید، یا این که بعد از گرفتن عکس اول از جبران نوردهی استفاده کنید، تا عکس بعدی را به اندازه چهار یا پنج پله یا استاپ تاریک تر کنید، تا زمانی که ماه به درستی نوردهی شود.

این یک نمونه از دو عکس گرفته شده با نوردهی های مختلف است: یکی از آنها برای منظره و دیگری برای ماه نوردهی شده است.

۲

انباشت فوکوس

اگر بر روی یک ترکیب بندی منظره کار کنید که در آن برخی از المان ها در کادر نسبتا به دوربین نزدیک باشند، متوجه خواهید شد که اگر دوربین را بر روی منظره فوکوس کنید، ماه شارپ نمی شود. تنها راه برای این که منظره و ماه هر دو در فوکوس قرار گیرند، این است که همه چیز در کادر در فاصله خیلی دوری از دوربین قرار داشته باشد.

اما راه حل آن ساده است. نوردهی اول را به روش معمولی انجام دهید، منظره را نوردهی کرده و بر روی آن فوکوس کنید. سپس در نوردهی دوم، نه تنها برای روشنایی ماه نوردهی کنید، بلکه بر روی ماه نیز فوکوس کنید تا مطمئن شوید که شارپ است.

در دو براکت نشان داده شده در تصویر بالا، من نه تنها نوردهی را تغییر دادم تا به درستی برای ماه نوردهی کنم، بلکه نقطه فوکوس را نیز تغییر دادم تا ماه واضح و شارپ باشد.

گاهی اوقات ممکن است لازم باشد بدون تغییر تنظیمات نوردهی، از انباشت فوکوس استفاده کنید. به عنوان مثال، وقتی من عکس زیر را گرفتم، نیازی نبود که نوردهی هایم را براکت بندی کنم (نیاز به دو نوردهی مجزا یکی برای ماه یکی برای منظره نبود)، چون ماه به دلیل خسوف یک دایره قرمز تیره بود. با این حال، هنوز هم لازم بود از انباشت فوکوس (یک عکس فوکوس روی منظره و دیگری فوکوس روی ماه و ترکیب آن ها) استفاده کنم تا هم کاکتوس و هم ماه شارپ شوند.

۳

ترکیب نوردهی

در پس پردازش، می توانید دو نوردهی خود را با هم ترکیب کنید تا تصویری با یک منظره پیش زمینه و ماه به درستی نوردهی شده و شارپ به دست آورید.

اما اگر می خواهید طبیعی به نظر برسد، این کار به سادگی یک کپی و پیست کردن نیست.

عکس ۱: کلون کردن ماه

در عکس اول، توجه کنید که چطور روشنایی ماه باعث یک درخشش قوی در آسمان در اطراف خود ماه شده است. بنابراین اگر تنها عکس ماه به درستی نوردهی شده را بر روی آن پیست کنید، آن درخشش عجیب به نظر خواهد رسید. اولین گام من در پس پردازش این است که ماه اصلی را کلون (Clone) می کنم و کاری می کنم که رنگ آسمان یکنواخت به نظر برسد.

عکس ۲: انتخاب ماه

در عکس دوم، از ابزار انتخاب سریع (Quick Selection Tool) برای انتخاب ماه استفاده کنید. سپس می توانید با استفاده از «Refine Edge» در Photoshop Elements یا «Select and Mask» در Photoshop CC، انتخاب خود را بهبود بخشید. دیگر نرم افزارهای پس پردازش نیز ابزارهای مشابهی دارند.

از هر نرم افزاری که استفاده کنید، هدف یک چیز است. شما می خواهید لبه های انتخاب خود را نرم کنید تا ماه وقتی که بر روی تصویر اول پیست می شود، طبیعی به نظر برسد. اگر لبه ها تیز باشند، طبیعی به نظر نمی رسد.

برای انجام این کار، کنتراست (contrast) انتخاب خود را حدود ۳ پیکسل افزایش دهید و سپس آن را ۲ پیکسل نرم (feather) کنید. وقتی این کار را انجام دادید، انتخاب خود را بر روی یک لایه جدید ذخیره کنید.

ماه را از عکس ۲ بر روی عکس ۱ پیست کنید

در آخر، می توانید لایه جدید خود را کپی کرده، به عکس اول بروید و در آنجا پیست (paste) کنید.

اگر ماه طبیعی به نظر نمی رسد، ممکن است لازم باشد حالت های ترکیبی (blend mode) و شفافیت (opacity) را امتحان کنید. از حالت ترکیبی overlay استفاده کرده و opacity لایه را کاهش دهید، تا وقتی که به ظاهر مورد نظر خود برسید.

ن

نتیجه گیری

استفاده از این تکنیک ها به شما کمک خواهد کرد تا تصاویر چشمگیری از ماه در منظره بگیرید – تصاویری که بیشترین مطابقت را با آنچه که می توانید با چشمان خود ببینید، دارند. امیدواریم که این آموزش عکاسی از ماه در مناظر، مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد. برای کسب آموزش بیشتر، «ماه» را در سایت لنزک جستجو نمایید.

اگر نکته دیگری برای عکاسی از ماه در منظره در نظر دارید، لطفا در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

نویسنده: آن مک کینل (Anne McKinnell)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *