آموزش عکاسی از منظره کوهستانی: چگونه از پایین تا بالای یک قله را در عکس بیاوریم – قسمت اول

در این مطلب آموزشی لنزک راه های مختلفی برای عکاسی از یک منظره کوهستانی را آموزش خواهیم داد، و به شما خواهیم گفت چطور می توانید از پایین تا بالای قله به طور کامل عکس بگیرید.

اینکه در کوهستان باشید یک خصوصیت بزرگ دارد، و آن این است که شما با قله های بلند محاصره شده اید و این مسأله به شما حس کوچک و ناچیز بودن می دهد، اما وقتی به قله می رسید احساس می کنید در بالای دنیا هستید.

و البته، به نمایی بسیار زیبا و جذاب زمین از بالا دست خواهید یافت…

اما گرفتن عکسی خوب از کوه های بزرگ همیشه کار ساده ای نیست. برای شروع، نمی توانید تمام آن چیزی که در رو به روی شماست را درون کادر جای دهید (مگر اینکه عکس های زیادی را در کنار هم قرار دهید و عکس پانوراما بگیرید) و زمانی که آسمانی بسیار روشن تر از زمین داشته باشید و بخواهید هم آسمان و هم زمین را در کادر بیاورید نوردهی مناسب تصویر هم می تواند کار بسیار دشواری باشد.

در این مطلب آموزشی لنزک نحوه مقابله با این مشکلات را به شما یاد خواهیم داد، و به شما تنظیمات و تکنیک هایی آموزش می دهیم تا بتوانید با استفاده از آنها از قله های بلند عکس های خوبی بگیرید.

همچنین به شما نشان خواهیم داد که چگونه می توانید از پایین و با زاویه به سمت بالا عکس های خوبی بگیرید (برای کسانی که قصد ندارند به بالای قله بروند) از پایین با پر کردن کادر خود توسط قله های بزرگ می توانید عظمت آنها را نشان دهید.

همچنین به شما یاد خواهیم داد که چطور بهترین استفاده را از دریاچه های موجود در کوهستان در عکستان بکنید، چگونه از برف های موجود در ارتفاعات بالای قله ها عکس بگیرید، در چه زمانی عکس بگیرید تا بهترین نور و رنگ ممکن را در آسمان داشته باشید.

چه در رشته کوه هیمالیا باشید و چه در کوهستان های محلی نزدیک به محل سکونت خود، با خواندن این مطلب می توانید عکس هایی از کوهستان بگیرید، که بتوانید آنها را چاپ کنید و با افتخار بر دیوار منزل خود نصب کنید.

عکاسی از منظره کوهستانی – چگونه از قله های روشن عکس بگیریم:

با تصور کردن عکس نهایی که می خواهید بسازید (کراپ و ویرایش شده)، می توانید عکس بهتری از ابتدا بگیرید و در نهایت آن را به همان چیزی که تصور کرده اید، برسانید.

عکسی که در بالا مشاهده می کنید با فاصله کانونی واید ۲۴mm گرفته شده تا بتوانیم تا جای ممکن فضای بیشتری را در کادر قرار دهیم، این عکس از سه قله Lake District گرفته شده، Krik Fell، Great Gable و Scafell Pike، که در پیش زمینه عکس هم می توانید دریاچه Wastwater را ببینید.

ما زمانی را برای عکاسی انتخاب کردیم که طلوع خورشید بالای قله ها را روشن کرده بود، و نگران حجم زیاد آب پیش زمینه و آسمان نبودیم، چرا که قصد داشتیم با حذف کردن مقدار زیادی از بالا و پایین کادر و کم کردن آب و آسمان در عکس، عکسی شبیه به عکس های پانوراما بسازیم؛ یکی از مزیت های استفاده از دوربین های با مگاپیکسل بالا این است که شما می توانید با بریدن (کراپ کردن) مقدار زیادی از عکس، هنوز تعداد پیکسل بالا و در نتیجه کیفیت بسیار خوبی داشته باشید.

حواستان باشد که روی کوه هایی فوکوس کنید که می خواهید در داخل عکس نگه دارید، و نه آب و پیش زمینه که می خواهید از عکس حذف کنید، و برای عکاسی از دیافراگم نسبتاً بسته استفاده کنید تا تمام کوهی که می خواهید در کادر بیاورید واضح باشد، از جلو تا عقب.

برای داشتن کمترین نویز ممکن در عکس از ISO 100 استفاده کنید، و برای عکاسی از سه پایه استفاده کنید تا هیچ لرزشی در عکس وجود نداشته باشد. همچنین نورسنجی عکس را بر اساس کوه های روشن انجام دهید، و نه آب های تیره.

پایین بیایید

برای اغراق در اندازه کوه ها، پایین بیایید و با زاویه ای رو به بالا و با لنز واید (لنزی مانند ۱۰-۲۴mm بر روی دوربین های Crop Size، یا ۱۶-۳۵mm بر روی دوربین های Full Frame) استفاده کنید.

به اندازه دو سوم پیش زمینه را با چیزی جالب پر کنید. ما این منطقه از کادر را با تخته سنگ، رودخانه و کمی از فضای کوهستانی پر کرده ایم، و یک سوم باقی مانده کادر را هم با بالای کوهستان و آسمان پر کردیم.

ما برای داشتن عمق میدان زیاد از دیافراگم بسته f/22 استفاده کرده ایم، و همچنین برای داشتن پایین ترین سرعت شاتر ممکن برای عکسی با نور مناسب، مثلاً برای این عکس با این تنظیمات از سرعت شاتر ½ ثانیه استفاده کرده ایم، که برای محو ثبت کردن آب سرعت مناسبی است.

همیشه برای عکاسی از منظره از سه پایه استفاده کنید، اما زمانی که می خواهید از سرعت شاتر پایین استفاده کنید حتماً باید از سه پایه استفاده کنید چرا که کوچکترین لرزشی می تواند عکس شما را خراب کند و گرفتن دوربین با دست برای چنین عکسی غیر ممکن است.

زمانی که با استفاده از Live View و LCD دوربین کادر عکس را ترکیب بندی کنید می توانید به تدریج به ترکیب بندی بهتری برسید، معمولاً تنها با کمی بالا پایین کردن، یا چپ و راست کردن کادر می توانید عوامل مزاحم را از کادر حذف کنید و به یک ترکیب بندی متعادل و خوب دست پیدا کنید.

عکاسی از منظره کوهستانی – چگونه از قله های مرتفع عکس بگیریم:

با اینکه در زمستان در اکثر کوه ها برف های سنگینی می آید، اما اگر به ارتفاعات بالای ۳۰۰۰ متر بروید و به قله کوه ها نگاه کنید، در بیشتر مواقع سال آنجا را سفید و با برف فراوان خواهید دید.

حتی ذره های اندک و متراکمی از دانه های سفید بر روی قله ها می تواند نشان دهنده مرتفع بودن آنها باشد، و به بیننده حس بلندی این کوه ها را منتقل کند.

به دنبال قله های سنگی ای باشید که با نور خورشید روشن شده اند، و سعی کنید در روز هایی که آسمان صاف است عکس بگیرید چرا که آسمان های صاف در کوهستان ها بسیار آبی و زیبا هستند، و این آسمان آبی تضاد بسیار زیبایی با کوه های برفی سفید و سنگ های خاکستری روی آن ایجاد می کند.

۱۰۰mm

برای دیدن منظره های متفاوت زوم جلو و زوم عقب کنید

در روستا های کوهستانی و دره ها، قله ها معمولاً دور تر هستند، به همین دلیل با استفاده از لنز تله و با زوم کردن روی قله سعی کنید مقدار بیشتری از کادر را با قله پر کنید.

ترکیب بندی های متفاوتی را امتحان کنید، ما با فاصله کانونی ۱۰۰mm، از مجاورت ساختمان هتل Chamonix رو به رشته کوه های Aiguiles d’Arves در فاصله زیاد عکس گرفتیم، سپس زوم کردیم و با فاصله کانونی ۲۵۰mm، با قرار دادن قله در سمت راست کادر و خالی گذاشتن سمت چپ کادر عکس گرفتیم.

۲۵۰mm

از دیافراگم باز استفاده نکنید (مانند f/5.6) چرا که با این دیافراگم زمانی که بر روی ساختمان پیش زمینه فوکوس می کنید، کوه های پشت سر کاملاً تار خواهند بود.

به جای آن از دیافراگم نزدیک f/11 استفاده کنید؛ برای عکاسی از رشته کوه ها در روز های آفتابی سرعت شاتر شما باید چیزی نزدیک به ۱/۲۵۰ ثانیه باشد، و باید سرعت آنقدر باشد که بتوانید برای عکس گرفتن دوربین را با دست بگیرید.

نور از بغل و سایه ها

اگر آنقدر خوش شانس بودید که در یک روز آفتابی در بالای یک کوه برفی بودید، به جای اینکه از تمام منظره رو به روی خود عکس بگیرید، زوم کنید و به دنبال شکلی باشید که بتوانید با ترکیب بندی مناسب آن شکل در عکس جلوه بالایی به عکس بدهد.

ما بر روی دره ای زوم کردیم که از دو طرف توسط کوه ها احاطه شده بود. مهمتر از هر چیز، در این کادر مقدار زیادی نور از بغل و سایه وجود داشت، بدون وجود این سایه ها عکس ما عمق و بعد نداشت. برف های دست نخورده عکس هم می تواند حس طبیعت اکتشاف نشده را به بیننده منتقل کند.

برای کسب آموزش بیشتر در زمینه «عمق» و «شکل» بسته «عناصر طراحی مهم» را از لنزک تهیه نمایید.

با داشتن مقدار زیادی برف در کادر، دوربین شما فکر می کند این حجم زیاد سفیدی باید خاکستری باشد و به همین دلیل اگر با نورسنج دوربین عکس بگیرید عکس شما تاریک می شود.

راه حل ساده برای این مشکل عکاسی با مد Av، و بالا بردن جبران نوردهی (Exposure Compensation) به مقدار +۱ است، با این کار به اندازه یک پله (stop) نورسنجی دوربین را تغییر داده اید و می توانید عکس را با استفاده از نورسنجی دوربین و با نوری مناسب بگیرید.

اما حواستان باشد که برف های تصویر را بیش از حد سفید ثبت نکنید، چرا که در این صورت می تواند برف های عکس به شدت روشن شود و هیچ جزئیاتی از آن در عکس دیده نشود. به یاد داشته باشید که، با اینکه می توانید همیشه عکس های تاریک را در Photoshop روشن کنید، اگر عکس شما بیش از حد روشن شده باشد جزئیاتی در قسمت های روشن وجود ندارد که شما بخواهید آنها را بازیابی کنید.

مقیاس ها و محیط اطراف

به صحنه کوهستانی عنصری اضافه کنید تا مقیاسی برای عکس شما مشخص کند، مانند تله کابینی که ما در عکس خود استفاده کرده ایم.

تله کابین های قرمز رنگ پیش زمینه چشم بیننده را به خود جلب می کنند، و به دنبال آن کابل های خم شده و منحنی آن ها چشم بیننده را به سمت ابر ها و تله کابین بعدی هدایت می کند، و در نهایت به سمت ایستگاهی که در بالا و سمت راست تصویر دیده می شود.

همچنین برای نشان دادن شیب و بلندی کوه تصمیم گرفتیم از کادر عمودی برای عکاسی استفاده کنید، و همچنین از قانون یک سوم هم در ترکیب بندی این عکس استفاده شده است، تله کابین پایین را روی نقطه طلایی پایین سمت چپ و قسمتی از بریدگی های کوه و لبه تیزی از آن را روی نقطه طلایی پایین و سمت چپ قرار دادیم، و خود قله را هم در نقطه طلایی بالا و سمت راست کادر قرار دادیم.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *