آموزش عکاسی کاندید یا بی هوا در کریسمس امسال

من از زمانی که یک بچه کوچک با یک دوربین ۱۱۰ و چند رول فیلم بودم، عاشق ثبت لحظات بی هوا یا کاندید بودم. در کریسمس، این لحظات اغلب به معنی حالت چهره کسی که هدیه ای را باز می کرد بود. با این حال، در طی سالها فهمیدم که کریسمس چیزهای خیلی بیشتری از هیجان باز کردن هدایا دارد. اگر دوست دارید کریسمس امسال لحظات کاندید را بهتر ثبت کنید، من چند ترکیب خاص را برای استفاده به شما نشان خواهم داد. نکات این آموزش به شما در عکاسی از هر رویداد یا جشن خانوادگی ای کمک می کنند.

پنجره اتاق نشیمن ما پس زمینه لحظات کاندیدی است که اتفاق می افتند. من بارها از اتاق نشیمن رد شده ام، ایستاده ام و به دنبال دوربینم گشته ام تا چیز جالبی را ثبت کنم.

لنزک: عکاسی بی هوا یا کاندید (candid photography) زمانی انجام می شود که سوژه متوجه نیست دارد از او عکس گرفته می شود، در نتیجه بدون ژست گیری یا ژست دهی انجام می شود. از این رو به آن عکاسی بی هوا می گوییم.

چرا لحظات کاندید؟

گرفتن عکس های کاندید یا بی هوا یک چالش جالب و سرگرم کننده است. شما صحنه را هدایت نمی کنید، و باید هر چیزی را که آن لحظه ارائه می کند، ثبت کنید.

مزیت آن این است که واقعا می بینید چه چیزی در حال وقوع است. بسیاری از افراد شکایت می کنند که تجربه گروهی یا خانوادگی را از دست می دهند، چون همیشه در حال عکس گرفتن هستند. اگر بیشتر بر دیدن تمرکز کنید تا بر کلیک کردن، ممکن است متوجه شوید که حتی بیشتر از قبل با رویدادها هماهنگ می شوید.

«دوربین ابزاری است که به افراد یاد می دهد چطور بدون دوربین ببینند.» – دوروتا لنگ

با وجود این که شما کنترل صحنه را به دست ندارید، اما هنوز هم می توانید به این طریق از لحظاتی که به شما داده می شود بهترین استفاده را بکنید:

۱- درک نوع لحظه

۲- انتخاب بهترین زاویه

۳- توجه به پس زمینه

۴- یادگیری نوشتن در مورد عکس هایتان

زمانی که بچه های ما کوچک بودند، همیشه در تعطیلات کریسمس خواب بودند. روزها حسابی فعالیت می کردند و بعد از ظهر خسته می شدند. دختر کوچک من با یک فانوس LED به خواب می رفت. من نتوانستم جلوی خودم را بگیرم که یک عکس نگیرم. من دوربینم را به محدوده او هل دادم و این عکس کم نور را گرفتم. فاصله کانونی ۵۶mm، دیافراگم f/1.2، سرعت شاتر ۱۵/۱ ثانیه، ایزو ۶۴۰۰٫

۱

چه نوع لحظه ای است؟

سوال اولی که من در مورد یک لحظه کاندید می پرسم این است که آیا یک لحظه اکشن (پر از فعالیت) است یا یک لحظه احساسی.

چه چیزی به شما الهام بخشید تا دوربین را بردارید؟ آیا چند لحظه احساس هیجان انگیز پشت سر هم را پیش بینی می کنید؟ آیا کسی قرار است کاری انجام دهد؟

اکشن در مقابل احساس یک راه سریع برای درک ماهیت لحظه ای است که قرار است اتفاق بیفتد و به شما کمک می کند لحظات بی هوایی که ارزش ثبت شدن دارند را بهتر تشخیص داده و آن ها را شکار کرده و به تصویر بکشید. این کار به مرور زمان شهودی تر می شود، به طوری که دیگر نیازی نیست زیاد در مورد آن فکر کنید.

من این را یک لحظه اکشن در نظر می گیرم. این عکس مربوط به پسرم است که با هواپیمای اسباب بازی خود بازی می کرد. اکشن اغلب در مورد ژست گیری است. او هواپیما را به دقت نگه داشته بود، و شما حتی می توانید از شکل دهان او بفهمید که داشت صدای هواپیما را در می آورد. هواپیما در فوکوس قرار دارد، بنابراین ما احتمالا اول به آن نگاه می کنیم، اما پس از آن نگاهمان به چهره او هدایت می شود. چشم های او به هواپیما نگاه می کنند، بنابراین تمرکز ما نیز به سمت آنها می رود. هرچه شخص بیشتر درگیر یک لحظه اکشن باشد، عکس برای شما جالب تر خواهد بود.

این بیشتر یک لحظه احساسی است. یک لحظه پرانرژی مانند خنده یا اشک نیست، بلکه نرم و ظریف است. این یکی از پرتره های مورد علاقه من از دخترم است. تنها چیزی که در این عکس کریسمس را نشان می دهد، تاج کاغذی کراکر کریسمس (Christmas cracker) اوست، سنتی که حداقل چهار نسل در خانواده من وجود داشته است.

۲

بهترین زاویه برای استفاده چیست؟

پنج زاویه اصلی وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید:

  • نمای چشم پرنده
  • زاویه بالا
  • رو در رو
  • زاویه پایین
  • نمای چشم حشره

زوایای مورد علاقه من برای لحظات کاندید یکی زاویه بالاست، چون اغلب باعث می شود که صحنه دراماتیک تر به نظر برسد، و دیگری رو در رو، چون زاویه جذابی است.

این یک لحظه اکشن است. پسر من داشت با هلیکوپتر جدیدش بازی می کرد. من از زاویه پایین عکس گرفتم، چون می خواستم رو به بالا به سمت هلیکوپتر نگاه کنم. ما به طور معمول هلیکوپترها را در آسمان می بینیم، بنابراین بیایید از یک زاویه دراماتیک تر استفاده کنیم. در این لحظه اکشن، شما حتی می توانید ببینید که او پای خود را برای حفظ تعادل بلند کرده است. وقتی بچه ها بازی می کنند، کاملا درگیر آن می شوند!

زوایای بالا برای نگاه کردن از روی شانه ها عالی هستند. بعضی از لحظه ها را نمی توان به سادگی به عنوان لحظه اکشن یا احساسی تعریف کرد. اگرچه پسر من داشت به تصاویر کتاب جدیدش نگاه می کرد، اما این دقیقا چیزی نیست که ما آن را یک لحظه اکشن در نظر بگیریم. ما نمی توانیم چهره او را ببینیم تا هر گونه احساسی را تشخیص دهیم. اما این عکس در ذهن من زنده است، چون مرا به یاد تمام دفعاتی می اندازد که این کتاب را برایش خواندم، در حالی که در رختخواب خوابیده بود یا روی لپ تاپ من نشسته بود. بنابراین، من آن را یک لحظه احساسی می نامم.

من روی میز قهوه خوری پریدم تا از این زاویه نمای چشم پرنده از پسرم عکس بگیرم. او برای اولین بار داشت سینه خیز می رفت و بعد از این که تمام انرژی اش را در تلاش برای رسیدن به یک قوطی خمیر بازی مصرف کرد، افتاد!

۳

به پس زمینه توجه کنید

پس زمینه اگر شلوغ یا به هم ریخته باشد، می تواند در عکس شما حواس پرت کننده باشد. اما اگر خوب باشد، می تواند به عکس شما حالت یا سبک نیز ببخشد.

من یکی از این دو نوع پس زمینه را امتحان می کنم:

· تمیز و ساده

· نمایشی (صحنه ای)

می توانید ببینید که عکس های بالا یا یک پس زمینه تمیز و ساده داشتند یا یک چیز نمایشی تر، اما به هم ریخته نبودند.

من عاشق این عکس طنزآمیز از دخترم هستم، اما پس زمینه واقعا به هم ریخته و حواس پرت کننده است. یک کاری که می توانستم در هنگام گرفتن عکس انجام دهم این بود که به او نزدیک تر شوم. در این صورت او بزرگتر به نظر می رسید و پس زمینه کمتری وجود داشت. اما یک راه دیگر برای مقابله با یک پس زمینه به هم ریخته این است که آن را کراپ کنید!

این زاویه رو در رو توجه مرا مستقیما به سمت عکس جلب می کند. پس زمینه تمیز و ساده است و هیچ المان حواس پرت کننده ای ندارد. من متوجه شده ام که یک عکس سیاه و سفید اغلب انسانیت و احساس آن لحظه را به خوبی به تصویر می کشد.

۴

نوشتن

بسیاری از عکاسان خودشان را افراد خلاقی می دانند. افراد خلاق اغلب مجبور به نوشتن هستند.

امسال کریسمس وقت بگذارید و در مورد آنچه که در زندگی شما اتفاق می افتد بنویسید. می توانید در مورد بچه ها، والدین، یا سنت های خود بنویسید. به آن به عنوان راهی برای حفظ گوشه ای از تاریخ خانوادگی خود فکر کنید. در مورد لحظاتی از روز که گذشته اند و لحظات جدیدی که در اطراف شما اتفاق می افتند بنویسید.

کریسمس می تواند برای افرادی که با افسردگی یا اضطراب مبارزه می کنند، زمان بسیار سختی باشد. می تواند زمان بسیار غم انگیزی از سال باشد وقتی عزیزانتان را از دست داده اید. بسیاری از افراد متوجه شده اند که نوشتن به شما کمک می کند تا با آنچه که در حال مبارزه با آن هستید گلاویز شده و کنترل آن را به دست گیرید.

با الهام از عکاسی خبری، وقت بگذارید تا کریسمس امسال را به طور واقعی نشان دهید. کلمات را به عکس های خود اضافه کنید.

ج

جمع بندی – کریسمس امسال

کریسمس امسال همانطور که دوربین خود را بر می دارید تا عکس های کاندید بگیرید، به این موارد فکر کنید:

  • آیا این یک لحظه اکشن است یا احساسی؟
  • کدام زاویه بهتر از همه به نظر می رسد؟
  • آیا پس زمینه تمیز است یا نمایشی؟
  • در مورد چه چیزی باید بنویسم؟

نگاهی به مطالب «خانوادگی» لنزک بیندازید و «۴۳ راه نشاندن لبخند بر لب و ژست دهی طبیعی در عکاسی پرتره» را یاد بگیرید.

نویسنده: مت کوکر (Mat Coker)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *