چگونه یک بیانیه هنرمند بنویسیم و چرا خیلی مهم است

یک استیتمنت یا بیانیه هنرمند (artist statement)، از دیدگاه شما توضیح می دهد که چه کاری انجام می دهید و چرا. این راهی است برای بینندگان تا با استفاده از شایع ترین رسانه، یعنی زبان با کار شما ارتباط برقرار کنند. این بیانیه کلماتی که شما برای صحبت کردن در مورد عکاسی خود نیاز دارید را به شما ارائه می دهد، چه برای یک جلسه حرفه ای مانند بررسی نمونه کار و چه برای یک بحث گاه به گاه در میان همکاران. نوشتن یک بیانیه هنرمند بسیار مفید است، چون این فرآیند شما را مجبور به بیان ایده های اصلی پشت تصاویرتان می کند. در این مطلب لنزک، شما عزیزان را با بیانیه هنرمند آشنا کرده، دلایل مفید بودنش را شرح داده و بیانیه نویسی را آموزش می دهیم.

من فکر می کنم منصفانه است که بگوییم بسیاری از عکاسان به نوشتن بیانیه هنرمند (artist statement) علاقه چندانی ندارند. از این گذشته، ما تصاویر را برای بیان خودمان، نه کلمات، و احتمالا برای دلایل بسیار خاص، شاید حتی به عنوان رد محدودیت های زبان، انتخاب کردیم. «یک تصویر ارزش هزاران کلمه را دارد»، بنابراین چرا سعی کنیم آن کلمات را تکرار کنیم؟ مگر خود عکس تجلی گر آن کلمات نیست؟

بالون هوای گرم از markusspikse/PhotoDune

یک استیتمنت یا بیانیه هنرمند در واقع تکرار آنچه تصویر شما می گوید نیست. بیشتر روشن سازی آنچه تصاویر شما می گویند، به علاوه چیزهای خیلی بیشتری که تصاویر شما احتمالا نمی توانند بگویند است. یک بیانیه هنرمند راهی برای بحث در مورد کارتان به عنوان یک عکاس هم به طور کلی (اینکه چرا شما تصمیم گرفتید در رسانه عکاسی کار کنید) و هم به طور خاص (چرا تصمیم گرفتید یک پروژه خاص ایجاد کنید) می باشد. این بیانیه رابطه بین شما و کارتان را بیان می کند، و راهی برای مخاطب شما فراهم می کند تا او نیز با کار شما ارتباط برقرار کند.

بیانیه هنرمند برای هر عکاس منحصر به فرد است، اما به طور کلی این بیانیه نوشته شده از دیدگاه شخص شماست که به شما کمک می کند معنا و هدف پشت کار خود را شرح دهید. این بیانیه معمولا سوژه عکس های شما را پوشش می دهد، این که عکس ها چرا و چگونه ایجاد شده اند.

چرا نوشتن یک بیانیه هنرمند عکاسی ما را قوی تر می کند

برای اکثر عکاسان، ایجاد تصاویر از سوژه ای که ما در مورد آن پرشور و احساساتی هستیم، بخش آسان کار است. انتخاب بهترین تصاویر و ترتیب دهی به آنهاست که چالش برانگیز است. و اغلب علت این که این کار اینقدر دشوار است این نیست که ما نمی توانیم یک عکس موفق را از یک عکس ناموفق تشخیص دهیم. به این دلیل است که ما، چه ما بدانیم و چه ندانیم، در مورد این که سوژه ما واقعا چیست یا انگیزه های ما برای بررسی آن چه هستند، کاملا روشن و صریح نیستیم.

این روند خلاقانه پر از رمز و راز است؛ به همین دلیل است که ما اینقدر از آن لذت می بریم. اما ذاتا ما را با بسیاری سوالات پاسخ داده نشده نیز مواجه می کند، یا – حتی گیج کننده تر – ما را با پرسیدن سوالات اشتباه مواجه می کند. دلایل زیادی وجود دارند که چرا این بخش منفعل تر روند عکاسی می تواند اینقدر گیج کننده باشد. گاهی اوقات انگیزه های عکاسی ما همانطور که بیشتر در مورد سوژه خود یاد می گیریم، تغییر می کنند. گاهی اوقات ما فکر می کنیم که می دانیم داریم از چه چیزی عکس می گیریم، اما این عکاسی مبتنی بر ایده های قدیمی ماست، و نه بر اساس ایده هایی که خود را طی یک پروسه خلاقانه آشکار می سازند. گاهی اوقات علت آن این است که ما آنقدر درگیر ایجاد عکس ها شده ایم، که برای نگاه کردن به عکس هایمان و بیان آنچه می بینیم و احساس می کنیم وقت و انرژی کافی نمی گذاریم.

نوشتن یک بیانیه هنرمند کلید هدایت این بخش از روند است. این کار می تواند به ما کمک کند تا عکس هایی که دوست داریم و موفق هستند، اما با موضوع اصلی که تصاویر را به هم وصل می کنند مرتبط نیستند، حذف کنیم. به همین ترتیب، می تواند «تصاویر درجه دوم علاقه مان» را به ویرایش برگرداند، چون آنها از موضوع اصلی به شیوه ای حمایت می کنند (به آن بیشتر مرتبط هستند) که به پروژه ما تمرکز و تاثیر می بخشد.

نوشتن یک بیانیه هنرمند ما را به کلماتی که برای انتقال پروژه و دیدگاه شخصی مان به دیگران، که از افکار و روند خلاقانه ما آگاه نیستند، مجهز می کند. این به خصوص از نظر حرفه ای مهم است، چون افراد در صنعت عکاسی از ما انتظار دارند که قادر به صحبت در مورد کار خودمان باشیم، اگر می خواهیم آنها ما را جدی بگیرند، و عکاسی ما را منتشر، ترویج یا حمایت کنند.

چگونه یک بیانیه هنرمند بنویسیم

اصل پیشرو که باید هنگام ایجاد بیانیه هنرمند خود به خاطر داشته باشید این است که از دیدگاه خود بنویسید، نه از تفسیر یک بیننده از کار شما. این یک بیانیه قانع کننده نیست؛ شما نمی خواهید به بینندگان بگویید که چگونه عکس های شما را دریافت کنند. در عوض، می خواهید جزئیاتی به آنها بدهید که از تصاویر شما حمایت می کنند و به بینندگان اجازه می دهند تا نسبت به آن جزئیات به هر روشی که مناسب می دانند واکنش نشان دهند.

برای شروع نوشتن بیانیه هنرمند، از خودتان بپرسید:

  • چرا عکس های خود را ایجاد کردید؟
  • تاریخچه پشت عکس ها چیست؟
  • سعی دارید در عکس ها چه چیزی را نشان دهید؟
  • عکس های فعلی شما چطور عکس هایی که در گذشته خلق کردید را منعکس می کنند؟
  • چه کسی یا چه چیزی برای ایجاد عکس بر روی شما تاثیر می گذارد؟
  • چه کسی یا چه چیزی وقتی شما پروژه خود را ایجاد کردید، الهام بخش شما بود؟

بعد، با مراجعه به پاسخ های خود به پرسش های بالا، لیستی از کلماتی که توانایی های شما را توضیح می دهند، روند خلاقانه خود، ارزش هایتان به عنوان یک عکاس، و موضوعاتی که شما از طریق عکاسی کاوش می کنید، تهیه کنید.

حالا از آن کلمات و عبارات برای ایجاد بیانیه هنرمند خود، با استفاده از ساختار زیر استفاده کنید:

۱- از زبان اول شخص بنویسید (با استفاده از «من»)

۲- با یک یا دو بیانیه گسترده که به وضوح و به طور خلاصه عکس های شما را شرح می دهند، شروع کنید.

۳- سپس به تفصیل توضیح دهید که ایده های بیانیه شما چطور در عکس های شما منعکس شده است و چرا شما تصمیم گرفتید در رسانه عکاسی کار کنید.

۴- موضوعات یا تجربیاتی که شما را برای ایجاد عکس هایتان تحت تاثیر قرار دادند، ذکر کنید.

۵- در نهایت، یک یا دو بیانیه پایانی ایجاد کنید که مهم ترین نکات در مورد عکس های شما را خلاصه کنند.

مطمئن شوید که:

  • واضح و مرتبط بنویسید.
  • مختصر و ساده بنویسید، ایده های خود را با کمترین کلمات ممکن توصیف کنید.
  • کلماتی که شما و عکس هایتان را به معتبرترین شیوه ممکن بازتاب می دهند گردآوری کنید.
  • دستور زبان، املاء، اشتباهات تایپی بیانیه خود را ویرایش کنید، و جزئیات مرتبط و جالب را به آن اضافه کنید.

مطمئن شوید که:

  • در مورد این که شما یا عکس هایتان چقدر شگفت انگیز و مهم هستید ننویسید (شما نمی خواهید خودشیفته به نظر برسید).
  • از اصطلاحات یا عبارات کلیشه ای برای توصیف دیدگاه یا عکس های خود استفاده نکنید.
  • اصطلاحات تخصصی یا فنی بیش از حد در آن نگنجانید.
  • تکنیک ها و مطالب خود را خیلی طولانی توضیح ندهید.
  • جوایز یا افتخاراتی که دریافت کرده اید را به رخ نکشید.
  • از زبان مشابه صحبت های بازاریابی استفاده نکنید؛ چون متقاعد کننده یا فریب دهنده به نظر می رسد، و این آخرین چیزی است که شما می خواهید خودتان را با آن هم ردیف کنید.

چگونه بیانیه هنرمند خود را عیب یابی کنید

ارزیابی خود

بعد از این که شما یک پیش نویس از بیانیه هنرمند خود نوشتید، سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • آیا تمام ایده ها و جزئیات در بیانیه هنرمند شما بازتاب معتبری از شما و عکاسی تان هستند؟
  • آیا تصاویری در مجموعه کار شما وجود دارند که چیزی غیر از نکات اصلی مطرح شده در بیانیه هنرمند شما بگویند؟
  • آیا تصاویری وجود دارند که شما در انتخاب خود قرار نداده باشید که به شدت از ایده های بیانیه هنرمند شما پشتیبانی کنند؟
  • آیا اطلاعات بیانیه هنرمند شما نشان دهنده یکی از اهداف آینده شماست، یا جایی است که شما در حال حاضر واقعا در آن قرار دارید؟
  • به همین ترتیب، آیا بیانیه هنرمند شما متشکل از ایده های گذشته شما در مورد خودتان و کارتان است که تا کنون تغییر کرده، اما شما هنوز هم به آنها چسبیده اید؟

به دنبال ارزیابی دیگران باشید

تلاش برای نوشتن یک بیانیه هنرمند می تواند به ما کمک کند تا مشخص کنیم کارمان واقعا چه معنایی برای ما دارد. همانطور که قبلا اشاره شد، از آنجا که رابطه ما با کارمان وقتی در حال ایجاد شدن است، می تواند تا حد زیادی تغییر کند، نوشتن یک بیانیه هنرمند می تواند به عنوان یک معیار طبقه بندی و ارزیابی عمل کند. این بیانیه می تواند به ما کمک کند تا جایی که در آن هستیم را با پروژه خود درک کرده، و به طور بالقوه حفره های مجموعه کار خود را کشف کنیم – تصاویری که نیاز داریم اما هنوز نداریم که برای هدف ما ضروری هستند. همچنین می تواند به موانع پروژه ما اشاره کند – تصاویری که اطلاعات جدیدی اضافه نمی کنند، بنابراین شاید اگر ویرایش شوند، پروژه ما را تاثیرگذارتر کنند.

اما این ارزیابی ها گاهی اوقات می تواند واقعا دشوار باشد، چون ما بیش از آن به عکس هایمان نزدیکیم که بتوانیم آنها را به طور عینی ببینیم. هنگام نوشتن یک بیانیه هنرمند، پرسیدن نظر یک فرد دیگر در این مرحله واقعا مفید است (اگر ضروری نباشد). من توصیه می کنم از سه نفر کمک بخواهید: (۱) کسی که کار شما را خوب می شناسد، (۲) کسی که اصلا کار شما را نمی شناسد، و (۳) کسی که خوب می تواند کلمات را ادا کند که ممکن است کار شما را خوب بشناسد یا نشناسد.

  • اول مجموعه کارهای خود را به آنها نشان دهید. عنوان مجموعه کار و شرح تصاویر خود را به آنها بدهید. اطلاعات دیگری به آنها ندهید.
  • سپس از آنها بخواهید بیانیه هنرمند شما را بخوانند.
  • بعد، از آنها بپرسید آیا چیزی که در تصاویر می بینند به آنچه که شما در بیانیه هنرمند خود گفته اید مرتبط است یا نه. با پرسیدن سوالات زیر آنها را تشویق کنید که تا آنجا که ممکن است در ارائه بازخورد صریح باشند:

۱- چه کلمات، عبارات، یا ایده هایی در بیانیه هنرمند من انعکاس دقیقی از آنچه که شما در تصاویر من می بینید هستند؟

۲- آیا هیچ ایده ای در بیانیه هنرمند من مطرح شده که در تصاویرم نشان داده نشده باشد؟

۳- هیچ تصویری در مجموعه کار من هست که از موضوع (هدف) اصلی بیانیه هنرمند من پشتیبانی نکند؟

۴- آیا من از کلماتی استفاده کرده ام که شما را گیج کند یا به نظر برسد از موضوع خارج شده ام؟

اول فقط گوش دهید و اجازه دهید آنها صحبت کنند

به منظور به دست آوردن عینی ترین پاسخ ها از این افراد، سوالات کلی از آنها نپرسید که بتواند آنها را متقاعد کند به شیوه ای خاص پاسخ دهند (به عنوان مثال، ارائه جزئیات یا داستانی که در بیانیه هنرمند شما گنجانده نشده به آنها یا گفتن «فکر نمی کنید که این تصویر…»). اجازه دهید گفتگو تنها بر اساس نوشته ها و عکس های شما ادامه یابد و ببینید آنها چطور واکنش نشان می دهند.

سپس در مورد دغدغه های خاص خود با آنها صحبت کنید

بعد از این که آنها به سوالات بالا پاسخ دادند و نظرشان را به طور کامل مطرح کردند، می توانید از آنها سوالاتی بپرسید که به دغدغه های خاص شما می پردازند. شاید اهداف خود در عکاسی و/یا داستان های پشت برخی از عکس هایان را به آنها بگویید. به این طریق حواس آن ها از پاسخ دادن به سوالات اصلی (که در بالا اشاره شد) را پرت نمی کنید و در این مرحله می توانید آزادانه در مورد آنچه می خواستید گفتگو کنید.

بازخورد آنها را تحلیل کنید

همانطور که افکار و نظرات این سه نفر را جمع آوری می کنید، درک کنید که هر کس تمایلات و دیدگاه های خود را دارد که مختص تجربه زندگی خود اوست. در نتیجه، بازخوردی که یک نفر به شما می دهد ممکن است با بازخوردی که شخص دیگری به شما می دهد متفاوت باشد. همانطور که تغییراتی که آنها ممکن است در زمینه بیانیه هنرمند یا انتخاب تصاویر شما پیشنهاد کنند را تحلیل می کنید، پیشینه و علایق آنها را در نظر بگیرید.

اگر مردم بازخوردهای بسیار متناقضی ارائه می دهند، ممکن است نشانه ای از این باشد که مجموعه کار شما در وضعیت فعلی به اندازه کافی منسجم نیست تا اثر مورد نظر (تاثیری که می خواهید) شما را منتقل کند. یا ممکن است اینطور باشد که بیانیه هنرمند شما ایده های تاریخ گذشته را نشان می دهد یا اهدافی با این کار داشته اید که هنوز به آنها نرسیده اید. به همین ترتیب، اگر همه یک عقیده یکسان را درباره جزئیات یا یک تصویر به اشتراک می گذارند، فورا آنها را نادیده نگیرید. آنها احتمالا چیزی برای گفتن دارند.

قبل از خواب به چیزهایی که آنها می گویند فکر کنید تا در روزهای آینده بتوانید نسبت به ارزیابی نظراتی که ممکن است با نظرات شما در تضاد باشند، هوشیارتر باشید. سعی کنید هیچ بازخوردی را به خودتان نگیرید و اگر چیزی را که امیدوار بودید بشنوید نشنیدید دلسرد نشوید. بازخورد آنها تنها یک راهنمایی است، راهی برای بررسی دیدگاه بینندگان خود و فهمیدن چیزهایی از نقطه نظر آنها.

با آرامش، نوشته و تصاویر خود را با در نظر داشتن بازخورد آنها، دوباره ارزیابی کنید. با کلمات و تصاویر خود بازی کنید و ببینید هیچ از یک تغییرات پیشنهادی آنها کارساز است یا نه. ممکن است شگفت زده شوید. ممکن است هم نشوید. تنها سعی کنید از منطقه امن خود بیرون بیایید تا بتوانید معتبرترین بیانیه هنرمند و قدرتمندترین مجموعه کار ممکن را ایجاد کنید.

ن

نتیجه گیری

یک استیتمنت یا بیانیه هنرمند، از دیدگاه شما توضیح می دهد که چه کاری انجام می دهید و چرا. این راهی است برای بینندگان تا با استفاده از شایع ترین رسانه، یعنی زبان با کار شما ارتباط برقرار کنند. این بیانیه کلماتی که شما برای صحبت کردن در مورد عکاسی خود نیاز دارید را به شما ارائه می دهد، چه برای یک جلسه حرفه ای مانند یک بررسی نمونه کار و چه برای یک بحث گاه به گاه در میان همکاران. نوشتن یک بیانیه هنرمند بسیار مفید است، چون این فرآیند شما را مجبور به بیان ایده های اصلی پشت تصاویرتان می کند.

سپس آن ایده های اصلی به عنوان یک راهنما در کمک به شما برای ارزیابی، ویرایش، و ترتیب دادن به تصاویرتان با یک هدف متمرکزتر عمل می کنند. نوشتن یک بیانیه هنرمند همچنین گاهی می تواند نشان دهد که ایده هایی که شما از تصاویر خود دارید، چیزی که تصاویر واقعا نشان می دهند نیستند، که این فرصت را به شما می دهد تا در مورد افکار خود تجدید نظر کرده و آنچه تصاویرتان واقعا منعکس می کنند را بهتر بیان کنید.

نویسنده: امی تاچت (Amy Touchette)

م

منبع

برگرفته از: tutsplus

نظرات شما

  1. شهرام قانعی

    ۱۰ آبان ۱۳۹۶

    عالی.ممنون از اینکه این متن رو شفاف و روان ترجمه کردید.

  2. فاطمه نصیری

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

    من یه هنرجو هستم نه یه هنرمند، اما به عنوان کسی که مشتاقانه تلاش می کنه که به یک هنرمند تبدیل شه توضیحاتتون رو بسیار کامل می دونم، و عالییییییی


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *