آموزش عکاسی: بهبود ترکیب بندی با کنتراست تُن ها

اگر شما دو روش برای بهبود ترکیب بندی عکس های خود از من می خواستید، اولین توصیه ای که به شما می کردم این بود که ترکیب بندی خود را تا حد ممکن ساده نگه دارید. هر چیزی که بخشی از داستان نیست را از کادر حذف کنید. بخش دوم پاسخ این بود که بر کنتراست تُن ها تمرکز کنید. در این آموزش کوتاه لنزک یاد می گیرید که کنتراست تُن ها (tonal contrast) چیست و چگونه از آن برای بهبود ترکیب بندی عکاسی خود استفاده کنید.

در حال حاضر، بسیاری از بحث های مربوط به ترکیب بندی، بر اصولی مانند قانون یک سوم، خطوط هدایتگر، استفاده از رنگ و غیره تمرکز دارند. به نظر نمی رسد که افراد زیادی در مورد کنتراست تُن ها صحبت کنند. این شرم آور است، چون این المانی است که واقعا می تواند ترکیب بندی شما را بهبود بخشد.

کنتراست تُن ها چیست؟

کنتراست تنُ ها هنگامی ایجاد می شود که تُن های روشن و تُن های تاریک در کنار یکدیگر قرار می گیرند. این یک نمونه است:

کنتراست تُن ها در این عکس بر اثر تفاوت روشنایی بین گل سفید و پس زمینه تیره ایجاد می شود.

در هر عکسی طبیعی است که نگاه مستقیما به سمت هایلایت ها (قسمت های روشن) می رود. این چیزی است که در اینجا اتفاق می افتد – نگاه بیننده به سمت روشن ترین تُن ها در تصویر یعنی گل کشیده می شود، و سپس به آرامی در اطراف بقیه تصویر حرکت کرده، و جزئیات را بررسی می کند. این نوعی پویایی بصری بین تُن های روشن و تیره ایجاد می کند.

این نمونه دیگری از کنتراست تُن هاست:

در اینجا، تضاد یا کنتراست تُن ها به دلیل تفاوت روشنایی بین قسمت های سفید آبشار و لباس مدل، با تُن های تیره آب و صخره ها ایجاد می شود.

کار در حالت سیاه و سفید

کنتراست تُن ها پایه و اساس بسیاری از تصاویر سیاه و سفید موفق است. در عوض، اگر برای دیدن تُن ها در عکس های رنگی خود به کمک نیاز دارید، یک راه آسان برای انجام این کار این است که آنها را در فتوشاپ باز کرده و اشباع رنگ (Saturation) را به صفر کاهش دهید. این اتفاقی است که برای دو عکس بالا می افتد وقتی این کار را انجام می دهیم:

دیدن کنتراست تُن ها در تصاویر سیاه و سفید آسان تر است، چون هیچ رنگی وجود ندارد که نگاه شما را از مقادیر روشنایی در عکس منحرف کند.

همچنین می بینید که ترکیب بندی این تصاویر بسیار ساده است. سادگی با حذف حواس پرتی ها به بهبود ترکیب بندی کمک می کند.

بیایید به یک نمونه دیگر نگاهی بیاندازیم:

این عکسی است که من در بازار عتیقه فروشی در شانگهای گرفتم. در اینجا می توانید دو اصل ترکیب بندی من را در عمل مشاهده کنید:

سادگی: من نزدیک شدم تا بر دومینوها تمرکز کنم.

کنتراست تُن ها: دومینوهای عاجی رنگ توسط تُن های تیره جعبه ای که در آن قرار دارند، متعادل می شوند.

این یک نسخه بدون اشباع رنگ (در فتوشاپ desaturate شده) است. کنتراست تُن ها در این تصویر حتی واضح تر است.

چند نکته دیگر وجود دارد که دوست دارم در اینجا به آنها اشاره کنم:

۱ – کنتراست تُن ها پایه و اساس خوبی برای یک تصویر سیاه و سفید موفق است. نسخه های بدون اشباع عکس های بالا همه تقریبا خوب هستند. تبدیل آنها به تصاویر تک رنگ برجسته کار اضافی زیادی نمی خواهد.

۲ – تصاویری که کنتراست تُن های قوی دارند معمولا هم در حالت سیاه و سفید و هم رنگی خوب عمل می کنند. یک تمرین جالب که می توانید امتحان کنید این است که به سراغ عکس هایی که قبلا گرفته اید بروید و برخی از آنها که دارای کنتراست تُن های قوی هستند را انتخاب کنید. سپس آنها را به سیاه و سفید تبدیل کنید. من فکر می کنم اگر این کار را انجام دهید می توانید تصاویر تک رنگ قوی ایجاد کنید.

۳ – ساده نگه داشتن ترکیب بندی هایتان کمک می کند تا بیشترین استفاده را از کنتراست تُن ها بکنید. اگر چیزهای زیادی را در کادر بگنجانید، تاثیر کنتراست تُن ها کم می شود.

در نهایت، لطفا توجه کنید که کاهش اشباع رنگ به صفر معمولا بهترین راه برای تبدیل یک تصویر رنگی به سیاه و سفید نیست. در اینجا هدف صرفا تشخیص آسان تر تُن ها با حذف حواس پرتی های رنگ است.

آیا هر تصویری الزاما برای موفقیت به کنتراست تُن ها نیاز دارد؟ نه، اینطور نیست. این تنها یکی از ابزارهای بسیاری است که در اختیار شما قرار دارد. مفهوم کلیدی که باید درک کنید این است که یادگیری تشخیص و استفاده از کنتراست تُن ها به شما کمک می کند تا عکس های قوی تری ایجاد کنید.

به عنوان مثال، اگر یک جلسه عکاسی با یک مدل در مکانی با پس زمینه تیره ترتیب داده اید، می توانید از او بخواهید یک چیز روشن بپوشد تا بین لباس او و پس زمینه کنتراست تُن ها ایجاد شود.

عدم وجود کنتراست تُن ها

مواقعی وجود دارد که کنتراست تُن ها در یک عکس مشهود نیست، با این حال ترکیب بندی خوب است. این یک نمونه است:

اکنون بیایید نگاهی به نسخه بدون اشباع آن بیاندازیم:

می توانید ببینید که کنتراست تُن های زیادی وجود ندارد. با این حال عکس خوب است چون گل بنفش به خوبی مکمل پس زمینه سبز است. این تضاد یا کنتراست رنگ ها نام دارد و در این تصویر عدم وجود کنتراست تُن ها را به خوبی جبران می کند.

نویسنده: اندرو گیبسون (Andrew S. Gibson)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *