درک تعادل رنگ سفید در عکاسی دیجیتال

تعادل رنگ سفید (WB – White Balance) یکی از مهم‌ترین تنظیمات دوربین دیجیتال است. شاید تا به حال برایتان پیش آمده که در منزل و زیر نور لامپ های تنگستن (نور زرد) عکس بگیرید و سوژه یا عکستان زرد یا نارنجی رنگ شوند. این به دلیل تنظیم نبودن رنگ سفید دوربین پیش می آید. در ادامه شما را با دمای رنگ و تنظیمات تعدال رنگ سفید دوربینتان بیشتر آشنا می کنیم.

۱

دمای رنگ

به منظور درک صحیح تعادل رنگ سفید باید ابتدا از مفهوم دمای رنگ (Color temperature) درک صحیحی داشته باشید. دمای رنگ یکی از خواص نور مرئی است و بر حسب کلوین (K) اندازه‌گیری می‌شود. نور های خنک تر مثل نور لامپ فلورسنت با مقدار کلوین بزرگتر نمایش داده می شوند (دمای رنگ بالاتر) و نور های گرم تر مثل نور لامپ تنگستن داخل خانه با عدد کلوین کوچکتر (دمای رنگ کمتر) مشخص می شوند. جدول بالا دمای رنگ‌های مختلف از منابع نوری گوناگون را به شما نشان می دهد.

۲

نور چگونه بر رنگ تاثیر می گذارد؟

دوربین دیجیتال رنگ‌ها را بر حسب نورهای قرمز، سبز و آبی که به حسگرش می تابند اندازه‌گیری می کند. در عکسی که در آفتاب سر ظهر گرفته می‌شود کل طیف رنگی موجود است (در نتیجه رنگ سفید به درستی ثبت می شود). در چنین شرایطی رنگ های موجود در عکس نزدیکترین حالت به رنگ های واقعی هستند. اما اگر زیر نور تنگستن یا فلورسنت عکس می گیرید حتما باید تعادل رنگ سفید را در دوربینتان تنظیم کنید که در غیر این صورت رنگ های متمایل به نارنجی یا آبی خواهید داشت.

۳

چرا تعادل رنگ سفید را تنظیم کنیم؟

منابع نوری مختلف دمای رنگ متفاوتی تولید می کنند و ما باید به دوربین بفهمانیم که «سفید» چه رنگی است در حالی که چشم انسان به صورت خودکار این توازن را انجام می‌دهد ولی دوربین برای تولید رنگ های صحیح نیازمند تنظیم دستی برای نور های مختلف است.

۴

تنظیمات تعادل رنگ سفید پیشفرض

خودکار Auto : این حالت با توجه به قرار گرفتن دوربین در شرایط نوری مختلف، تعادل رنگ سفید را اتوماتیک تنظیم می کند اما می‌توانید برای گرفتن عکسی بهتر، حالات دیگر را نیز مورد آزمایش قرار دهید.

تنگستن Tungsten : این حالت برای عکس گرفتن زیر نور لامپ‌های حبابی مثل تنگستن استفاده می‌شود و معمولا برای عکاسی درون منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنظیم تنگستن دوربین دیجیتال دمای رنگ را در عکس خنک می‌کند.

فلورسنت Fluorescnet : این حالت برای گرفتن عکس‌های روشن تر و گرم‌تر با جبران کردن خنکی ناشی از یک نور فلورسنت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نور روز Daylight : این حالت برای تنظیم در نور طبیعی روز است و عکاسی در بیرون منازل را شامل می‌شود. بسیاری از دوربین‌ها این حالت را ندارند.

ابری Cloudy : این تنظیم برای عکاسی در یک روز ابری، ایده‌آل است. این حالت عکس را گرم‌تر می‌کند و به شما اجازه گرفتن عکس‌های بهتر را می‌دهد.

فلاش Flash : نور فلاش دوربین می تواند کاملا خنک باشد پس این حالت عکس های شما را کمی گرم تر می کند.

سایه Shade نور در سایه از نور آفتاب مستقیم خنک تر است پس این حالت عکس شما را گرم تر می کند.

۵

تنظیم دستی (Manual) تعادل رنگ سفید

حالات پیش فرضی که در بالا بیان شد در بیشتر موارد به خوبی و دقیق عمل می کنند اما در بعضی از دوربین های دیجیتال امکان تنظیم دستی یا manual هم وجود دارد. این تنظیم در مدل های مختلف دوربین کمی متفاوت است اما به صورت کلی این حالت با در نظر گرفتن یک شی سفید به عنوان نمونه انجام می شود. این کار به منظور راهنمایی دوربین بوده و به آن می‌فهمانید که سفید واقعی کدام رنگ است و در نتیجه رنگ های دیگر را نیز به درستی تولید می کند. می توانید این کار را با یک کارت سفید ( یا خاکستری) که مخصوص همین کار ساخته شده انجام دهید یا در اطراف به دنبال یک جسم سفید رنگ مناسب باشید.

نظرات شما

  1. سعید

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸

    خیلی عالی بود ،ممنون از مطالب اموزنده ای که ارسال میکنید

  2. fara

    ۱۲ مهر ۱۳۹۴

    سلام
    این مطالب شما با نام منبع در وب سایت عکس ما منتشر شد.
    ممنون بابت مطلب شما

  3. amir ali haGary

    ۲۶ آذر ۱۳۹۲

    حالتهای عکاسی و نور پردازی و ژستهای استدیویی


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *