عکاسی که از کوسه سفید بزرگ در ارتفاع ۳٫۵ متری در هوا عکس های خیره کننده می گیرد

عکاس حیات وحش فاین آرت، کریس فالوز، اخیرا با عکس خود تحت عنوان «مروارید» خبرساز شده است، تصویر سیاه و سفید فوق العاده ای که یک کوسه سفید بزرگ و عظیم را ۳٫۵ متر بالای سطح آب نشان می دهد که در مقابل پس زمینه ای از ابرهای پر کنتراست گرفته شده است. کریس می گوید باورنکردنی است که هنوز هم وقتی به آن منظره باشکوه کوسه سفید بزرگ در حال پرش فکر می کنم، جایی که همه چیز دست به دست هم دادند، موجی از آدرنالین را احساس می کنم. در ادامه مقاله داستان پشت این عکس ها را از زبان خود کریس، یک عکاس و هنرمند خیرخواه و ماجراجو حامی حیات وحش و طبیعت، بخوانید.

این عکس در آفریقای جنوبی گرفته شده، و داستان پشت آن اخیرا در ویژه برنامه «هفته کوسه» Discovery Channel با عنوان «آرواره ها در هوا» به نمایش درآمده است. همانطور که از نامش پیداست، این نمایش متخصصان مختلفی که سعی داشتند بهترین پرش را ثبت کنند را دنبال می کرد، و تصویر فوق العاده فالوز، که با استفاده از یک «دوربین نصب شده بر قایق یدک کش» گرفته شده بود، تقریبا در بالاترین جایگاه قرار گرفت.

اما اجازه ندهید خوش شانسی ظاهری عکاس شما را فریب دهد، ایجاد این تصویر سالها طول کشیده است.

فالوز می گوید «زمینه ایجاد تصویر “مروارید” سالها قبل فراهم شده بود، زمانی که من سعی داشتم از قایقی که بر روی آن سوار بودم، عکسی با زاویه بسیار پایین از یک کوسه سفید بزرگ در حال پرش بگیرم. مشکل اینجا بود که سورتمه بزرگ بود، حدود ۲ × ۱٫۵ متر، و حواس کوسه ها را پرت می کرد. من به چیزی کوچک تر نیاز داشتم و بنابراین یک قایق یدک کش جدید برای تجهیزاتم طراحی کردم».

فالوز توضیح می دهد که این کار خطرناکی برای تجهیزاتش بود، اما کاملا ارزشش را داشت.

او می گوید، «ریسک کار بسیار بالا بود، زیرا در آن طرف دریا که رو به کوسه بود، دوربین و لنز من تنها چند اینچ با اقیانوس فاصله داشتند. یک موج بزرگ کافی بود تا بازی تمام شود. باورنکردنی است که هنوز هم وقتی به آن منظره باشکوه کوسه سفید بزرگ در حال پرش فکر می کنم، جایی که همه چیز دست به دست هم دادند، موجی از آدرنالین را احساس می کنم.

علاوه بر عکس مروارید (در بالا)، او توانست تصاویر دیگری مانند اینها را نیز ثبت کند:

اما فالوز فقط از کوسه ها عکس نمی گیرد. کار او به وسعت کل قلمرو حیوانات است، و او امیدوار است توجهی که آرواره ها در هوا و «مروارید» به دست آورده اند، طرفداران حیوانات و دوستداران عکاسی را تشویق کند تا مجموعه آثار گسترده تر عکاسی حیات وحش فاین آرت او را نیز بررسی کنند، که دهه ها برای ثبت آنها زمان صرف کرده است.

کار او فقط ثبت تصاویر دیدنی یکبار مصرف به خاطر خود آنها نیست. او از فروش آثار فاین آرت خود برای خرید زمین در آفریقا جهت احیای زیست بوم، مشارکت های اجتماعی، و حفاظت از حیات وحش نیز استفاده می کند. او همراه با همسرش مونیک، از صدها مکان دورافتاده در سراسر جهان بازدید کرده، و هر سال حدود ۱۵۰ روز را در دریا و ۱۰۰ روز را در بوته زار می گذرانند، که عمدتا خودشان تنها هستند، با این هدف که بتوانند فقط یک یا دو عکس واقعا استثنایی ثبت کنند.

او می گوید، «من به دنبال حیوانات برجسته و نمادین هستم. وقتی از فیل ها عکس می گیرم به دنبال فیل های عاج دار بزرگ می گردم، یا شیرهای یال دار سیاه و در صورت امکان کوسه های سفید بزرگ یا بزرگسال. به طور کلی من به دنبال چیزی می گردم که نشان دهنده برجسته ترین و شاخص ترین نمونه یک گونه باشد. متاسفانه امروزه پیدا کردن بسیاری از این حیوانات به خودی خود دستاورد بزرگی است.»

در ادامه نگاهی به برخی از عکس های حیات وحش زیبایی که فالوز در طی سالها موفق به ثبت آنها شده است، بیاندازید:

در نهایت، هدف تامین بودجه یا تشویق جامعه به حفاظت از محیط زیست است. درصدی از بودجه حاصل از فروش این آثار به سازمان های مختلف و خرید زمین شخصی فالوز برای احیای زیستگاه حیات وحش تعلق می گیرد، اما او امیدوار است که خود تصاویر نیز تاثیر گسترده ای داشته باشند.

فالوز توضیح می دهد، «در حالی که نسخه های چاپی محدود به طور فزاینده ای در خانه های کلکسیونرها آویزان می شوند، من به همان اندازه آرزو دارم که جوانان نیز از تصاویر من برای حفاظت و حمایت از حیات وحش برای آینده خودشان و سیاره زمین الهام بگیرند».

نویسنده: DL Cade

نظرات شما

  1. محسن پیرنیا

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۰

    سلام به همه.
    امیدوارم در کمال سلامت و خوشی و به دور از مشکلات سال رو نو کرده باشید!
    این مطلب هم مثل آموزش های گذشته فوق العاده بود. همیشه به شما سری میزنم اما…. دیگه حتا حوصله نوشتن چند کلمه برای سپاسگزاری از تلاش و انگیزه بخشی شما هم نیست! شرمنده، به بزرگواری خودتون ببخشید!

    امیدوارم سالی پر از پیروزی و سرفرازی پیش رو داشته باشید و همین طور انگیزه بخش ما باشید!

    1. سامان نویسنده

      ۳۰ فروردین ۱۴۰۰

      سلام بر شما جناب پیرنیا

      ممنون که مثل همیشه با ما همراهید. درک می کنم اینکه می فرمایید حوصله نیست، و آرزوی روز ها و اتفاقات انگیزه بخش و خوشبختی می کنم برای شما، خودم و لنزکی ها. هروقت که برایمان بنویسید، سپاسگزاریم و هر بار هم که بخوانیم مثل همیشه روحیه بخش است و مملو از حس خوب ملاقات با یاران قدیمی.

      انشاالله بتوانیم امسال کار های جدید بیشتری انجام دهیم و بتوانیم لطف شما را با خدمت و حس خوب جبران کنیم.

      منتظرم تا روزی از شما بشنوم که دوباره حوصله برگشته و برایمان از اتفاقات و احساسات خوش بنویسید.

      با آرزوی سلامتی، شادی و خوشبختی

      1. محسن پیرنیا

        ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

        سلام بر شما سامان عزیز و گروه بزرگوار لنزک.
        به قول جناب سعدی:
        ای پیک پی خجسته که داری نشان دوست
        با ما مگو بجز سخن دلنشان دوست
        حال از دهان دوست شنیدن چه خوش بود
        یا از دهان آنکه شنید از دهان دوست

        امیدوارم همانطور که از دهان شما شنیدم، هرچه زودتر حال ایام به خوشی گذشته برگردد و روزگار نا امیدی به بامداد امیدواری بدل شود و سخن به شادی و خوشی بگوییم.
        قطعا همین زحمات شما امید بخش همراهان و انگیزه ای برای پیشرفت خواهد بود و صد البته، هست!
        همیشه سپاسگزار لطف و مهر شما هستم…
        پیروز و سربلند باشید…


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *