استفاده از عکاسی به عنوان درمانی برای فلج خواب معروف به بختک

عکاس مفهومی، نیکولاس برونو (Nicolas Bruno) سال هاست که از اختلال وحشتناک فلج خواب یا بختک رنج می برد. تلاش برای درمان، برونو را به سمت خلق عکس هایی سوق داد تا حس خود را با آن ها ابراز کرده و با ترس هایش رو به رو شود. در ادامه این مطلب لنزک در این مورد بیشتر خوانده و شاهد عکس های بیشتری خواهید بود.

فلج خواب (sleep paralysis) که در میان عوام به «بختک» معروف است نوعی اختلال خواب است. حالتی است که معمولاً از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد و در این مدت شخص پس از بیدار شدن از خواب و یا گاهی پیش از به خواب رفتن، توانایی انجام حرکات ارادی از خود ندارد. یعنی قادر به حرکت، حرف زدن یا جیغ کشیدن نیست. این حالت معمولاً با ترس و حتی تی توهمات شنیداری، دیداری و لمسی همراه است.

این شرایطی است که برونو از آن رنج می برد. وقتی او برای اولین بار تلاش برای حل آن را آغاز کرد، برای یافتن پاسخ به اینترنت روی آورد. در جستجویی که داشت (مثلا نوشتن: خانمی در لباس سیاه، اشکال سیلوئت، فشار روی قفسه سینه و…) با یک نقاشی به نام «بختک» اثر هنری فوسلی رو به رو شد که بعد از کلیک کردن روی لینک آن به مقاله ای در ویکی پدیا هدایت شد و فهمید که این حالت «فلج خواب» نام دارد.

بختک، اثر: هنری فوسلی

برونو می گوید: «می ترسیدم به کسی در این مورد چیزی بگویم. اما در حدود ۱۴ ۱۵ سالگی که تکرار آن بیشتر شد، با پدر و مادر و برخی معلم های نزدیکم در مدرسه مطرح کردم».

برونوی نوجوان به یکی از معلم هایش در مدرسه مراجعه کرد که به او به عنوان تراپی یا یک روش درمانی پیشنهاد کرد که طراحی (Sketching) را به عنوان نوعی بیرون ریزی شروع کرده تا با دشمنانش (آنچه در خواب او را می ترساند) به شکلی قابل لمس رو به رو شود.

برونو پا را حتی فراتر گذاشت. او سعی کرده که با خلق عکس هایی مفهومی، که خود او به عنوان هم قربانی و هم دشمن در آن ها ایفای نقش کرده، آن لحظه ها یا حس و حالش را بازسازی کند. در ادامه این مطلب لنزک، نگاهی بر تعدادی از عکس های این هنرمند داشته باشید و از اینکه «توهمات فلج خواب» چقدر می توانند وحشتناک باشند تصوری به دست آورید:

وب سایت و صفحه اینستاگرام نیکولاس برونو

instagram.com/nicolasbruno

nicolasbrunophotography.com

نظرات شما

  1. shirinfire

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶

    خداروشکرکه این اتفاق برام نیفتاده چون آدم فوق العاده ترسویی هستم البته فقط در مورد چیزای ماورایی اینچنینی.
    مطلبتون عالی بود متشکرم

  2. javad_toosi

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

    فیلم ماتریکس قسمت اول اونجایی که مامورا نیو رو دستگیر میکنن و نیو دهنش یه جواریی بسته میشه و دست و پاش رو میگرن و میکرو ربات رو تو بدنش میزار یهو از خواب میپره، حسیه که بهم دست میده که نکنه واقعا یه اتفاقی افتاده باشه .

  3. vahid

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

    شاید خنده دار باشه براتون اما من اعتقاد دارم اجنه یه جورایی تغذیه میکنن از چسم ادم و بهش میگن بختک.و فراموش نکنیم گذشتگان یه چیزهایی میدونستن که اسمش رو گذاشتن بختک یعنی جنی که میفته روی ادم.وقتی این اتفاق برام میفته سعی میکنم چشمام رو باز کنمو دستم رو تکون بدم و بیارم بالا تا از خواب بیدار شم اما نمیشه و انگار یک نفر مانع میشه و صداهای عجیبی میشنوم که بسیار وحشتناک هستن

  4. وحید

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

    منم زیاد اینجوری میشم تو خواب.اما کاملا بیدارم و انگار از درون دارم همه چیز رو حس میکنم و میبینم ولی هر کاری میکنم تکون بخورم و داد بزنم نمیشه که نمیشه.و هر چی تلاش میکنم گوشه چشمم رو باز کنم انگار نه انگار و واقعا حس و تجربه تلخی است


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *