برای عکاسی خیابانی عکس های رنگی بهترند یا سیاه و سفید؟

اول، بیایید فرض کنیم که شما با یک دوربین دیجیتال عکس می گیرید و در پس پردازش می توان حالت رنگی یا تک رنگ را انتخاب کرد. تصمیم انتخاب رنگی یا سیاه و سفید در صورتی که با یک دوربین فیلم خور عکس بگیرید داستان دیگری است، و به چارچوب ذهنی متفاوتی نیاز دارد، چون معمولا این تصمیم قبل از این که خانه را ترک کنید گرفته می شود. در عکاسی خیابانی کدام می تواند انتخاب بهتری باشد، عکس های رنگی یا سیاه و سفید؟ با اینکه این قطعا یک ترجیح شخصی است اما این مقاله شما را با برخی از استدلال ها راهنمایی می کند. این مطلب پیرامون عکاسی خیابانی نوشته شده، اما می تواند در انتخاب بین عکاسی سیاه و سفید یا رنگی در سایر شاخه های عکاسی نیز الهام بخش باشد.

بنابراین، سوال اینجاست که عکاسی خیابانی در حالت رنگی بهتر است یا سیاه و سفید؟

هیچ پاسخ درست یا غلطی برای این سوال وجود ندارد، این قطعا یک اولویت شخصی است. برخی از عکاسان فقط در حالت رنگی عکس می گیرند، برخی دیگر برای تمام کارهای خود سیاه و سفید را ترجیح می دهند. من شخصا اجازه می دهم سوژه این انتخاب را مشخص کند و این تصمیم معمولا قبل از این که دکمه شاتر را فشار دهم گرفته می شود.

اینها برخی از استدلال های پشت آن تصمیم هستند…

چرا سیاه و سفید ممکن است انتخاب بهتری باشد:

اگر سوژه شما ظاهر ماندگاری دارد، سیاه و سفید بهتر خواهد بود.

شما ممکن است دوست داشته باشید از سیاه و سفید برای کیفیت ماندگار آن استفاده کنید. اگر سوژه شما نیز چهره ماندگاری داشته باشد، یک پردازش سیاه و سفید باعث می شود که تصویر شما در برابر آزمون زمان ایستادگی کند، و اغلب ظاهر هنری تری به آن می بخشد. این مسئله زمانی که هیچ المانی در کادر شما برای عکس تاریخ مشخص نمی کند (مانند گوشی تلفن همراه، ماشین و غیره)، حتی بیشتر صدق می کند. مواقع دیگر، پردازش سیاه و سفید حتی به پنهان کردن آن المان ها نیز کمک خواهد کرد.

عکس های سیلوئت اغلب در حالت سیاه و سفید قوی تر از حالت رنگی هستند. المان انسانی برجسته شده باید به خوبی تعریف شود، و باید کمی جدایی برای مشخص کردن شکل بدن وجود داشته باشد. حذف رنگ به برجسته تر شدن سوژه شما کمک خواهد کرد، به خصوص اگر در کادر کوچک باشد. نگاه بیننده به طور خودکار به سمت شکل انسانی کشیده می شود.

سیاه و سفید اغلب در هنگام گرفتن عکس های سیلوئت بهتر عمل می کند.

همچنین چند دلیل استراتژیک وجود دارد که به سیاه و سفید نسبت به رنگی ارجحیت می بخشد. ما به عنوان عکاسان خیابانی معمولا در پس پردازش المان ها را از کادر حذف نمی کنیم. وظیفه ما ثبت یک لحظه معتبر است، که قبلا هرگز اتفاق نیفتاده است، و دیگر هیچ وقت اتفاق نخواهد افتاد. یک عکاس خیابانی ماهر تصمیمات سریع می گیرد، و قادر است با نزدیک تر شدن و قرار گرفتن در جای درست، قبل از فشار دادن دکمه شاتر، المان های حواس پرت کننده را از کادر حذف کند. اکثر ما به استفاده از ابزارهای پس پردازش برای حذف اشیاء متوسل نمی شویم. مواقعی هست که المان های رنگی روشن مانند علائم توقف، سطل های زباله، یا ماشین ها اجتناب ناپذیر هستند، و توجه بیننده را از سوژه دور می کنند. با حذف رنگ، می توانید توجه آنها را دوباره به سمت المان انسانی برگردانید.

این دو تصویر را با هم مقایسه کنید:

در این کادر سوژه جالب است، اما نگاه شما به سمت رنگ های علائم خیابانی کشیده می شود.

با حذف حواس پرتی رنگ تصویر بسیار قوی تر می شود، و توجه بیننده را دقیقا به سمت سوژه جلب می کند.

با عکاسی در فرمت Raw تمام اطلاعات رنگ را در فایل خود حفظ می کنید، که به شما اجازه می دهد تا با اسلایدرهای رنگ در لایت روم بازی کنید و برای بهبود تصویر نهایی خود، یک رنگ حواس پرت کننده را به یک تُن خاکستری روشن یا تیره تبدیل کنید.

مواقع دیگری وجود دارد که رنگ شگفت انگیز است، اما بیش از حد قوی و اغراق آمیز است، و سوژه را به خطر می اندازد، چون المان انسانی در میان شلوغی گم می شود.

چرا رنگی ممکن است بهتر عمل کند:

چه موقع رنگی ارجحیت دارد؟ رنگ می تواند بخش جدایی ناپذیری از داستان باشد، که همچنین به این معنی است که تبدیل تصویر به سیاه و سفید مهم ترین مولفه های تصویر را از بین می برد، و این اصلا منطقی نیست.

در اینجا تبدیل تصویر به سیاه و سفید منطقی نیست و سوژه جذابیت خود را از دست می دهد.

پیدا کردن یک پس زمینه عالی، مانند یک دیوار بافت دار یا یک ویترین رنگارنگ، و انتظار برای این که سوژه مناسب وارد کادر شود، راهی عالی برای پیش بینی یک عکس است. حتی ممکن است ثبت سوژه مناسب در یک عکس رنگی مهم تر از یک تصویر سیاه و سفید باشد. هارمونی رنگ نقش مهمی در ساختن یا خراب کردن تصویر دارد. از همه مهم تر، رنگ نباید بر سوژه شما غالب شود. باید بخشی از داستان باشد، نه این که حواس بیننده را از آن پرت کند.

پیدا کردن یک پس زمینه رنگی بافت دار و انتظار برای این که سوژه مناسب وارد کادر شود، یک عکس خیابانی رنگارنگ قوی ایجاد می کند. تایرهای سبز و کفش های آبی عکس را کامل کردند.

همچنین رنگ اغلب یک حس مکان یا زمان به عکاسی خیابانی می دهد. به عنوان مثال، حس یک فصل، یا زمانی از روز – از درخشش گرم ساعت طلایی، تا تُن های سرد ساعت آبی – را تداعی می کند.

حس و حال پاییز در پاریس در یک عکس سیاه و سفید چندان خوب منتقل نمی شود.

بیرون رفتن برای عکاسی با در نظر داشتن یک رنگ خاص در ذهن نیز راه جالبی برای انجام کار عکاسی خیابانی است. با متمرکز کردن نگاه خود تنها بر یک رنگ، از روش های خلاقانه ای که در دنیای اطراف خود خواهید دید، شگفت زده خواهید شد. امتحان کنید!

انتخاب یک تم رنگ و سپس بیرون رفتن برای عکاسی می تواند یک پروژه جالب باشد. در اینجا تم رنگ من آبی بود!

ن

نتیجه گیری

فراموش نکنید که همه چیز وابسته به دیدگاه شماست، و شما در درجه اول عکاسی خیابانی را برای خودتان انجام می دهید. چیزهای جدید را امتحان کنید! اگر همیشه عکس های رنگی می گیرید، بیرون بروید و به خودتان آموزش دهید تا برای چند روز همه چیز را خاکستری ببینید. اگر طرفدار عکاسی سیاه و سفید هستید، نگاه دیگری به دنیای اطراف خود بیاندازید و یاد بگیرید که از رنگ ها قدردانی و استفاده کنید. ممکن است روش کاملا جدیدی را برای دیدن کشف کنید، و بدون شک در این فرآیند رشد خواهید کرد. موفق باشید!

نویسنده: والری جاردین (Valerie Jardin)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *