ساعت طلایی چیست و چگونه می توانید نهایت استفاده را از آن ببرید؟

ساعت طلایی همیشه مدت کوتاهی بعد از طلوع و قبل از غروب آفتاب رخ می دهد – زمانی که خورشید پایین است. زمانی که خورشید به خط افق می رسد، هوای جو زمین نور آبی و بنفش را فیلتر می کند، و یک درخشش نارنجی به جای می گذارد. در عکاسی، «ساعت طلایی» یک حس عاشقانه و پر رمز و راز به تصویر می بخشد. در این آموزش نکات مفیدی برای عکاسی در ساعت طلایی یاد می گیرید.

روی رودخانه لی اثر Tobias Hägg

ما برای اهداف خود، «ساعت طلایی» را هر بخشی از روز یا شب که در آن خورشید بین چهار درجه پایین تر تا شش درجه بالاتر از خط افق قرار می گیرد، تعریف می کنیم. اگر شما روی خط استوا زندگی کنید، ممکن است در عرض چند دقیقه بیاید و برود – هرچه بیشتر به سمت دو قطب (شمال یا جنوب) بروید، ساعت طلایی شما طولانی تر خواهد شد.

اگرچه ساعت طلایی به غیر قابل پیش بینی بودن بدنام است، اما چند مرحله مشخص وجود دارد که می توانید برای استفاده بهینه از آن انجام دهید.

مسحور غروب اثر Kalle Lundholm

1

یک اپلیکیشن دانلود کنید

پیش بینی آب و هوای محلی نقطه شروع خوبی است، اما اگر می خواهید از عکاسی در ساعت طلایی بهترین استفاده را ببرید به اطلاعات دقیق تری نیاز دارید.

اپلیکیشن هایی مانند PhotoPills، The Photographer’s Ephemeris، Sun Surveyor، SunCalc، اطلاعات دقیق و به روزی در زمینه وقایع نجومی – و کاربرد آنها برای عکاسان – ارائه می دهند، که همه مطابق با موقعیت دقیق شماست.

۲

محل عکاسی خود را بررسی کنید…

تا جایی که می توانید به محل عکاسی خود بروید، و نحوه تابش نور را بررسی کنید. چند عکس آزمایشی بگیرید، و سپس به خانه بروید و یادداشت برداری کنید. شما با درک بهتری از آن ناحیه و نحوه رفتار آن در شرایط مختلف به خانه باز خواهید گشت.

* اثر Miss Birdie

3

…و زود برسید

اگر می دانید که فقط سی دقیقه نور عالی خواهید داشت، کمی زمان اضافی برای آماده سازی و تنظیمات در نظر بگیریذ. شما نمی خواهید که آن لحظات ارزشمند را با ثابت کردن سه پایه یا کار کردن با تنظیمات دوربین خود تلف کنید.

دُم خزدار اثر Jenny Haritou

4

آب و هوای بد را بپذیرید

یک آسمان ابری مانند یک سافت باکس یا دیفیوزر طبیعی عمل کرده، و نور متعادل و یکنواخت ایجاد می کند. فقط مطمئن شوید که ابرها به جای این که وارد شوند، به بیرون بغلطتند – و این که فضای زیادی بین آنها وجود داشته باشد. اگر در طول بعد از ظهر باران باریده، و خورشید تازه از میان ابرها سر برآورده، این نشانه ای برای شماست که باید بیرون بروید و شروع به عکاسی کنید. از گودال ها و انعکاس ها به نفع خود استفاده کنید.

مه و غبار نیز با ایجاد یک فضای نرم و رویایی به نفع شما عمل می کنند، اما برای گرفتن این نوع عکس ها معمولا باید صبح زود بیدار شوید.

تابستان کودکان اثر Irena Sochivets

5

برای پرتره ها یک رفلکتور با خود به همراه ببرید

اگرچه نوردهی کردن برای نور ساعت طلایی بسیار آسان تر از نور وسط روز است، اما این نور هم چالش های خودش را دارد – به خصوص اگر یک عکاس پرتره باشید. وقتی شما با نور پس زمینه کار می کنید، در معرض ریسک ایجاد سیلوئت و سایه افتادن روی صورت قرار می گیرید.

از یک رفلکتور برای بازتاب کمی از آن نور بر روی صورت سوژه خود استفاده کنید. به جای رفلکتور نقره ای، رفلکتور طلایی رنگ را انتخاب کنید تا دمای نور را خوب و گرم نگه دارید. در صورت لزوم، می توانید از نور فلاش پخش شده با یک ژل نارنجی یا فیلتر گرم کننده نیز استفاده کنید، اما در بسیاری از موارد، رفلکتور و نور طبیعی این کار را به خوبی انجام می دهند.

اثر Diego Oliveira

6

…و یک سه پایه برای مناظر

هنگامی که خورشید زیر خط افق می رود، شما شروع به عکاسی با نوردهی های طولانی تر می کنید. به جای بالا بردن ایزو و افزایش نویز، از یک سه پایه محکم استفاده کنید. یک ریموت کنترل شاتر را نیز می توانید در نظر بگیرید، و به یاد داشته باشید که یک فیلتر کاهنده نور یا ND برای نوردهی های طولانی در دسترس داشته باشید.

پیوند اثر Joseph Chege

7

از تراز سفیدی خودکار اجتناب کنید

اگر دوربین شما بر روی تراز سفیدی خودکار تنظیم شده باشد، آن تُن های طلایی را خنثی کرده، و آنها را سردتر می کند. در عوض، تنظیمات «shade» یا «cloudy» را انتخاب کنید. برای کنترل حتی بیشتر، آن را به صورت دستی تنظیم کنید، و البته، به یاد داشته باشید که با فرمت RAW عکس بگیرید – این فایل ها آزادی عمل بیشتری برای اصلاح و بهبود رنگ ها در پس پردازش به شما خواهند داد.

بیشتر بیاموزید: آموزش عکاسی خلاقانه با تنظیمات تراز سفیدی

۸

از مُد اولویت دیافراگم استفاده کنید

نور ساعت طلایی می تواند خیلی زود تغییر کند، بنابراین کار در مُد اولویت دیافراگم (Av یا A) را در نظر بگیرید تا در طول جلسه عکاسی عمق میدان را یکسان نگه دارید.

دیافراگم باز برای پرتره ها خوب عمل می کند – به خصوص اگر یک ظاهر بوکه بخواهید – اما برای مناظر باید دیافراگم را ببندید تا همه چیز واضح و شارپ شود. هنگامی که خورشید زیر خط افق می رود، می توانید استفاده از مُد اولویت دیافراگم را متوقف کرده و در عوض به سراغ مُد دستی بروید.

تعقیب نورها اثر Cocu Liu

9

سایه ها را در تصویر بگنجانید

نور ساعت طلایی سایه های بلند و دراماتیکی ایجاد می کند. اگرچه سایه خودتان می تواند به راحتی عکس را خراب کند، اما سایه ای که به طور هدفمند و هوشمندانه در تصویر قرار داده شود می تواند با افزودن درام و عمق به تصویر، عکس این کار را انجام دهد. فقط به یاد داشته باشید که به جای آسمان روشن برای سایه(ها) نوردهی کنید تا هیچ جزئیاتی را از دست ندهید.

جن جنگل کوچک اثر Kristýna Kvapilová

۱۰

قایم موشک بازی کنید

در هنگام شروع ساعت طلایی، نور هنوز هم نسبتا روشن خواهد بود، بنابراین از این فرصت برای آزمایش کردن با المان های پیش زمینه استفاده کنید. پشت چند درخت بایستید و خورشید را که از میان برگ ها چشمک می زند نظاره کنید، یا غروب آن را در بالای یک ردیف از خانه ها تماشا کنید.

تاختن زیبایان سفید اثر Iurie Belegurschi

11

عکس های خود را بررسی کنید

در حالت عادی، نگاه کردن به LCD بعد از گرفتن هر عکس کار اشتباهی است، چون شما را از حس و حال آن لحظه بیرون می آورد. اما در طول ساعت طلایی شرایط دائما در حال تغییر است، بنابراین خوب است که ببینید عکس هایتان چطور از کار درمی آیند. هیستوگرام خود را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید که خورشید تمام هایلایت های شما را نمی سوزاند.

دشت های موراویایی در غروب اثر Pawel Galka

12

بالا بروید

با غروب خورشید، درختان و ساختمان ها جلوی نور خورشید را می گیرند، بنابراین به دنبال تپه ها، صخره ها، و پشت بام ها باشید. یک نقطه دید بالاتر باعث می شود که ساعت طلایی شما کمی طولانی تر شود.

اثر Yan Yankovsky

13

به داخل خانه (فضای داخلی) بروید

با آوردن سوژه خود به داخل خانه، از ساعت طلایی نفع ببرید. فضایی با پنجره ها و درب های بزرگ پیدا کنید تا بتوانید نور را به داخل اتاق راه دهید (و طبق میل خود آن را کنترل کنید).

تنها اثر Sumith Nunkham

14

در نورپردازی خلاقیت به خرج دهید

نور ساعت طلایی بخشنده و متنوع است، بنابراین در اطراف بگردید و آزمایش کنید. می توانید با قرار دادن سوژه خود در مقابل قسمتی از خورشید، اشعه نور لنز جالبی به دست آورید – یا می توانید او را طوری قرار دهید که کاملا جلوی نور خورشید را بگیرد تا یک سیلوئت تمیز به دست آورید (در اینجا برای هایلایت ها نوردهی کنید). سوژه خود را از جلو، پشت، و کنار نورپردازی کنید.

فلش بک پاییزی اثر Daniel Zaleski

این زمان از روز برای نور لبه نیز ایده آل است – که در آن سوژه شما با یک هاله نور ماورایی احاطه می شود. اگر نور لبه را انتخاب می کنید، به دنبال یک پس زمینه تاریک تر بگردید تا آن کنتراست درخشان را به خوبی نشان دهید.

اضافه کردن المان هایی مانند حباب، اکلیل، پارچه حریر، و حتی منشور می تواند به شیوه های جدید و شگفت انگیزی نور را خم (منحرف) کند، بنابراین لیستی از «لوازم صحنه ساعت طلایی» را در کیف دوربین خود نگه دارید.

بهار در Snapper Rock اثر Kalle Lundholm

15

منتظر بمانید

عکاسی از ساعت طلایی اغلب احساسی مانند دوی سرعت را دارد، اما نیازمند صبر و پافشاری نیز هست. درست زمانی که آماده جمع کردن وسایل و رفتن بودید، دوباره فکر کنید.

ممکن است همیشه نتوانید آن عکس های ساعت طلایی که تصور می کردید را بگیرید، اما هنوز هم می توانید از تُن های آبی گرگ و میش استفاده کنید – یا چیزی که برخی از عکاسان آن را «غروب دوم» می نامند، پدیده ای که حدود ۱۵ تا ۲۵ دقیقه بعد از غروب رخ می دهد و آسمان را به رنگ سرخابی و قرمز درمی آورد.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *