کاهش لرزش دوربین: نکات عملی برای پیشگیری از محو شدن عکس‌ها

در این آموزش لنزک یاد می‌گیرید که چگونه بدون استفاده از سه پایه حتی با لنز‌های سنگین یا در تاریکی عکس‌های واضحی ثبت نمایید. در اینجا ما بهترین تکنیک‌های پیشگیری از لرزش دوربین را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

در ابتدا میخواهیم به پرسش‌های متداول عکاسان در مورد لرزش دوربین پاسخ دهیم و سپس چند متد ساده برای کنترل آن را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

چرا عکس‌های من محو می‌شوند؟

اینکه المان‌های عکس شما به صورتی شارپ ثبت نمی‌شوند علتی دارد. کیفیت لنز متصل به دوربین و البته دقت فوکوس آن نقش مهمی را در این امر ایفا می‌کند.

البته متهم اصلی عکس‌های محو چیزی بیشتر از لرزش دوربین است. این لرزش چه در نتیجه‌ی سنگینی دوربین و لنز چه به دلیل نوردهی طولانی در نورکم باشد، نتیجه‌ی نهایی همیشه یکسان است و عکس ثبت شده هیچ جذابیتی ندارد.

چرا سرعت شاتر از اهمیت زیادی برخوردار است؟

همانطور که می‌دانید سرعت شاتر در عکاسی مدت زمان تابش نور بر حسگر تصویر را تعیین می‌کند.

طبیعتاً اگر نور زیادی در فضا وجود نداشته باشد، مثلا هنگام عکاسی در غروب آفتاب یا فضای بسته، زمان نوردهی باید طولانی‌تر باشد و این خطر محو شدن عکس‌ها را افزایش می‌دهد.

با وجودی که بر هیچکس پوشیده نیست، ثابت نگه داشتن دوربین برای ۵ثانیه نوردهی خیلی دشوار است ولی شاید ندانید که حتی نوردهی به اندازه‌ی کسری از ثانیه، مثلا ۱۰/۱ یا حتی ۱۰۰/۱ می‌تواند اثر لرزش دوربین را ثبت نماید.

برای کاهش لرزش دوربین شما باید در کنار انتخاب یک سرعت شاتر امن برای عکسبرداری فاصله‌ کانونی دوربین را نیز در نظر بگیرید.

لنز چه تاثیری دارد؟

ثابت نگه داشتن لنز‌های کوتاه به نسبت لنز‌های بلند خیلی آسان‌تر است. همچنین لنزهای بزرگتر و قطورتر فاصله‌ی کانونی بلندتری دارند و قادر به بزرگنمایی بیشتری هستند.

به این صورت حتی یک لرزش کوچک چندین برابر می‌شود. اگر از منظره یاب دوربینی با لنز ۲۰میلیمتری که به صورت ناپایداری در دست گرفته‌اید به صحنه نگاه کنید تنها متوجه حرکتی جزئی می‌شوید، اگر همین کار را با یک لنز ۲۰۰میلیمتری انجام دهید احتمالا سوژه را حتی نمی‌توانید از منظره یاب ببینید.

قانونی برای ثبت عکس‌هایی واضح : سرعت شاتر را متناسب با فاصله‌ی کانونی موثر لنز انتخاب کنید. برای نمونه اگر یک لنز ۵۰میلیمتری را به یک دوربین فول فریم متصل کرده‌اید نباید سرعت شاتر آن از ۵۰/۱ کندتر باشد.

منظور از فاصله‌ی کانونی «موثر» چیست؟

اکثر دوربین‌های SLR از حسگری با سایز APS-C استفاده می‌کنند که به نسبت کوچکتر از حسگر فول فریم است و از این رو بخش کوچکتری از صحنه یا سوژه در کادر قرار می‌گیرد.

برای اینکه میدان دیدی مساوی با یک دوربین SLR فول فریم داشته باشید باید از لنز‌های بلند‌تری استفاده کنید. بنابراین در هنگام استفاده از حداقل سرعت شاتر ممکن و دوربینی APS-C SLR باید این موضوع را در نظر داشته باشید.

فاصله کانونی موثر به معنای ضرب فاصله کانونی در فاکتور برش (crop factor) حسگر کوچکتر است که معمولا ۱٫۶× (برای دوربین‌های Canon) و ۱٫۵× (برای دوربین‌های Nikon) است.

لنزی ۱۰۰میلیمتری متصل بر دوربینی فول فریم در سرعت شاتر ۱۰۰/۱ یا بیشتر عکس های واضحی ثبت می‌کند ولی اگر همین لنز را بر یک دوربین APS-C نصب کنید برای کاهش اثر لرزش دوربین باید سرعت شاتر را حداقل بر ۱۶۰/۱ثانیه (۱٫۶×۱۰۰) قرار داد.

برای بزرگنمایی تصویر بر آن کلیک نمایید.

چگونه از سرعت شاتر سریعتری استفاده کنم؟

هر چه نور بیشتر باشد، شما راحت‌تر می‌توانید از سرعت شاتر بالا استفاده نمایید. البته شما می‌توانید با افزایش حساسیت حسگر یا همان ایزو و یا با افزایش محدوده‌ی دیافراگم، زمان نوردهی را کاهش دهید.

ماکسیمم دیافراگم لنز‌های حرفه‌ای در بازه‌ی f/2.8 یا f/1.2 قرار دارد و از این رو به طور نظری کاهش اثر لرزش دوربین راحت‌تر می‌شود.

ولی در واقعیت این لنز‌ها سنگین‌تر از لنز‌های معمولی هستند و برای جلوگیری از نمایان شدن اثر لرزش آن باید از تکنیک‌های دستی نگهداری دوربین استفاده کنید.

من لنز لرزشگیر تصویر را خریداری کرده‌ام آیا این کمکی‌ می‌کند؟

بله البته. لنز‌های لرزشگیر تصویر (image-stabilised) از فناوری حسگر‌های ژیریسکوپی (gyroscopic) برخوردارند که محور لرزش لنز را شناسایی کرده و دائما موقعیت المان‌های داخلی لنز را تنظیم می‌کند تا حرکت خنثی شود.

لنز‌های لرزشگیر تصویر خیلی مدت است که وارد بازار شده‌اند و مدل‌های اخیر آن می‌توانند تا چهار درجه لرزش را تصحیح کنند. به عبارت دیگر شما با این لنزها می‌توانید از سرعت شاتری چهار درجه کندتر از سرعت شاتر توصیه شده استفاده نمایید.

برای نمونه در مثال ما در مورد لنز‌های ۱۰۰ میلیمتری که شما می‌توانستید در سرعت ۱۶۰/۱ تصاویر واضحی ثبت کنید، با یک لنز لرزشگیر تصویر می‌توانید در سرعت ۱۰/۱ عکس‌هایی فاقد هرگونه لرزشی ثبت نمایید.

برخی از عکاسان قادرند حتی با سرعتی کندتر از سرعت توصیه شده عکس‌های بسیار واضحی ثبت نمایند در صورتی که برخی دیگر تنها با سرعتی دوبرابر یا خیلی سریعتر از سرعت توصیه شده می‌توانند به عکسی بدون لرزش دست یابند.

چگونه می‌توانم تکنیک‌های خود را بهبود ببخشم؟

شما باید دو دستی گرفتن دوربین را کنار بگذارید و همیشه یک دست خود را زیر لنز قرار دهید، آرنج‌ها را به داخل برده و به آرامی دکمه‌ی شاتر را بفشارید.

برای حفظ ثبات دوربین از هرچیزی که در اطراف می‌بینید استفاده کنید. شما می‌توانید دوربین و لنز را بر حصاری تکیه دهید و یا اینکه خودتان بر دیواری تکیه کنید تا عکس های شارپتر و باثبات‌تری داشته باشید. به ویژه در هنگام استفاده از لنز‌های لرزشگیر با این تکنیک‌ها، عکس شما عاری از هر گونه لرزش ناخواسته‌ای می‌شود.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. والی

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳

    عرض ادب احترام وسلام دارم خدمت همه دست اندر کاران سایت پز محتوای لنزک چه بگویم که زبانم قاصر است از بیان ,مطالب بی نهایت گویا ,اموزنده وقابل فهم است از ایزد منان موفقیت , سربلندی ,سعادت وتندرستی همگی را خواهانم
    با مهر وسپاس والی


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *