درسی آموزنده از صبر کردن و موفقیت در عکاسی

در مطلب امروز لنزک داستان پشت این عکس، برگزیده یکی از مسابقه های عکاسی در سفر نشنال جئوگرافیک، از Aditya Mendiratta را خواهید خواند. عکاسی که عشق و علاقه اش به عکاسی را مدیون یک تماس تلفنی از دوستی است که او را متقاعد به خریدن دوربین DSLR به جای دستگاه دی جی کرد! در ادامه این مطلب لنزک با ما همراه شوید تا ببینید او چگونه این عکس را به ثبت رسانده است.

من از دره اسپیتی، مکان دور افتاده ای واقع در هیماچال پرادش هند، بازدید کردم. عبور از جاده ای که به اسپیتی می رسید واقعا چالش برانگیز بود و من نیز تا کنون به چنین جای دور افتاده ای سفر نکرده بودم.

وقتی در حال گشت و گذار در روستاهای اطراف اسپیتی بودیم، برای نهار به یکی از خانه ها دعوت شدیم. ما معمولا سریعا متوجه افرادی که می خواهیم از آن ها عکس بگیریم می شویم. مادربزرگ اطراف خانه می چرخید، با نوه هایش بازی می کرد و در حال آشپزی بود. جوری حرکت می کرد که انگار هنوز ۲۰ سال دارد.

دوربینم آماده بود و به امید لحظه ای کاندید و بی هوا منتظر بودم. چند عکس گرفتم، اما هیچ یک از آن ها بیانگر احساسی که قصد انتقالش را داشتم نبود. او مملو از صلح و آرامش بود. می خواستم راهی پیدا کنم که این را به تصویر بکشم.

بعد از مدتی، همه مشغول غذا خوردن و عکاسی از یکدیگر شدیم. در طول این زمان، متوجه مادربزرگ شدم که سمت اتاقش می رفت. مطمئن نبودم که می توانم دنبالش کنم. پیش خود می گفتم شاید برای استراحت می رود. از او پرسیدم که آیا می توانم داخل شوم و او نیز به من اجازه داد. غذا را رها کردم و وقتی داخل شدم، دیدم که مشغول خواندن دعاست.

عکس های اولیه من او را از خارج اتاق به تصویر می کشیدند، در پیش زمینه و خانم پس زمینه من بودند. تقریبا از عکس ها راضی بودم، اما متوقف نشدم. وارد اتاق شدم و چند ترکیب بندی دیگر را امتحان کردم.

آنجا نشستم و مشغول تماشای او که در حال خواندن دعاهایش بود شدم. آنجا آرامش مطلق وجود داشت و نوری که از پنجره می آمد بسیار زیبا بود. به نشستن در آنجا ادامه دادم، چراکه کادربندی آن لحظه را پسندیده بودم. حدود ۱۵ دقیقه آنجا نشستم تا این عکس را دقیقا در این موقعیت گرفتم.

وقتی عکاسی را شروع کردم، اغلب می خواندم که چطور عکاسان به خصوصی برخی از عکس های برجسته شان را با صبر کردن گرفته بودند. هیچ وقت نمی دانستم که این نصیحت چقدر به من کمک خواهد کرد، اما این اولین بار بود که از این نصیحت استفاده کردم.

این عکس پرتره جایزه the Jet Airways Travel Photography Award را برد، توسط نشنال جئوگرافیک برگزیده شد و توسط سردبیران سایت ۵۰۰px انتخاب گردید.

م

منبع

برگرفته از: ۵۰۰px

نظرات شما


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *