نقد عکس #۱۳۰

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۳۰ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: canon eos 400D
  • دیافراگم: f/8
  • سرعت شاتر: ۱/۱۲۵sec
  • حساسیت سنسور: ISO-400
  • لنز: ۳۰۰-۷۰ میلیمتر

عکاس:آقای محسن ساکی

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

قصد داشتم امید به زندگی و تلاش برای رسیدن به هدف رو به تصویر بکشم.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: خابور: نقاط قوت عکس: – شیوه لمیدن کارگران در فرغون ها، خش و سوراخ های روی دیوار قدیمی، شکستگی چراغ خطر اتومبیل در گوشه سمت راست عکس، حالت آویزانی پاهای کارگران،لباسهای خاک آلود، چشم های قوی تر کارگر مرد در یک سوم سمت چپ عکس به کادر بندی و قوت عکس کمک شایانی کرده… -ا ستفاده از دیافراگم بسته تر و ایزوی بالا به کهنگی خستگی و لهیدگی عکس کمک زیادی کرده.
نقاط ضعف: – شیئی در حال سقوط از زیر پای راست کودک کار لمیده در فرغون – ستون و سایه های ستون که کمکی به ترکیب بندی عکس نکرده و موجب شکستگی در عکس شده – منطقه فوکوس وسیع درعکس (پای راست مرد کارگر و دسته چپ فرغونی که بر ان لمیده است نیز به اندازه چشمانش که نقطه قوت عکس هستند و باید فوکوس بیشتری داشته باشند در فوکوس هستند…).

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. ibi

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۵

    با سلام.عکس خوبیه ولی اگه وقت داشتین و در شرایط نوری بهتری گرفته میشد خیلی بهتر بود.الان خیلی تخت به نظر میرسه.

  2. pooya

    ۷ خرداد ۱۳۹۵

    به نظر من عکس جالب وزیبایی بود ????

  3. aliamiri

    ۶ خرداد ۱۳۹۵

    خسته نباشید و با ارزوی موفقیت
    عکس چشم نوازی است که به ایجاد یک حس هم ارزی شبیح سقوط درون یک رودخانه خروشان انجامیده است که وام گرفته از کوه به لحاظ ماهیت مرتفع بودنش و رودخانه به لحاظ خاصیت عمیق بودنش این حس سقوط داشتن را تشدید میکند
    دانستن چند نکته خالی از لطف نیست ای کاش رودخانه را در کادر بیشتر سهیم میکردین تا در عکس به یک تعادل نسبی دست پیدا میکردین
    همچنین خطوطی که چشم انها را دنبال میکند به یک انتها احتاج دارند
    از پس زمینه که به عنوان یک بافت خشن استفاده شده ای کاش با نورسنجی صحیح ان را over نشان میدادین تا چشم سوژه را تشخیص دهد
    موفق باشید

  4. مائده

    ۶ خرداد ۱۳۹۵

    میشه عکسایی که با گوشی هم گرفتیم بفرستیم؟

  5. رضا

    ۶ خرداد ۱۳۹۵

    باسلام
    نقاط قوت عکس:
    ثبت تصویری زیبا و طبیعی و درحرکت – توجه به مسیر حرکت گوسفندان و گنجاندن آن در نقطه مناسب به‌طوریکه حرکت چشم از گوشه پایین سمت چپ شروع شده و به‌آهستگی به‌ گوشه بالای سمت راست می‌رود –
    نقاط ضعف:
    عدم کادربندی درست و بی‌هویت ماندن وضعیت رودخانه به‌طوریکه نه به‌درستی در کادر قرار گرفته و نه از آن خارج است. به‌نظر من اگر عکاس می‌خواست رودخانه را در عکس ثبت کند بهتر بود به جای قرار داددن قسمت بالای عکس فعلی که زائد است، تصویر بیشتری از رود ثبت می‌کرد و حداقل یک‌سوم پایین عکس را به رود اختصاص می‌داد. – شارپنس ضعیف عکس که نیاز به ویرایش دارد و به‌نظر من باید کمی شفافیت عکس بیشتر شود تا رنگ سبز چمن‌های پراکنده، جلوه بیشتری داشته باشد و کنتراست گوسفندان و پس‌زمینه سنگی کوهستان بیشتر شود-
    با آرزوی موفقیت برای عکاس عزیز

  6. عکاس

    ۴ خرداد ۱۳۹۵

    عکس جالبیه ولی به نظر عکاسی مثل کارگردانیه ، کارگردان ها معمولاً معمولاً صحنه هایی رو که می گیرن دوست دارن برای همین باید در کنار تدوین گر های حرفه ای باشن تا بتونن به راحتی یک سری قسمت ها رو حذف کنند ، به نظرم عکاس دلش نیومده آب رو حذف کنه ، در صورتی که اگه آب حذف می شد و دریچه کوچکتری انتخاب می شد ، صحنه خشک تر و سخت تر دیده میشد و سختی راه رو نشون میداد ، به علاوه با حذف قسمت آب عکس به شکل بی انتها می شد یعنی طوری که بیننده از شروع و پایان مسیر حرکت گله بی خبر می موند که باعث میشه ذهن درگیر شه و تخیل بیننده به کار گرفته بشه.
    ولی اگر عکاس میخواست سقوط ، ارتفاع ، شیب و … رو نشون بده اون وقت می تونست آب رو نشون بده ولی باید سهم بیشتری به اون اختصاص میداد یعنی همونطور که دوستمون هم تو کامنت قبلی گفتن این عکس درک درستی از عمق نمیده ، اگه عکس با کادر بسته تر بسته میشد طوری که حداقل یک چهارم عکس رو آب تشکیل بده عمق و خطر بیشتری القا می شد.

  7. Zizi

    ۲ خرداد ۱۳۹۵

    به عنوان یک عکاس آماتور هدف ایشون رو داخل عکس نمیبینم.انگار صرفا خواسته شده که ازین منظره عکس گرفته بشه

  8. alirezaskor

    ۲ خرداد ۱۳۹۵

    بعد از مدت ها یه عکس چشم گیر دیدم تو این بخش
    خسته نباشید
    عکستون خیلی خوبه من که ایرادی در اون نمیبینم.
    در ضمن زاویتون هم خوبه دید از بالا خیلی خاص تر و بقولی کمتر خرج شدس
    تنها چیزی که میتونم بگم جا لگو اسمتونه که
    تقریبا تو نقطه طلاییه و یه جورای زیادی چشمو میکشه دنبال خودش.
    موفق باشی دوست عزیز

  9. hayyan

    ۱ خرداد ۱۳۹۵

    با دیدن اولین بار این عکس درک درستی از عمق نکردم شاید باید دوربین پایین تر میبود و به صورت افقی گرفته میشد… ینی عمود به سوژه نبود.. مثلا اگه تو همین حالت با کمی زاویه بیشتر به سمته بالا قسمته بیشتری از آب به تصویر کشیده میشد جهت دهی خطوط تصویر باعث درک راحت تره تصویر میشد چون چشم انسان عملا تصاویری رو بیشتر علاقه داره که راحت تر لمسشون کنه مثله تصاویر سیاه سفید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *