نیکون دوربینی با ۴ لنز و ۴ سنسور توسعه می دهد

دوربین محاسباتی چند دیافراگمی، یک تکنولوژی هیجان انگیز است که دارد در دنیای عکاسی پدیدار می شود، و ظاهرا نیکون نیز می خواهد به میدان وارد شود. نیکون حق اختراع یک دوربین «چهار چشم» را ثبت داده که ۴ لنز و ۴ سنسور در آن تعبیه گشته است. در ادامه این مطلب لنزک شما عزیزان را بیشتر با این دوربین آشنا می کنیم.

در سال ۲۰۱۵ شرکت استارتاپی Light، یک دوربین کامپکت با نام L16 معرفی کرد که اولین دوربین محاسباتی (computational camera) چند دیافراگمی به حساب می آمد. این دوربین جدید انقلابی، قدرت ۱۶ دوربین مجزا را ترکیب می کرد تا عکس هایی با کیفیت مشابه دوربین DSLR، دارای ۵۲ مگاپیکسل، ارائه دهد.

در تصویر فوق دوربین Light L16 را مشاهده می کنید که ۱۶ دوربین دارد.

عکاسی محاسباتی چیست؟

عکاسی محاسباتی (computational photography) یعنی عکس نهایی حاصل ضبط ۱:۱ شدت نور روی یک سطح حساس به نور نیست، بلکه آن یک بازسازی بر اساس چندین منبع تصویر است.

نیکون در اپریل ۲۰۱۳ حق اختراع دوربین ۴ چشم خود را به ثبت رساند که در نهایت ۲۳ ژانویه ۲۰۱۶ منتشر شد.

۴ گروه مجزا لنز داخل بدنه دوربین نور وارد شده به هر یک از لنز ها را خم کرده و به داخل سنسور های تعبیه شده در اطراف دوربین هدایت می کنند. با قرار دادن سنسور ها در پهلو های دوربین، به جای پشت آن، نیکون قادر است که بدنه دوربین را از کامپکت های قدیمی خیلی باریک تر بسازد.

با ترکیب تصاویر ثبت شده روی چهار سنسور کوچک تر، دوربین می تواند به عملکرد و کارایی یک دوربین با یک تک سنسور بزرگ تر دست یابد. مزیت های دیگر دوربین های محاسباتی (computational) شامل عملکرد عالی در نور کم و توانایی انتخاب نقطه فوکوس عکس هایتان پس از گرفتن آن ها می شود.

معلوم نیست این حق ثبت اختراق (پتنت) چه زمانی به یک دوربین واقعی تبدیل شود، اما قطعا ما شاهد برخی از تمایلات جدید شرکت های سازنده به دوربین های محاسباتی چند دیافراگمی (multi-aperture) هستیم که در طراحی دوربین ها تحولی به وجود خواهد آورد.

م

منبع

برگرفته از: petapixel


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *