بررسی دوربین Nikon D3200 – قسمت اول

دوربین Nikon D3200 زمانی که معرفی شد آب دهان همه را سرازیر کرد. سنسور ۲۴ مگا پیکسلی آن شبیه هیچ کدام از دوربین های DSLR آماتوری موجود در بازار نبود. اما از آن جا که مگاپیکسل همیشه عامل تصمیم گیرنده نیست، پس آیا این دوربین می تواند در بازار باقی بماند؟ یا حتی می تواند انتخاب مناسبی برای آماتور ها باشد؟ در ادامه این مطلب لنزک به بررسی این مدل دوربین نیکون خواهیم پرداخت.

امتیاز:

[lenzak_rating number=”4″ product=”Nikon D3200″ desc=”امتیاز این مدل نیکون بر اساس رتبه بندی سایت PocketLint عدد ۴ از ۵ است”]

مزایا:

  • کیفیت تصویر فوق العاده
  • مد راهنما برای تازه کار ها
  • ضبط فیلم با کیفیت فول اچ دی (با ورودی میکروفون خارجی)
  • عمر باتری عالی

معایب:

  • صفحه نمایش خیلی سرد و آبی رنگ
  • به عنوان یک دوربین برای افراد تازه کار گران است
  • مد فوکوس خودکار از همان سیستم قدیمی استفاده می کند (دوربین Sony A65 در این مد بهتر عمل می کند)
  • از مد فوکوس خودکار در لنز های قدیمی غیر از مدل AF-S پشتیبانی نمی کند
  • فلاش اکثراً در مد خودکار عمل می کند حتی جاهایی که لازم نیستند

قدرت مگا پیکسل

این مسئله غیر قابل انکار است که میزان فروش دوربین ها در سال های اخیر بر اساس میزان مگاپیکسل آنها بوده است. اما بسیاری از کاربران یا به صورت دقیق تر بگوییم افراد تازه کار به این مقادیر بالا نیازی ندارند.

احتمالاً مدل D3200 فقط برای آماتور ها ساخته نشده چون در کلاس خود بالاترین مگاپیکسل را در بین دوربین های DSLR در اختیار داشته و مناسب ترین انتخاب موجود در بازار برای دوربین ۲۴ مگاپیکسل است. این مقدار دقت در تصویر، برای آن دسته از عکاسانی مناسب است که می خواهند عکس های پرتره و منظره ای با کیفیت فوق العاده برای پرینت های بسیار بزرگ بگیرند.

این افراد مسلماٌ می دانند که به دنبال چه دوربینی هستند. برای تازه کار ها مقدار مگاپیکسل در حالت کلی تقریباً بی اهمیت است اما ممکن است زمانی که می خواهند بخشی از یک عکس را قطع (کراپ) کنند مناسب باشد زیرا این قطع تصویر بدون افت کیفیت خواهد بود.

این یک آپشن جذاب است که با قابلیت بهبود قطع تصاویر در داخل دوربین مجهز شده است. اما نیکون در اینجا یک مسئله را فراموش کرده است، چیزی که سونی مدتی است از آن در دوربین های سری آلفای خود استفاده می کند: قابلیت بزرگنمایی تصویر پیش نمایشی در صفحه نمایشگر (و در نتیجه بزرگنمایی در تصویر نهایی) بدون استفاده از تمام قدرت سنسور. برای مثال، بزرگنمایی ۲x باعث دو برابر شدن دید تله فتوی لنز شده و در مدل D3200 همچنان تصاویر با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل بدون افت کیفیت ظاهر می شوند اما این قابلیت جذاب که در بالا در مورد آن صحبت شد در دوربین نیکون وجود ندارد.

نور راهنما

سادگی در استفاده یک خصوصیت اصلی در این دوربین است. با استفاده از مد راهنما که در مدل D3100 نیز وجود دارد شما می توانید هر نوع عکسی را با استفاده از راهنمای تصویری از هر صحنه ای که دوست دارید بگیرید. به عنوان مثال گزینه “capture red in sunsets” به صورت خودکار تعادل سفیدی دوربین را تنظیم می کند. یک متن و تصویر به شما نشان می دهند که چطور دمای رنگ بالاتر از ۵۰۰۰K رنگ قرمز را از این صحنه غروب حذف می کند. با تغییر تنظیمات در مد راهنما می توانید تغییرات را بر روی تصویر مشاهده کنید.

بنابراین مد راهنما یک پروسه آموزشی است که به تازه کار هایی کمک می کند که ممکن است بدانند تصویر نهایی به چه شکل باید باشد اما نمی دانند که از کدام مد دوربین و یا تنظیمات استفاده کنند.

البته این تنظیمات خودکار همیشه بهترین نیستند و مطمئناً شرایطی وجود دارد که در آنها تنظیمات دیگر تاثیرات بهتری از خود نشان می دهند. به عنوان مثال حساسیت (ISO) خودکار قابل انتخاب است اما به صورت پیش فرض غیرفعال می باشد. یک منوی کوچک برای روشن کردن آن وجود دارد اما یک تازه کار ممکن است نتواند آن را بیابد و یا حتی نداند که چنین گزینه ای وجود دارد.

در مد خودکار اکثراً از فلاش دوربین استفاده می شود که این مسئله می تواند باعث اذیت شود اگرچه می توان از طریق مد راهنما آن را خاموش کرد. کاربران حرفه ای از دکمه قدیمی info که در دوربین های نیکون وجود دارد برای دستیابی سریع به منویی که در نمایشگر پشت نشان داده می شود استفاده می کنند. اگر چه معنی info ممکن است برای تازه کار ها معنای منطقی ای از عملکرد آن نداشته باشد اما در واقع این دکمه برای دستیابی به تنظیمات اساسی در دوربین قرار داده شده است.

برای تسریع در دستیابی به تنظیمات یک دکمه برای مد قابل برنامه ریزی (Fn) قرار داده شده که در سمت چپ جلوی دوربین قرار دارد. ترکیب این دکمه و کلید گردان پشت دوربین باعث تسریع در دستیابی به منو ها می گردد.

عملکرد

امکان عکسبرداری با استفاده از چشمی دوربین و یا از طریق صفحه نمایش آن وجود دارد. این صفحه نمایش ۳ اینچی که شامل ۹۲۱ هزار نقطه است ممکن است به نظر کاملاً مناسب بیاید اما هنگامی که با آن یک فیلم ضبط شده را مشاهده کنید متوجه می شوید که صفحه خیلی آبی رنگ است که ممکن است کار تنظیمات دقیق رنگ را بسیار سخت کند. این مورد فقط در دوربین مورد بررسی ما موجود نبود زیرا ما نمونه های دیگری را تست کردیم که نتایج یکسان بودند.

فوکوس خودکار در هر جای صفحه می تواند مورد استفاده قرار گیرد. البته این مد به سریعی فوکوس هنگام استفاده از چشمی دوربین نیست به این معنی که در صورتی که از چشمی استفاده کنید فوکوس خودکار سریعتر از حالت صفحه نمایش است.

م

منبع

برگرفته از : PocketLint

نظرات شما

  1. fatima_razavi

    ۲۲ مهر ۱۳۹۵

    من این دوربین رو فروردین ماه امسال(۹۵) خریدم
    اول قرار بود d5500بخرم ولی فروشنده این دوربینو پیشنهاد کرد و گفت که به جای خرید دوربین گران قیمت ،پول بیشتری برای لنز صرف کنم!
    در کل بخام بگم دوربین خیلی خوبیه
    البته من یه عکاس مبتدی ام و اطلاعاتم در رابطه با دوربین ها اونقدر گسترده نیست
    ولی برای منِ مبتدی واقعا دوربین مناسبیه

  2. علی

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۳

    با سلام
    این دوربین فوق العادس،کیفیتش عالیه
    فقط کاش درمورد تنظیماتش بیشتر راهنماییمون کنید.

  3. سجاد

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۳

    با سلام
    اگر امکانش هست آموزش کلی کار با ۳۲۰۰ رو بزارید
    برای امثال من که نه وقت کلاس دارن و نه چیزی از دوربین سر در میارن

    اگر شما دوستان هم سایتب رو میشناسین که آموزش کار با ۳۲۰۰ نیکون رو داره لینکشو واسم بفرستین لطفا
    ممنون

  4. بی نام

    ۴ مهر ۱۳۹۳

    آقا فرهاد نیکون d5100 مدل ۲۰۱۱ میباشد نه ۲۰۰۸ ..منو یاد d90 انداختی که مدل ۲۰۰۸ است

  5. ehsan

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۳

    این دوربین در اصل یک اسباب بازیه و هیچ شباهتی با دوربین های ۲۴ مگاپیکسلی ندارد…

  6. فرهاد

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۳

    سلام خوب بود من هم این دوربین رو حدودا سه هفته هست که گرفتم باهاش دوتا مسافرت هم رفتم خیلی خوب تصاویر رو ثبت، میکنه مخصوصا اگه یک لنز ۵۵-۲۰۰ بندازید که دیگه معرکه ست، در شب هم که عالی عکس میگیره…
    اجازه بگید بگم چند خریدم تا دوستان کیفیت و قیمت رو باهم مقایسه کنن من ۰۰۰, ۴۵۰, ۱ تومان خریدم، این هم بگم که من قصد خرید ۵۱۰۰ رو داشتم اما با مشورت با چند نفر از اهالی فن به این نتیجه رسیدم که ۳۲۰۰ به دلیل نسبتا به روزتر بودن فکر کنم تولید ۲۰۱۲ هست در حالیکه ۵۱۰۰ تولید ۲۰۰۸ هست اگه اشتباه نکرده باشم که این باعث میشه اگر دوربین ایرادی هم پیدا کنه خیلی راحت تر بشه تعمیرات رو انجام داد و به نوعی خدمات پس از فروش بهنری نسبت به ۵۱۰۰ داره که با کنار رفتن ۵۱۰۰ با توجه به ویژگی های این دوربین بهنرین انتخاب در این رنج قیمتی ۳۲۰۰ هست…
    تشکر که خوندید-موفق باشید!

  7. محمد

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳

    این برای عکاسی اتلیه مناسبه

  8. سینا

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳

    سلام
    ۵۳۰۰ رو نقد کنید لطفا

  9. amir

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳

    به نظرتون یکمی دیر نیست برای بررسی دی ۳۲۰۰
    الان دی ۳۲۰۰ دیگه منسوخ شده

    1. زند

      ۱۶ تیر ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      در مطلبی از لنزک به بهترین دوربین های ۲۰۱۴ اشاره ای داشته ایم. حال در این بررسی ها تصمیم داریم بررسی تک تک آن مدل ها را منتشر کنیم. تشکر از شما. موفق باشید.

  10. امیری

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳

    خیلی خوبه
    منتظر بقیه بررسی شما هستم

  11. فریبرز زمانی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۳

    خیلی خوبه نقد کامل دوربین بیشتر بذارین مخصوصا این مدل ها رو با هم مقایسه کنین چون خیلی انتخاب بینشون سخته ۵۳۰۰ ۷۰۰


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *