ثبت عکسهای سرعت بالا با نوردهی چندگانه – با کمترین تجهیزات

همه شما حتما تبلیغات این چنینی برای نوشیدنی را دیده اید: عکس یک قوطی نوشیدنی که حجمی از آب در اطراف آن پاشیده می شود. این روزها، استفاده از این عکس ها برای تبلیغ نوشیدنی ها بسیار رایج شده است. دیدن این عکس ها باعث شد تا من هم نحوه ایجاد آنها را امتحان کنم و در این مطلب لنزک نحوه ثبت چنین عکسهایی را با شما در میان بگذارم.

تجهیزات لازم:

– یک دوربین DSLR

– یک فلاش – که بهتر است کنترل از راه دور (رادیویی) باشد.

– کنترل از راه دور رادیویی برای فلاش

– اصلاح کننده های نوری (lighting modifiers) مختلف

– جایی که بتوانید در آنجا ریخت و پاش کنید!

تنظیم صحنه برای عکس پاشیدن شیر بر روی ظرف شیره Hershey’s (عکس بالا سمت چپ)

برای این عکس، از سه فلاش راه دور استفاده کردم. نور اصلی من، شامل یک sb-600 بود با یک چتر انعکاس دهنده که در سمت راست ظرف شیره قرار داده شده بود. یک نور جانبی در سمت چپ و پشت ظرف قرار داده شد و یک فلاش با فیلتر صورتی رنگ، در پشت ظرف، به طرف پرده کاغذی پس زمینه.

در تصویر زیر می توانید چینش صحنه را ببینید:

تنظیم صحنه برای عکس قوطی نوشابه پپسی

تنظیمات این صحنه کمی با عکس قبلی فرق داشت. برای این صحنه، از یک نور اصلی در سمت چپ دوربین و یک چتر انعکاس دهنده، دو مونوبلاک (monoblocks ) با سافت باکس، که برای ایجاد نورهای حاشیه ای قوی (دور قوطی) در سمت چپ و راست عقب قوطی نوشابه و یک فلاش راه دور با فیلتر آبی، در پشت قوطی و به سمت پس زمینه سفید استفاده کردم. چیزی شبیه به عکس زیر:

تنظیم سرعت فلاش:

Strobe شما بر نحوه ثبت عکستان تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، وقتی برای عکس نوشابه پپسی از یک Strobe چینی استفاده کردم، به علت مدت فلاش (Flash duration) آهسته عکس دارای ماتی حرکت شد. در صورتی که وقتی برای عکس Hershey’s از فلاشهای با مدت کوتاهم استفاده کردم، حرکت شیر در هوا کاملا بدون ماتی ثبت شد.

عکس ثبت شده با فلاش آهسته

عکس ثبت شده با سرعت فلاش بالا

نحوه ثبت عکس:

– دوربین خود را حتماً بر روی سه پایه قرار دهید. از آنجا که قرار است چندین شات بیاندازید و این شات ها را در فتوشاپ با هم ترکیب کنید، مسلما نمی خواهید سوژه در این شاتها تکان بخورد.

– سوژه خود را بر روی یک میز، ثابت کنید. اکر لازم باشد آن را با چسب دوطرفه به کف میز بچسبانید.

– برای عکس نوشابه پپسی، قوطی را از زیر سوراخ کردم و یک میله نگهدارنده را از داخل آن عبور دادم.

– برای عکس شیره Hershey’s، از چسب دو طرفه ابری استفاده کردم و ظرف را بر روی میز چسباندم.

تنظیمات عکاسی: ایزو ۲۰۰، سرعت شاتر ۱/۱۶۰ و دیافراگم f5-6-11

برای نتایج بهتر می توانید از یک ریموت شاتر یا کابل شاتر هم استفاده کنید.

ابتدا، یک عکس از فقط سوژه خود بگیرید. در ترکیب شاتها در فتوشاپ، این به عنوان لایه‌ اصلی ما خواهد بود و بقیه لایه عکسها روی آن می آیند.


حالا، وقت ریخت و پاش است! برای عکس پاشیدن آب روی پپسی، از آب رنگ شده با رنگ خوراکی آبی استفاده کردم. و برای عکس پاشیدن شیر روی Hershey’s از مخلوط شیر با آب:

برای هر مجموعه/ سوژه، تقریبا ۵۰ شات ثبت کردم. در این شاتها سعی کردم از همه طرف به قوطی آب بپاشم. هر چه از جهات مختلف بر قوطی آب بپاشید و تعداد شات هایتان بیشتر باشد، گزینه های بیشتری برای ترکیب و ویرایش در اختیار خواهید داشت.

نحوه ترکیب عکس ها و ویرایش آنها

در فتوشاپ، با اولین عکسی که گرفتید (بدون آب پاشی) به عنوان لایه پایینی شروع کنید. پس زمینه را در صورت لزوم ویرایش کرده و ناصافی، گرد و خاک، خراشیدگی و موارد حواس پرت کن را تمیز کنید.

قبل از ویرایش و تمیزکاری

بعد از ویرایش

عکس هایی را انتخاب کنید که پاشیدن آب در آنها به بهترین صورت ثبت شده. عکس هایی را که از جهات مختلف پاشیده شدن آب گرفتید انتخاب کنید. حالا تمام عکس های انتخاب شده را با موس به قسمت Layers فتوشاپ بکشانید.

بهتر است روی هر یک از عکس ها جداگانه کار کنید: بقیه لایه ها را خاموش کرده و فقط لایه ای را که می خواهید روی آن کار کنید روشن بگذارید. راههای مختلفی برای ترکیب عکس ها در فتوشاپ وجود دارد، اما من برای این کار از Layer Mask استفاده کردم. یعنی در هر لایه، با استفاده از Layer Mask قسمتهایی را که می خواستم در عکس نهایی دیده شود (با brush) مشخص کرده، و بعد به سراغ لایه بعدی رفته ام.

مرحله ۱

مرحله ۲

مرحله ۳

مرحله ۴

مرحله ۵

بعد از این که از نتیجه رضایت حاصل کردید، با CTRL+ALT+SHIFT+E تمام لایه ها را در هم ادغام کرده، و با استفاده از ابزارهای Dodge و Burn، کمی به قطره ها کنتراست بدهید. نهایتا، ریزه کاری ها را هر طور که مناسب می بینید ویرایش کنید…

تصاویر زیر، حاصل نهایی ثبت، ترکیب و ویرایش شات های من هستند:

م

منبع

برگرفته از: DIY Photography

نظرات شما


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *