آموزش عکاسی زمان گریز یا تایم لپس: نکاتی برای بهترین تمرین

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه می توانید به صورت تایم لپس (Time lapse) عکس بگیرید؟ تنها چیزی که برای این کار احتیاج دارید، دوربین خود و یک نرم افزار رایگان Time lapse است. در ادامه این مطلب لنزک، عکاسی تایم لپس را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

عکاسی تایم لپس از حرکت جمعیت در یک شهر شلوغ و یا تبدیل شدن روز به شب خیلی جالب است، نه؟ شاید تکنیک تایم لپس به نظر پیچیده و عجیب بیاید، اما در حقیقت کار ساده ای است.

مهمترین چیزی که به آن احتیاج دارید تایمری (interval timer) برای ایجاد وقفه یا فاصله زمانی بین عکس هاست که خیلی از دوربین های Pentax و Nikon این قابلیت را در خود دارند. اگر دوربین شما این قابلیت را ندارد، می توانید از کنترلرهای بیسیم مانند Hähnel Giga T Pro II استفاده کنید یا با استفاده از برنامه های کنترل دوربین با موبایل یا تبلت خود، دوربین را کنترل کنید. با استفاده از اپلیکیشن هایی چون DSLR Controller یا ioShutter می توانید دوربین خود را به صورت بیسیم و با استفاده از موبایلتان کنترل نمایید.

در این تکنیک هر عکس یک فریم از ویدئو خواهد شد، هر وقت که فیلم را پخش می کنید تقریباً ۲۵ فریم در یک ثانیه برای شما نمایش داده می شود. به این معنی که اگر شما در هر ثانیه یک عکس بگیرید، بعد از یک دقیقه عکاسی ۶۰ فریم خواهید داشت که حدود ۲ ثانیه ویدیو شما را تشکیل می دهد.

برای سوژه هایی که سریع حرکت می کنند عکاسی با وقفه زمانی ۱ تا ۲ ثانیه را انتخاب کنید، اما برای عکاسی از سوژه هایی که با سرعت پایین تری حرکت می کنند عکاسی با وقفه زمانی ۱۰ ثانیه یا بیشتر را انتخاب کنید تا با این کار حرکت آنها واضح تر دیده شود.

در نهایت عکس هایی که گرفته اید را باید تبدیل به ویدئو کنید. این کار را اکثر برنامه های ویرایش ویدئو انجام می دهند. برنامه Google Picasa یک نرم افزار بسیار خوب و رایگان برای ساخت تایم لپس است.

نکات مهم در عکاسی تایم لپس یا زمان گریز – Time lapse photography

تایمر ایجاد وقفه

شما برای گرفتن عکس ها به تایمر ایجاد وقفه (interval timer) بین عکس ها نیاز دارید. اکثر دوربین های جدید Nikon این قابلیت را در خود دارند، اما اگر دوربین شما چنین قابلیتی نداشته باشد باید از ریموت کنترل دوربینی استفاده کنید که چنین قابلیتی داشته باشد. ریموت کنترل رادیویی هنل (Hähnel Giga T Pro II) گزینه مناسبی در صورت وجود نداشتن این قابلیت در دوربین شما است.

تنظیمات دوربین

برای اینکه مطمئن شوید نوردهی، رنگ و فوکوس در عکس ها ثابت می ماند و در طول ویدیو تایم لپستان تغییر نمی کند، دوربین را روی حالت دستی (Manual) بگذارید، برای تراز سفیدی هم یکی از گزینه های پیش فرض مانند Cloudy (ابری) یا Daylight (نور روز) را با توجه به شرایط موجود انتخاب کنید. لنز را هم روی فوکوس دستی بگذارید تا فوکوس دوربین هم بین عکس ها تغییر نکند.

وقفه یا فاصله زمانی بین عکس ها را انتخاب کنید

حال تصمیم بگیرید که بین هر دو عکس چقدر می خواهید فاصله زمانی وجود داشته باشد. این بستگی به سرعت تغییر سوژه خواهد داشت، اگر می خواهید از منظره عکس بگیرید و حرکت ابر ها و تاریک یا روشن شدن هوا را نشان دهید، سرعت یک عکس در ثانیه را امتحان کنید. برای عکاسی از سوژه های کندتر، سرعتی بین یک عکس در هر ۲ تا ۵ ثانیه را امتحان کنید.

فیلم خود را بسازید

در برنامه Google Picasa، تمام عکس هایی که برای تایم لپس گرفته اید را انتخاب کنید و بر روی Create Movie Presentation کلیک کنید. در قسمت Transition Style گزینه Time lapse را انتخاب کنید، برای قسمت Slide Duration مقدار ۱/۲۵ ثانیه را انتخاب کنید و برای قسمت Resolution هم عدد ۱۲۸۰*۷۲۰ را انتخاب کنید. بعد از انجام این تنظیمات بر روی گزینه Create Video کلیک نمایید تا فایل ویدیویی شما ساخته و ذخیره شود.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. رضا

    ۱ بهمن ۱۳۹۵

    سلام این اپلیکیشن DSLR controller اسم کاملش چیه

  2. اشکان

    ۱۲ آذر ۱۳۹۵

    سلام. ایا با دوربین کانن ۷۰ دی هم میشه تایم لپس گرفت؟ اگه میشه روششو بگید

    1. یاسی

      ۲۳ دی ۱۳۹۵

      برنامه ی اندروید داره.من خودم از DSLR Controllerاستفاده میکنم.با کابل otg گوشی رو به usb دوربین وصل کن.توی تنظمیماتش تایم لپس موجوده

  3. یوسف

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

    سلام.
    یه آموزش ویدیویی از “چگونگی ساخت گذر زمان بوسیله تلفن همراه” ساختم از تو آپارات می تونید دانلود کنید.
    ممنون از سایت خوبتون.

  4. محمد

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۴

    باسلام.
    من تجربه ی تایم لپس گرفتن با دوربین عکاسی با روش فریم به فریم و همچنین تایم لپس گرفتن با آیفون ۵s و ۶ (ios 8 ) را دارم.
    باید بگویم که به نظر من تایم لپس گرفتن فریم به فریم با دوربین عکاسی فقط به درد پدیده های بسیار کند میخورد(در برخی موارد حتی کند تر از حرکت ابرها!) چون فاصله ی زمانی بین گرفتن فریم ها زیاد است (۱ثانیه!) در حالی که باید برای چیز هایی مانند حرکت مردم و ماشین ها حدودا ۶ یا ۷ فریم در ثانیه گرفته شود.
    و اما نرم افزار داخلی تایم لپس گرفتن در آیفون برای پدیده های به نسبت سریعتر از حرکت ابرها بسیار بسیار کاربردی تر از دوربین عمل میکند. حتی در مواقعی برای پدیده های بسیار کند هم به خوبی عمل میکند.
    و در آخر اینکه به آنهایی که گوشی آیفون(ios 8 و بالاتر) ندارند، یعنی فقط دوربین عکاسی در اختیار دارند و میخواهند از چیز هایی مانند حرکت مردم تایم لپس بگیرند توصیه میکنم که از آن فیلم بگیرند و سپس سرعت آن را چند برابر زیاد کنند.(با نرم افزار هایی مانند پریمر که بسیار کاربردی عمل میکنند). با تشکر

    1. امیر

      ۹ مهر ۱۳۹۵

      خب البته این چیزی که شما پیشنهاد میدید یعنی فیلم گرفتن و گذاشتن روی دور تند در همه موارد امکان پذیر نیست و امکان داره که با کمبود حافظه در صورت نداشتن حجم خالی کافی روبرو بشن

      1. یاسی

        ۲۳ دی ۱۳۹۵

        برای dslr
        برای گرفتن مثلن نهصد تا عکس با فاصله‌ی یک ثانیه،تقریبن یه باتریِ توپ ،خالی میشه و حدودن با jpeg حجمش میشه ۷-۱۰ گیگابایت.
        اگه نهصد تا عکس رو فیلم بکنی میشه نهصد فریم و پنج دقیقه.این پنج دقیقه‌ی تایم لپس درمدت زمان ربع ساعت گرفته میشه(نهصد ثانیه)
        ربع ساعت رو فیلم بگیری تقریبن پنج گیگ فیلم میشه با بیت‌ریت بالا.
        و شاتر مکانیکی هم کمتر تق و تق میکنه دل ادم بلرزه.
        هرچند میگن فیلم گرفتن هم سنسور رو اذیت میکنه


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *