آیا فاصله کانونی ۱۸

اگر مایلید تا از پاسخ ها به این پرسش از طریق ایمیل مطلع شوید، آن را دنبال یا Follow نمایید. لطفا جواب خود را در قسمت «به این سوال پاسخ دهید» بنویسید (تا کاربران دیگر بتوانند به آن امتیاز دهند).

آیا فاصله کانونی ۱۸ در لنز تله با همین فاصله کانونی در یک لنز واید فرق دارد اگر پاسخ منفی باشد پس چرا برای عکاسی منظره باید از لنز واید استفاده کرد

5 پاسخ

خیر. فوکال ۱۸ میلیمتر در هر حال ۱۸ میلیمتر است. تنها تفاوت این است که یک فوکال ثابت رو روی دوربین کراپ دار و فول فریم مقایسه کنید. در این حالت ضریب کراپ دوربین کراپ دار ( برای نیکون ۱٫۵ و برای کنون ۱٫۶ ) در فوکال ضرب خواهد شد. یعنی فوکال ۱۸مم روی دوربین کراپ دار نیکون در واقع فوکال ۲۷مم روی دوربین فول فریم هست.

#1

سلام آقا امین عزیز ، از اینکه زحمت پاسخگویی را میکشید متشکرم . از پاسخ شما متوجه میشوم که لنز دوربین کراب دار را نمی توان روی دوربین فول فریم نصب کرد . اگر درست است لطفا توضیح بیشتری بدید . لطفا بفرمایید عکسبرداری با لنز ۱۸-۲۰۰ و عکسبرداری با لنز ۱۸-۵۵ و هر دو با فاصله کانونی ۱۸ چه فرقی با هم دارند و چه تاثیری روی عکس میگذارد . با سپاس از پاسخ شما

#2

حمیدجان عزیز، اگر دقت کرده باشید عرض کردم فوکال ۱۸ در هر حال همان ۱۸ است. تنها تفاوت وقتی بوجود میاد که شما لنز رو روی دوربین کراپدار و روی دوربین فول فریم با هم مقایسه کنید.
مثلا وقتی یک لنز ۱۸ میلیمتر رو روی کراپدار ببندید، کادری که در ویزور مشاهده میکنید در واقع کادر ۱۸ میلیمتر نیست بلکه کادر ۲۷ میلیمتر هست که این هم بدلیل کوچکتر بودن سنسور دوربین کراپدار است. در واقع دوربین های سوپر زوم از لنزهای بزرگ برای رسیدن به فوکال بالا استفاده نمیکنند، بلکه با کوچکتر کردن سایز سنسور به فوکال عجیب غریب می رسند. تصور کنید دوربین پی ۶۰۰ نیکون که سوپر زوم هست در فوکال تله به عدد ۱۴۴۰ مم میرسد !!!
ساخت همچین فوکالی برای دوربین فول فریم عملاً شدنی نیست !
 
در مورد لنزهای کراپدار و فول فریم هم بحث کمی فرق می کنه. در دوربین های کنون که لنزهای مخصوص فول فریم بدلیل مانت خاصشون اصلا قابل اتصال به دوربین فول فریم نیستند ولی بالعکسش ممکنه.
 
در دوربین های نیکون ولی این محدودیت وجود نداره. منتها چیزی که باید در نظر بگیرید فوکال لنز هست. مثلا لنز ۲۴-۷۰ که فول فریم هست و قیمتی بالغ بر ۴ میلیون تومان داره، اگر روی دوربین کراپدار استفاده بشه کادر واید خیلی بازی نداره، در واقع فوکال ۲۴ این لنز روی دوربین فول فریم تقریبا برابر با فوکال ۱۸ یک لنز روی دوربین کراپدار هست.
 
هرچه سنسور کوچکتر باشه، رسیدن به فوکال بالا راحت تر و رسیدن به فوکال واید سخت تر خواهد بود.
برای سنسور بزرگتر این قضیه بر عکسه.
در مورد عکاسی با ۱۸-۲۰۰ و ۱۸-۵۵ در فوکال ۱۸، اگر هر دو لنز رو روی کراپدار مقایسه کنیم هیچ تفاوتی در کادر مشاهده نمیشه.
 
امیدوارم توضیحاتم کامل بوده باشه.

#3

سلام آقا امین عزیز با تشکرازپاسخ کاملتون امیدوارم همیشه در سلامت باشید متشکرم

#4

موفق باشید دوست عزیز

#5

لطفا وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید پاسخ بدهید

سوالات مرتبط

دنبال کنندگان