به نظر دوستان ایا فیلتر Lowpass مفیده؟

اگر مایلید تا از پاسخ ها به این پرسش از طریق ایمیل مطلع شوید، آن را دنبال یا Follow نمایید. لطفا جواب خود را در قسمت «به این سوال پاسخ دهید» بنویسید (تا کاربران دیگر بتوانند به آن امتیاز دهند).

14 پاسخ

برای مگا پیکسل پایین شاید

#1

بعله برای مگاپیکسل پایین و فیلمبرداری و حذف moire بدرد میخوره اما با سنسورهای ۲۴ مگاپیکسلی امروزی (aps-c) جلوی شارپنس رو میگیره.

#2

دوستان بزرگوارم سوال من راجع به دوربین ۲۴ مگا پیکسلی هست و کارکردش رو هم دقیقا میدونم چیه.منظورم اینه که با توجه به اینکه از شارپنس کم میکنه و البته خودش هم قطعا مفید بوده که نسب شده رو دوربین. فقط میخوام بدونم که باشه بهتره یا نباشه… ترجیح دوستان که کار کردن چیه؟

#3

چیزی بود که توی دو تا جواب قبلی نیومده باشه… نه فکر نکنم.
اما اگه با اصطلاح آلیازینگ آشنا باشید میدونید که آلیازینگ دندونه دار بودن خطوطی هست که باید صاف باشند. حالا اگه پیکسل های یک سنسور کم باشن مثلا ۸ یا ۱۲ (یا حتی ۱۶) این دندونه ها بزرگتر میشن و دیدنشون راحت تره… بنابراین فیلتر پایین گذر جلوی فرکانس های بالا یا همون دندونه ها رو میگیره و اصطلاحا یه مقدار محوی بهش میده. حالا اگه ۲۴ میلیون پیکسل باشه این دندونه ها انقدری ریز هستن که قابل اغماض باشن بنابراین میشه فیلتر رو برداشت.
با این تفاسیر مشکل برداشتن فیلتر مشخصه… اگه بشه مشکل به حسابش آورد. مثلا سنسور دوربین من فیلتر پایین گذر نداره، نتیجه اینه که جایی که شدیدا شارپ هست با جزییات خطی بسیار ریز، حالت دندونه دار پیدا میکنه اگه عکس رو بزرگ کنید. من این مشکل رو توی موها مشاهده کردم وقتی عکسا با فلش گرفته میشن و بسیار شارپ هستن. اما به نظرم اصلا جای نگرانی نیست.
اگه دوربین های کراپ دار نیکون رو تهیه کنید دیگه هیچ کدوم فیلتر پایین گذر ندارن. کنون اما فکر کنم فقط توی ۵Ds R این کار رو کرده که ۵۰ مگاپیکسله.

#4

پس به نوعی خوبه. مثلا برای پرتره که اکثر مواقع باید با ادیت پوست رو ملایم تر کرد. ۸۰d کانن داره این فیلتر رو با ۲۴ مگا پیکسل.
من در کل منظورم اینه که عکاسها باهاش موافقن یا مخالف

#5

نمیشه گفت برای صورت خوبه مثلا. شما با هر دوربینی عکس بگیرید یه روال post processing برای چهره باید طی شه.
ارزش فیلتر پایین گذر طی زمان کم شده و میشه حذفش کرد. جواب این سوال رو با موافقم یا مخالفم نمیشه داد. خوب بودنش نسبی هست و با ۲۴ مگاپیکسل خیلی کم میشه. حقیقتش نمیدونم چرا کنون حذفش نمیکنه؟ فکر کنم در نسل های بعد کنون هم این کار رو بکنه.

#6

کنون فیلتر پایین گذر رو به صورت ترکیب با میکرولنز های بر روی سنسور هاش استفاده میکنه (در مدل های بالا تر از ۷۰ دی ) تا بتونه مشکل دوال پیکسل ها رو که باعث کاهش دریافت نور میشن رو برطرف کنه پس میشه گفت برا کنون مفیده –و توی مدل هایی که دوال پیکسل ندارن (مثل ۵Ds R)به خاطر بالا رفتن هزینه تولید ، کنون بیخیال این نوع میکرو لنز ها شده
یه نکته در مورد تاثیر OLPF یا همون فیلتر پایین گذر هست :
خطای مویر  رو میشه با نرم افزار بر طرف کرد
ولی شارپنس رو نمیشه با نرم افزار افزایش داد
 

#7

البته تمامی سنسورهای CMOS میکرولنز دارن برای افزایش دریافت نور، ولی این که میکرولنز رو با فیلتر پایین گذر یکی کرده باشه من جایی نخوندم خوشحال میشم منبعش رو ذکر کنید. فکر نکنم سنسوری باشه که میکرولنز رو حذف کرده باشه مخصوصا سنسوری با اون چگالی بالای ۵ds.
همونطور که میدونید کنون دو مدل ازین دوربین میسازه ۵Ds و ۵Ds-R. دو تاشون ۵۰ مگاپیکسلی هستن اما یکی فیلتر پایین گذر داره و یکیش نداره (R). مشخصه کنون اون مدلی رو که فیلتر پایین گذر نداره به عنوان مدل با شارپنس و جزییات بالاتر میفروشه چون به نظرش دیگه ۵۰ مگاپیکسل چیزیه که میشه فیلتر پایین گذر رو حذف کرد. البته فیلتر پایین گذر رو حذف نکرده بلکه از دو فیلتر اپتیکال پایین گذر پشت سر هم استفاده کرده که یکی اثر دیگری رو خنثی میکنه.
هزینه تولید تو مدل های گران قیمت اصلا مساله ای نیست، چون عکاسان استودیویی و منظره و فاین آرت که مخاطبان اصلی این دوربین ها هستن مشتاقانه از هر قیمتی که کنون بذاره استقبال میکنن چون اصلا رقیب ندارن این دوربین ها.

#8

قبول دارم که جمله بندیم مشکل داشت ولی هچ کجا عرض نکردم که سنسور فاقد میکرولنز هست
البته بنده قصد جسارت و ورود به بحث تخصصی رو نداشم فقط میخواستم به عرض برسونم که کنون مشکل کاهش دریافت نور ، در دوال پیکسل ها (یا همون سنسور های هیبریدی) رو بدون حذف فیلتر پایین گذر تا حدود زیادی حل کرده (حالا تصور کنید اگر کنون بی خیال دوال پیکسل ها میشد چه شارپنسی میتونست ارایه بده) و تعجب بنده از اینه که – اونجایی که بی خیال دوال پیکسل شده از یه نوع متفاوت از میکرو لنز استفاده کرده که البته علتش میتونه این باشه که کنون خودش سازنده ی سنسور نیست ( والبته نیکون و فوجی هم نیستن ) و طراحی و سفارش ساخت چنین سنسوری احتمالا خیلی براش پر هزینه بوده و از اونجا که سری ۵Ds  بازار خاصی رو هدف قرار دادن و چندان هم پرفروش نیستن ، کنون بی خیال این ریسک شده
{البته اضافه کنم که کنون و نیکون اغلب ماژول پردازنده ی سنسور هاشون رو خودشون طراحی و تولید میکنن ولی ساخت حسگرها رو به شرکت های دیگه (اغلب سونی و ominivision ) سفارش میدن ویا از حسگر های تولید ی شرکتها ی دیگه استفاده میکنن}
 
بیشتر منظورم تفاوتیه که بین سنسور ۷۰ دی و ۷۰۰ دی وجود داره
هر دو سنسور دوال پیکسل دارن–۷۰۰ دی مشکل نویز داره ولی ۷۰ دی از بهترین های کنون محسوب میشه – و تفاوتشون در نوع میکرو لنز ها و نحوه قرار گیری فیلتر پایین گذر و فیلتر بایر (bayer) در مجاورت فتو دیود هاست
و ممنون از تذکری که دادید – در آیند مطمئنا بیشتر به جمله بندی هام دقت میکنم

#9

شرمنده اون قسمت رو درست ندیده بودم.
تذکر کجا بود مکالمه بود!
فکر میکنم البته کنون سنسورهاشو خودش میسازه، یه سنسور ۱۲۰ مگاپیکسلی جدید هم ساخته تازگیا.
 

#10

طراحی سنسور و ماژول ها رو خود کنون به طور محدود انجام میده اما سنسور توسط کمپانی های دیگه که در این زمینه تخصص دارن ساخته میشه والبته سنسور ساخته شده در انحصار و به نام کنون هست
اگر غیر از این بود باید شاهد سنسور های کنون روی دستگاههای دیگه مثل موبایل یا دوربین های مدار بسته هم میبودیم
ولی نیکون تقریبا بیخیال طراحی سنسور شده و انرژی ش رو روی ارتقای ماژول و پردازنده گزاشته و از سنسور های بینظیر سونی استفاده میکنه (به جز چند مورد اثتثنا) و از این سنسور ها خروجیی میگیره که خود سونی قادر به این کار نیست (اگر دقت کنید در چند سال گذشته مگا پیکسل های نیکون و سونی شباهت بسیار زیادی دارن)
البته به جز سنسور یه عامل دیگه هم در خروجی عکس تاثیر داره که اونم الگوریتم نرم افزاری هست که یک دوره تکامل نزدیک به دو دهه رو طی کرده
چند ماه پیش سونی یه سنسور ۱۲ مگاپیکسل فول فریم ساخت تا بتونه در iso هم با کنون و نیکون رقابت کنه
اما به خاطر ضعف در الگوریتم هاش نتونست به این هدف برسه
برای اینکه بهتر درک کنید — نور دریافت شده توسط فتو دیود های سنسور به صورت یک جریان  الکتریکی در مدار جریان پیدا میکنه و الگوریتم نرم افزاری و پردازنده در کنار هم این سیگنال رو تفسیر و به داده خام تبدیل میکنن
ولی توی iso های بالا که نویز زیاد میشه شناسایی وجدا سازی نویز از سیگنال کار بسیار دشواریه – که توی این مورد فعلا برتری با نیکون هست
البته ببخشید که تمام مواردی که عرض کردم هیچ ربطی به عکاسی نداره ولی دونستنش خالی از لطف نیست و در انتخاب دوربین درک بهتری ایجاد میکنه

#11

http://petapixel.com/2016/09/01/canon-sell-cmos-sensors-companies-first-time/
این لینک رو یک نگاهی بندازید بد نیست. کنون همیشه سنسورهاشو خودش ساخته هم طراحی هم ساخت با خودش بوده… الانم به فکر فروش سنسور افتاده. قسمت products سایت کنون هم ببینید که چه محصولات متنوعی میسازه و دوربین هاش به دوربین کامپکت، بدون آینه، سینمایی و dslr ختم نمیشن و دوربین های مدار بسته رو نیز در بر میگیرن.
بله نیکون سنسورهاش رو از سونی میگیره، قدیم هم از توشیبا و سونی و آپتینا و Renesas امثالهم میگرفت که توشیبا بخش نیمه هادیشو به سونی فروخت یکی دو سال پیش.
توی دوربین هایی مثل سری ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ و ۷۰۰۰، و d750 , d800 سنسورها رو آماده خریداری میکنه اما دوربین هایی مثل d4، d5 و d500 و df سنسورهاشو خودش طراحی کرده.
کنون بخاطر داینامیک رینج محدود در iso های پایین بدنام شده بود نه بخاطر نویز زیاد. اتفاقا تو حساسیت های بالا از خیلی از رقبا بهتر عمل میکرد، مثلا کنون ۶d. میگن علتش تبدیل آنالوگ به دیجیتال دور از سنسور بوده که گذر سیگنال آنالوگ تا برسه به مبدل، داینامیک رینج رو میاورده پایین. البته کنون ساختار رو تغییر داده و تو ۸۰d و ۱D جدید مبدل رو آورده پشت سنسور و نتیجش هم داینامیک رینج افزایش یافته دوربین های جدید کنونه.
بله الگوریتم های نیکون حاصل چند دهه تکامل هست و دلیل برتریش (علاوه بر اپتیک فوق العاده). اگه منظورتون دوربین سونی A7s هست که دو نسلشم اومده تو بازار و غربیها خیلی خوب میخرنش… البته مطابق معمول به کشور ما موجش وارد نشده دو سه سالی زمان نیاز هست. دوربین a7s بیشتر مخاطبش فیلمبرداران هست و فیلماش موجوده تو اینترنت… ببینید با حساسیت حتی ۱۰۰۰۰۰ چه فیلم های تمیزی میگیره.
البته من خودم با نیکون کار میکنم ۶ ساله و خیلیم راضی هستم.
دلیل نظر دادنم تو این پرسش و پاسخ ها تحصیلاتم هست که فوق لیسانس الکترونیکه. اگه مساله پزشکی بود وارد بحث نمیشدم. به هر صورت پوزش من رو پذیرا باشید که طولانی شد.
 
 

#12

ممنون

#13

دوستان محترم و عزیزم بسیار سپاسگزارم از اطلاعات فوق العاده و جالبتون. واقعا چیزهایی مطرح کردین که تو هیچ سایتی نمیشه پیدا کرد. واقعا ممنون از اطلاعاتتون

#14

لطفا وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید پاسخ بدهید

سوالات مرتبط

دنبال کنندگان