اولویت دیافراگم در مقابل اولویت شاتر – از کدام مُد عکاسی و چه موقعی استفاده کنیم

من هم زمانی مبتدی بودم و کاملا درک می کنم که مستقیما از مُد خودکار به مُد دستی رفتن چقدر می تواند دشوار باشد. خوشبختانه تولیدکنندگان دوربین باملاحظه حالات عکاسی یا مُدهای اولویت دیافراگم و اولویت شاتر را برای ما ارائه کردند. این دو مُد عکاسی دوربین احتمالا بهترین راه هایی هستند که شما بتوانید ماهیت و نقش دیافراگم و سرعت شاتر را درک کنید.

مُدهای اولویت دیافراگم و اولویت شاتر نیمه خودکار هستند، یا می توانیم آنها را مُدهای نیمه دستی بنامیم. این دو مُد می توانند به شما کمک کنند تا از مُدهای کاملا خودکار (P، Auto) دور شوید و در عین حال یک گام به استفاده از مُد دستی نزدیک تر شوید.

مُد اولویت دیافراگم چیست؟

مُد عکاسی اولویت دیافراگم به شما اجازه می دهد تا کنترل دیافراگم را به دست بگیرید، در حالیکه سرعت شاتر و ایزو (اگر بر روی Auto-ISO تنظیم کرده باشید) هنوز هم توسط دوربین شما کنترل می شوند. این به این معنی است که شما می توانید مقدار نور ورودی به دوربین را از طریق لنز تنظیم کنید. بنابراین با استفاده از مُد اولویت دیافراگم می توانید مقدار دیافراگم را با توجه به نیاز خود تنظیم کرده و عمق میدان را کنترل کنید.

برخلاف مُدهای خودکار، این مُد به شما امکان می دهد تا مقدار دیافراگم را تنظیم کرده و مقدار اثر ماتی که در عکس خود می خواهید را تعیین کنید.

چه موقع باید از مُد اولویت دیافراگم استفاده کنید؟

همانطور که گفته شد، مُد اولویت دیافراگم به شما اجازه می دهد تا مقدار دیافراگم را کنترل کنید، که در نهایت بر عمق میدان تاثیر می گذارد. اگر بخواهید عمق میدان را به میل خود تنظیم کنید، در حالیکه انتخاب سرعت شاتر و مقدار ایزو را به عهده دوربین بگذارید، این مُد عکاسی ایده آل است.

وضعیت ۱: پرتره ها

در هنگام گرفتن پرتره یا عکس های کلوزآپ، مطمئن هستم که می خواهید سوژه را در فوکوس نگه دارید و پس زمینه را با انتخاب یک دیافراگم باز تر (ضریب اف کوچک) مات کنید. با استفاده از مُد اولویت دیافراگم می توانید به صورت دستی مقدار دیافراگم مورد نیاز برای به دست آوردن یک عمق میدان کم مانند f/1.8 یا f/2.8 را انتخاب کنید.

وضعیت ۲: مناظر

در هنگام عکاسی از چشم اندازها یا مناظر شهری، ممکن است بخواهید هم پس زمینه و هم پیش زمینه در فوکوس باشند. این تنها زمانی امکان پذیر است که شما به صورت دستی یک دیافراگم بسته تر یا کوچک (ضریب اف بزرگ) انتخاب کنید. مُد اولویت دیافراگم به شما اجازه می دهد تا مقدار دیافراگم دلخواه مانند f/16 یا f/22 را انتخاب کنید تا یک عمق میدان زیاد به دست آورید، در حالیکه دوربین شما به مقدار سرعت شاتر و ایزو رسیدگی می کند.

وضعیت ۳: نور کم

فرض کنید که در شرایطی با نور کم قرار گرفته اید و عکس های شما کم نوردهی می شوند. با افزایش اندازه دهانه دیافراگم (انتخاب یک ضریب اف کوچکتر مانند f/1.8)، می توانید اجازه ورود نور بیشتری به داخل دوربین بدهید و عکسی با نوردهی بهتر ثبت کنید.

وضعیت ۴: نور آفتاب روشن نیم روز (هنگام ظهر)

اگر دارید در نور روز عکس می گیرید و عکس هایتان در هنگام عکاسی با مُد خودکار زیاد نوردهی می شوند، می توانید دهانه دیافراگم را ببندید. این به این معنی است که با استفاده از یک ضریب اف بزرگتر (مانند f/16)، می توانید مقدار نور ورودی به دوربین از میان لنز را به حداقل برسانید.

مُد اولویت شاتر چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، مُد اولویت شاتر به شما اجازه می دهد تا سرعت شاتر را کنترل کنید. سرعت شاتر مدت زمانی است که شاتر دوربین باز می ماند تا نور وارد دوربین شده و به سنسور برخورد کند. هرچه سرعت شاتر بر روی دوربین آهسته تر تنظیم شود، نور بیشتری توسط سنسور تصویر دریافت می شود. به همین ترتیب، هرچه سرعت شاتر سریع تر باشد، نور کمتری به سنسور تصویر برخورد می کند.

هنگامی که در مُد اولویت شاتر عکاسی می کنید، می توانید سرعت شاتر را با توجه به نیاز خود تنظیم کنید، در حالیکه دوربین مقدار دیافراگم و ایزو را خودش انتخاب می کند.

چه موقع باید از مُد اولویت شاتر استفاده کنید؟

همانطور که قبلا گفتیم، اگر می خواهید کنترل کامل سرعت شاتر را به دست گرفته و با دوربین خود آزمایش کنید، این مُد دوربین ایده آل است. بیایید به دو وضعیتی که در آن بیشتر از همه احتمال دارد در مُد اولویت شاتر عکاسی کنید، نگاهی بیاندازیم.

وضعیت ۱: متوقف یا فریز کردن یک سوژه متحرک

اگر می خواهید یک پرنده، حیوان، یا ماشین به سرعت در حال حرکت را در عکس خود متوقف کنید، استفاده از مُد اولویت شاتر به شما اجازه خواهد داد تا با تنظیم یک سرعت شاتر سریع این کار را انجام دهید. یک سرعت شاتر سریع تر از ۱/۵۰۰ ثانیه برای متوقف کردن یک شیء ایده آل است، اما این مقدار بسته به سرعت سوژه ممکن است متفاوت باشد. دوربین شما مقادیر دیافراگم و ایزوی مورد نیاز را با توجه به نور موجود تشخیص خواهد داد.

وضعیت ۲: نشان دادن حرکت

اگر بیرون از خانه هستید و قصد دارید تصاویری از رد ستارگان، رد نور، یا عکس هایی در ساعت آبی بگیرید، باید یک سرعت شاتر آهسته انتخاب کنید تا حرکت سوژه به خوبی در عکس ثبت شود. برای گرفتن عکس های نوردهی طولانی باید جهت جلوگیری از هر گونه لرزش یک سه پایه با خود به همراه داشته باشید.

وضعیت ۳: نور کم (تاریک)

اگر شما در شرایط کم نور قرار دارید، ممکن است هنگام عکاسی در مُد خودکار عکس های ناکافی نوردهی شده (underexposed) به دست آورید. با کاهش سرعت شاتر (به عنوان مثال از ۱/۲۰۰ به ۱/۵۰ ثانیه)، می توانید اجازه ورود نور بیشتری به داخل دوربین بدهید و یک عکس به خوبی نوردهی شده ثبت کنید.

نکته: مراقب باشید سرعت شاتر بیش از حد آهسته نشود، چون باعث ثبت لرزش دوربین در تصویر شما می شود؛

وضعیت ۴: نور روشن روز

فرض کنید که در حال عکاسی در نور روشن روز هستید و دوربینتان در هنگام عکاسی در مُد خودکار عکس هایی با نوردهی زیاد ثبت می کند. در اینجا می توانید سرعت شاتر را افزایش دهید. این بدین معنی است که با استفاده از یک سرعت شاتر سریع تر (به عنوان مثال از ۱/۲۰۰ به ۱/۱۰۰۰ ثانیه)، می توانید مقدار نور ورودی به سنسور دوربین را به حداقل برسانید.

نتیجه گیری

با استفاده از مُدهای دوربین اولویت دیافراگم و اولویت شاتر می توانید با نحوه کار دیافراگم لنز و شاتر دوربین آشنا شوید. برخلاف مُد خودکار (که در آن دوربین همه تصمیم ها را برای شما می گیرد)، این مُدها تضمین می کنند که عکس های به خوبی نوردهی شده با مقدار دیافراگم یا سرعت شاتر مورد نظر خود به دست آورید.

بنابراین اگر اولویت شما انتخاب دستی مقدار دیافراگم دلخواه برای رسیدن به یک عمق میدان خاص است، باید در مُد اولویت دیافراگم عکس بگیرید. در غیر این صورت، اگر اولویت شما انتخاب یک سرعت شاتر خاص برای ثبت چیزی خلاقانه با نور موجود است (متوقف یا مات کردن حرکت)، باید از مُد دوربین اولویت شاتر استفاده کنید.

نویسنده: کونال مالهوترا (Kunal Malhotra)

نظرات شما

  1. وحید

    ۳۰ دی ۱۳۹۷

    کتاب اموزش عکاسی دیجیتال بهتر از لنزک سراغ ندارم . زنده باد لنزک

  2. فرزند تالش

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۷

    خیلی خوبه درود به همه ی اونایی که برای هنر میکوشند و هنرمند هستند و هنر رو ارج مینهند پاینده باشید و سربلند

  3. عاطفه بختیاری

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

    سلام
    خیلی ممنونم عالی بود?

  4. محسن پیرنیا

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷

    سلام به همه دوستان و سپاس فراوان از لنزک…
    پیروز باشید…

    1. سامان نویسنده

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۷

      سلام خدمت شما

      سپاس فراوان از اینکه مثل همیشه برای سایت خودتان می نویسید.

      پیروز باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *