در این مطلب لنزک به مبحث کادر ها در ترکیب بندی می پردازیم. کادر مربع، مستطیل افقی، مستطیل عمودی و قاب های نامتعارف همچون دایره، مثلث و… در ابتدا با تعریف و ویژگی هر یک از این کادر ها شروع کرده و سپس با آوردن مثال مفاهیم را روشن تر می کنیم.
سعی نکنید المان های زیادی را در تصویر خود جمع کنید؛ چون در نهایت تصویر شلوغ خواهد شد. اگر فقط یک یا دو نقطه جذابیت در عکس های خود جای دهید، مخاطب شما در مورد این که به کجا یا به چه چیزی باید نگاه کند، گیج نخواهد شد.
عکاس هدر فاکنر می گوید: «حضور داشته باشید. این به معنای برقراری تماس چشمی، تعامل، و گوش دادن به سوژه است. دوربین را از روی چشم هایتان پایین بیاورید و انسان باشید. دوربین را برای گرفتن یک عکس تعیین کننده بالا ببرید. اما به یاد داشته باشید که دوباره آن را پایین بیاورید تا سوژه خود را بررسی کنید، مثل وقتی که برای نفس کشیدن از آب بیرون می آیید.»
سال ها پیش، زمانی که من یک دانشجوی خیال پرداز بودم، از هر عکاسی که به او برمی خوردم این سوال را می پرسیدم: «چطور عکس های بهتری بگیرم؟» من بسیار خوش شانس بودم که عکاسان بااستعداد و سخاوتمند زیادی مرا زیر پر و بال خود گرفتند تا راه را به من نشان دهند. بدون توصیه های ارزشمند آنها، به هیچ وجه نمی توانستم به عکاسی که امروز هستم، تبدیل شوم. از قضا، اولین سوالی که اکنون به عنوان یک تهیه کننده از من پرسیده می شود نیز همین است که «چطور عکس های بهتری بگیرم؟». در این مطلب تعدادی از نکات مهم که فکر می کنم کمک می کنند تا عکس های بهتری بگیرید را با شما به اشتراک می گذارم.
عکس چیست؟ راه های مختلفی برای پاسخ به این سوال ساده وجود دارد، اما در اصطلاحات انتزاعی پایه از منظر نورپردازی، هر عکس ترکیبی از هایلایت ها یا قسمت های روشن و سایه هاست. تنها علت این که ما عمق و بُعد را می بینیم، در واقع سایه است. درک سایه ها در رشد ما به عنوان یک عکاس بسیار مهم است.
در عکس های منظره ای که می گیرم سعی نمی کنم به بیننده نشان دهم که این مکان ها چه شکلی هستند، بلکه سعی می کنم نشان دهم که چه حسی دارند. استفاده از نوردهی های طولانی برای رمزگذاری المان زمان در تصاویرم، کلید دستیابی به این هدف بوده است. وقتی از بینندگان می پرسم هنگام مشاهده تصاویر من چه کلماتی به ذهنتان خطور کرد؟ پاسخ های معمول شامل کلماتی مانند «آرام، آرامش بخش، آسودگی، و ذن» هستند.