چگونه از سایه و کنتراست برای ایجاد تصاویر دراماتیک استفاده کنید

شما می توانید از سایه و کنتراست (تضاد بین روشنایی و تاریکی) برای ایجاد تصاویر دراماتیک استفاده کنید. کلید کار این است که جزئیات سایه ها را فراموش کنید. شما به آنها نیازی ندارید. سایه ها قرار است تاریک و اسرارآمیز باشند. این خوب است – چون چیزی را به تخیل بیننده واگذار می کند. در این آموزش عکاسی لنزک درباره سایه و کنتراست و استفاده از آن ها به نفع عکس هایتان نکات مفیدی یاد می گیرید.

برای هایلایت ها نوردهی کنید، و اجازه دهید سایه ها همانطور که هستند باشند. اگر نور به اندازه کافی قوی باشد، سایه ها نیز حاوی جزئیات بسیار کمی خواهند بود.

۱

نور شدید می تواند تصاویر دراماتیکی ایجاد کند

من عکس زیر را در بولیوی گرفتم. خورشید پشت سر من در حال پایین رفتن بود، و سایه ای قوی ایجاد می کرد که کم کم داشت به زیر این ماشین قدیمی می رسید. سایه یک سوم پایین تصویر را پر می کند. ما نیازی به جزئیات در سایه نداریم، اگرچه مقدار کمی از آن ضرری ندارد. اگر با فرمت RAW عکس بگیرید، در اکثر موارد می توانید مقداری از جزئیات سایه را در پس پردازش نمایان کنید، که به شما یک انتخاب می دهد.

زمانی که من یک تصویر دراماتیک مانند این با سایه های قوی می بینم، غریزه فوری من تبدیل آن به سیاه و سفید است. صحنه های دارای کنتراست بالا در حالت تک رنگ عالی به نظر می رسند. چیزی در مورد حذف رنگ وجود دارد که بر عمق سایه ها، و درام ترکیب بندی تاکید می کند. شما می توانید با افزایش کنتراست در لایت روم و تاکید بر بافت با استفاده از اسلایدر Clarity، بر تاثیرگذاری عکس بیفزایید. این نسخه سیاه و سفید عکس بالاست:

۲

به دنبال صحنه هایی بگردید که به طور طبیعی کنتراست بالایی دارند

من عکس بعدی را در فضای داخلی، در یک خانه بزرگ قدیمی که به موزه تبدیل شده بود، گرفتم. سیب ها با نوری که از میان یک پنجره می تابید روشن شده بودند. پنجره ها کوچک بودند، بنابراین فضای داخلی اتاق به طور طبیعی تاریک بود، که به همین دلیل جزئیات کمی در پس زمینه وجود دارد. این صحنه کنتراست بالایی دارد – ناحیه روشن شده توسط نور پنجره، بسیار روشن تر از بقیه صحنه است.

این همان عکس بالاست که به سیاه و سفید تبدیل شده است. بدون حضور رنگ، تاکید تصویر بر بافت ها و سایه هاست.


۳

تصاویر سیلوئت

عکس زیر از یک طوفان قریب الوقوع نیز از سایه و کنتراست استفاده کرده است. کوه ها از پشت روشن شده و سیلوئت یا ضد نور شده اند. ابرهای طوفان تیره و گرفته هستند. نوار روشنی از آسمان فاصله بین دو قسمت تیره را پر می کند. یک تیر چراغ برق سیلوئت شده، نقطه کانونی یا مرکز جذابیت طبیعی تصویر را تشکیل می دهد. حالت نمایشی نور یک تصویر دراماتیک ایجاد کرده است.

این تصویر به طور طبیعی تک رنگ است، و به خوبی به سیاه و سفید تبدیل می شود.

سایه های زیادی در این منظره دریایی وجود دارند. اما آنهایی که نظر مرا به خود جلب کردند، پیکرهای سیلوئت شده در سمت راست بودند. بعد از این که من عکس را تنظیم کردم، دو کودک شروع به قدم زدن در کنار ساحل کرده و از صخره بالا رفتند. من از نوردهی طولانی (سرعت شاتر ۳۰ ثانیه) برای مات کردن آب استفاده کردم، که دو کودک سیلوئت شده را نیز مات کرد. من خوش شانس بودم، چون این پیکرها به صحنه جذابیت انسانی و مقیاس بخشیدند.

آموزش عکاسی تک رنگ یا مونوکروم: کاهش حواس پرتی ها و انتقال احساسات بیشتر

این عکس نیز به خوبی به سیاه و سفید تبدیل شد.

تصویر آخر نیز از سایه برای ایجاد رمز و راز و درام استفاده کرده است. من بر روی علف ها در پیش زمینه فوکوس کردم، یک دیافراگم باز (f/stop با عدد کوچک) تنظیم کردم، و اجازه دادم تا خورشید از فوکوس خارج شود. من تراز سفیدی را در لایت روم تنظیم کردم تا بر گرمای خورشید در حال غروب تاکید کنم. این تصویر با عکس های دیگر متفاوت است، و در آن رنگ بخش مهمی از ترکیب بندی است و بنابراین در حالت سیاه و سفید خوب از کار در نمی آید.

ن

نتیجه گیری

یکی از اهداف من در این مقاله، رد این ایده است که ثبت مقدار زیادی جزئیات در سایه ها ضروری است، و این که اگر موفق به انجام این کار نشوید، تصویر شما دچار نوعی نقص تکنیکی است. اینطور نیست – اجازه دهید این واقعیت را یادآوری کنیم که سنسور دوربین ها محدوده کامل روشنایی که چشم ما قادر به دیدن آن است را ثبت نمی کنند. بیایید از تعامل نور و سایه برای ایجاد ترکیب بندی های جالب و پویا استفاده کنیم. بیایید کمی رمز و راز خلق کنیم و اجازه دهیم که تخیل بیننده شکاف ها را پر کند.

شما از سایه ها در تصاویر خود استفاده می کنید؟ لطفا دیدگاه خود درباره این آموزش را با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده: اندرو گیبسون (Andrew S. Gibson)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *