آموزش عکاسی منظره رو به سمت خورشید

اجتناب از عکاسی به سمت خورشید یکی از رایج ترین نکاتی است که برای عکاسی منظره می شنوید. در این مقاله، من به شما نشان خواهم داد که چطور قرار دادن خورشید در کادر می تواند فضای عکس را بهتر کرده و یک بُعد اضافی به تصاویر شما ببخشد. همچنین بهترین نکات برای انجام این کار را به شما آموزش خواهم داد.

اگرچه بی دلیل نیست که این نکته به خوبی شناخته شده است، اما امروزه دیگر به اندازه چند سال پیش مطرح نیست. سنسورها و امکانات پس پردازش امروزی بسیار سخاوتمندتر هستند و چیزی که زمانی یک ایده بد بود، اکنون می تواند یک فرصت باشد.

چرا باید خورشید را در تصاویر خود جای دهید

من مطمئنم که بسیاری از شما آماده هستید که همین الآن به سراغ بخش نظرات بروید و به من بگویید که عکس گرفتن رو به سمت خورشید چقدر ایده بدی است. اما یک دقیقه به من وقت بدهید تا توضیح دهم که چرا گاهی اوقات ممکن است بخواهید انجام این کار را در عکاسی منظره خود در نظر بگیرید.

بزرگترین مزیت اضافه کردن خورشید به کادر این است که به تصویر شما عمق می بخشد. به عنوان مثال تصویر بالا را در نظر بگیرید. اگر خورشید را حذف کنید، تصویر تخت شده و از جذابیت آن کاسته می شود. با وجود خورشید، تصویر پر انرژی و زنده می شود و نگاه شما را به سمت خود می کشد.

از لحاظ ترکیب بندی نیز می تواند مفید باشد. البته، بستگی به این دارد که خورشید را کجا قرار دهید. در مثال بالا، خورشید درخشان به عنوان یک نقطه کانونی عمل می کند. نگاه بیننده به طور طبیعی به سمت صخره ها و رو به بالا به سمت ناحیه روشن هدایت می شود.

به خاطر داشته باشید که نگاه ما به طور طبیعی به سمت بخش های روشن تر تصویر کشیده می شود.

مزیت دیگر عکاسی به سمت خورشید این است که اغلب سایه های زیبایی رو به سمت خودتان به دست می آورید. این سایه ها به عنوان خطوط هدایتگر اضافی و به نفع ترکیب بندی عمل می کنند.

نکاتی برای جای دادن خورشید در تصاویرتان

اکنون، یک نکته هست که باید آن را روشن کنم؛ جای دادن خورشید در یک تصویر همیشه سودمند نخواهد بود. برای انجام این کار، شرایط یا روش های خاصی وجود دارد که باید از آنها بهره ببرید. اینها چند نکته برای انجام این کار هستند.

زمان روز مهم است

اگرچه استثنائاتی وجود دارد، اما بهترین تصاویر زمانی گرفته می شوند که خورشید در پایین آسمان روی خط افق قرار دارد. در این زمان خورشید تابش نرمی ایجاد می کند و نور متعادل خوبی دارد.

در هنگام ظهر که خورشید در آسمان در موقعیت بالاتری قرار دارد، نور شدید است و برای چشم چندان دلپذیر نیست. به طور کلی، این چیزی است که باید از آن اجتناب کنید.

قرار دادن خورشید در کادر را در نظر بگیرید

من با گفتن این جمله شروع می کنم، هیچ نقطه دقیق مشخصی برای قرار دادن خورشید در تصویر وجود ندارد. گاهی اوقات، خوب است که آن را در مرکز تصویر قرار دهید، در حالیکه بعضی وقت ها بهتر است آن را در کنار کادر جای دهید.

اینجاست که آزمون و خطا، و تجربه به کار می آید.

در عکس بالا، من تصمیم گرفتم خورشید را در لبه کادر قرار دهم. خورشید تا حدودی توسط ابرها پوشیده شده و زیاد جلب توجه نمی کند، اما در عوض شما جذب نور زیبایی می شوید که به منظره می تابد.

اگر با تکنیک های پس پردازش نیمه پیشرفته آشنا هستید، ممکن است با سبک پردازشی به نام رخنه نور (light bleed) آشنا باشید. این تکنیکی است که شامل dodge کردن سنگین و افزایش یا ایجاد یک منبع نور است که در میان تصویر می تابد. با این حال، این جلوه ای است که می توانید با قرار دادن خورشید در گوشه یا لبه کادر خود، در داخل دوربین نیز به دست آورید.

بعضی وقت ها می خواهید خورشید را در مرکز تصویر خود قرار دهید. در عکس بالا، قرار دادن خورشید در مرکز یک منبع نور فراهم می کند که نگاه شما به طور طبیعی به سمت آن می رود. اگر من به جای آن خورشید را در کنار قرار می دادم، تعادل تصویر کمتر میشد.

خورشید را پنهان کنید

به نظر من، یکی از موثرترین راه های قرار دادن خورشید در تصویر این است که آن را تا حدودی پنهان کنید. ترکیب آن با یک دیافراگم باریک، یک تلألو زیبای نور خورشید به شما خواهید داد.

از یک فیلتر کاهنده نور ND استفاده کنید

از آنجا که خورشید بسیار روشن تر از منظره اطراف است، ثبت یک تصویر به خوبی نوردهی شده زمانی که خورشید در کادر قرار دارد، می تواند سخت باشد. با استفاده از یک فیلتر ND کاهنده می توانید آسمان را در تصویر خود تاریک تر کنید – به این معنی که حتی با وجود خورشید در کادر می توانید یک تصویر متعادل ثبت کنید.

متاسفانه، یک فیلتر کاهنده نور ND)) همیشه ایده آل نیست. از آنجا که انتقال بین بخش های تیره و بخش های شفاف فیلتر یک خط مشخص است، در صورتی که شما در حال عکاسی از صحنه ای باشید که در آن چیزی در بالای خط افق قرار داشته باشد، می تواند اثرات ناخواسته ای ایجاد کند.

فیلترهای ND کاهنده بهتر است زمانی مورد استفاده قرار گیرند که خط افق تخت و صاف است، مانند تصویر زیر:

… یا نوردهی های چندگانه را براکت بندی کنید

یک روش انعطاف پذیرتر دیگر برای ثبت تصاویر متعادل با قرار دادن خورشید در کادر، براکت بندی نوردهی (bracketing) های چندگانه و ترکیب کردن آنها با هم در یک نرم افزار ویرایشگر تصویر است. زمانی که خورشید در بالاترین موقعیت در آسمان قرار دارد این کار انتخاب بهتری است، چون کنتراست حتی بیشتر است.

برای تصویر زیر، من سه عکس گرفتم: یک عکس نوردهی شده برای منظره، یک عکس نوردهی شده برای آسمان و یک عکس حتی تاریک تر برای متعادل کردن روشن ترین بخش ها.

بیشتر بخوانید: آموزش براکتینگ نوردهی در عکاسی منظره

نوبت شماست

امیدوارم توانسته باشم شما را متقاعد کنم که عکاسی رو به سمت خورشید لزوما بد نیست. شما تا به حال تصاویری ثبت کرده اید که رو به سمت خورشید باشند؟ لطفا در قسمت دیدگاه ها، پایین مطلب، نظر خود را مطرح نمایید.

نویسنده: کریستین هویبرگ (Christian Hoiberg)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *