آموزش استفاده از حس هنری در عکاسی

عکاسی می تواند راهی عالی برای نشان دادن خلاقیت و استعداد هنری شما باشد. احساس هنری به شما بستگی دارد و این که به خودتان اجازه دهید در عکاسی آزاد باشید تا کنجکاوی بصری خود را ارضاء کنید. در واقع، ابزاری برای سوخت رسانی به تخیل شما و راهی برای هنرمند بودن، با توجه به حس و حال شماست. انتخاب سوژه کاملا با خودتان است، می توانید تصمیم بگیرید حیات وحش، مناظر، معماری یا صحنه های انتزاعی را ثبت کنید. در این مقاله توصیه شده توسط لنزک، ۵ تکنیک عکاسی برای استفاده از حس هنری در عکاسی تان را به شما عزیزان آموزش می دهیم. همچنین اگر برای عکاسی خود به دنبال ایده هستید، این مطلب می تواند برایتان مفید باشد.

راننده ریکشا، کاتماندو، نپال © جرمی فلینت

شما می توانید از تکنیک های عکاسی استفاده کنید که الهام بخش شما هستند، از تاری حرکتی (motion blur) گرفته تا گرفتن عکس های انتزاعی. همچنین می توانید با هر چیزی که پیدا می کنید، کار کنید.

اینها ۵ راه استفاده از حس هنری در عکاسی شما برای ثبت تصاویر خاطره انگیز هستند:

۱

وضوح و تاری

متوقف کردن حرکت سوژه انتخابی شما با استفاده از زمان های نوردهی کوتاه (سرعت شاتر سریع) می تواند محقق شود و به تصاویر واضح و شارپ تر منجر می شود. عکاسی لازم نیست ثبت زیبایی یک صحنه در شارپ ترین و طبیعی ترین حالت ممکن باشد. شما می توانید بازیگوشی کنید و خلاقیت به خرج دهید و گاهی اوقات کمی تاری هنری به عکس اعمال کنید. اضافه کردن تاری هنری راهی عالی برای ایجاد یک حس هنری و جنبش در عکس های شماست.

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام تکنیک عکاسی پنینگ

تصاویر واضح و شارپ پویا هستند و یک نمایش ایستای واضح و واقعی از صحنه ارائه می دهند. با این حال، استفاده از تاری می تواند یک تصویر را جذاب تر کند. استفاده از یک سرعت شاتر آهسته تر به ایجاد حرکت و جنبش در عکس ها کمک می کند، در حالی که به آن درام و سرزندگی نیز می بخشد.

لنزک: کتاب «آهسته» عکاسی با سرعت شاتر آهسته و نوردهی طولانی را به شما آموزش می دهد

هاینا پن، تانزانیا © جرمی فلینت

۲

رده های نور در شب

در شب، همانطور که هوا تاریک می شود، چراغ ها روشن می شوند و سوژه هایی عالی برای عکاسی فراهم می کنند. جاده ها با رده های نور وسایل نقلیه روشن می شوند، که الگوهای منحصر به فردی ایجاد می کنند.

بیشتر بیاموزید: آموزش عکاسی از دنباله نور و مناظر شهری در شب

© جرمی فلینت

محل برگزاری نمایشگاه ها برای گرفتن عکس های هنری عالی هستند. علت آن فضای منحصر به فرد محل برگزاری نمایشگاه ها، و همچنین رنگ و هیجان آنهاست. در رویکرد خود برای ثبت این نوع صحنه ها نوآوری و دید هنری داشته باشید. به دنبال المان هایی مانند چراغ های ریسه ای پر انرژی و جذاب و رده های نور اتومبیل ها بگردید، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است.

چراغ های کریسمس در لندن © جرمی فلینت

۳

گرفتن عکس های سیلوئت

اگرچه بسیاری از عکس هایی که در طول ساعات روز گرفته می شوند، معمولا تمام جزئیات یک تصویر را نشان می دهند، اما شما می توانید با گرفتن عکس های سیلوئت خلاقیت به خرج دهید. با عکاسی از طرح کلی سوژه و حذف جزئیات آن در برابر یک پس زمینه روشن می توانید به یک عکس سیلوئت دست یابید.

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام گرفتن عکس ضد نور یا سیلوئت

استون هنج، ویلتشایر، انگلستان © جرمی فلینت

در این تصویر نمونه، من از بنای تاریخی معروف استون هنج در انگلستان با یک آسمان پر انرژی در پشت آن استفاده کردم. مطمئن شوید که یک سوژه قوی، مانند شکل مشخص یک شخص یا یک حیوان را برای سیلوئت انتخاب کنید. بهترین راه برای گرفتن یک عکس سیلوئت این است که سوژه خود را در مقابل یک پس زمینه روشن قرار دهید و برای پس زمینه نوردهی کنید، تا سوژه ناکافی نوردهی شده (underexposed) و تاریک شود.

© جرمی فلینت

عکاسی ضد نور یا سیلوئت راه جالبی برای انتقال درام و انرژی به تصاویر شما و برجسته کردن آنها می باشد.

۴

گرفتن عکس های انتزاعی

عکاسی انتزاعی یا آبستره (abstract photography) می تواند از چندین ویژگی تشکیل شود. معمولا، انتزاع زمانی رخ می دهد که یک عکاس بر روی قسمتی از یک صحنه طبیعی تمرکز کرده و آن را از زمینه جدا می کند. این قسمت می تواند یک رنگ، بافت، خط، شکل، هندسه، تقارن یا انعکاس یک صحنه باشد. عکاس تصور ما از سوژه یا شیء واقعی و آشنا را تغییر می دهد. بیننده فورا آن را تشخیص نمی دهد.

انتزاع دور شدن از چیزهای مشخص، واقعی و بدیهی را تسهیل می بخشد. شما با جدا کردن، یا حذف یک شیء و بافت، شکل، و فرم آن می توانید به انتزاع دست یابید. رنگ ها و تُن ها می توانند المان هایی قوی در یک عکس انتزاعی باشند.

بیشتر بیاموزید: ۵ تکنیک برای ایجاد عکاسی امپرسیونیستی یا انتزاعی

شکاف های کانیون، آریزونا، آمریکا © جرمی فلینت

با نزدیک تر شدن به سوژه ها، می توان از جزئیات برای ایجاد عکس های انتزاعی استفاده کرد. همچنین می توانید از طریق حرکت به انتزاع دست یابید. از طریق حرکت سوژه، حرکت عکاس، حرکت دوربین یا ترکیب هر یک از اینها، اطلاعات کاهش می یابد، و تخیل و احساس شکل می گیرد. به عنوان مثال، حرکت دادن دوربین به سمت بالا یا پایین هنگام عکاسی از درختان، رنگ ها، الگوها، و خطوط را دور (محو) می کند.

بیشتر ببینید: زیبایی ساده عکاسی انتزاعی – ۲۵ نمونه دیدنی

۵

یافتن الگوها

الگوها یک راه شگفت انگیز برای جذابیت بخشیدن به عکاسی انتزاعی شما هستند. زندگی بصری روزانه ما شامل الگوها، اَشکال، و بافت هایی است که یک حس یا جو خاص را به وجود می آورند.

ما از لحاظ بصری به سمت الگوها جذب می شویم، چون آنها یک المان گرافیکی ارائه می دهند که جذاب و جالب به نظر می رسد.

© جرمی فلینت

عکاسی از الگوها می تواند ترکیب بندی های خوبی ایجاد کند. به عنوان مثال، شما می توانید قسمت کوچکی از یک سوژه وسیع تر را نشان دهید. می توانید از لنزهای ماکرو برای نزدیک شدن به سوژه و افزودن جذابیت بیشتر به تصاویر استفاده کنید.

بیشتر ببینید: ۳۰ عکس زیبا و چشم نواز از الگو های قوی

ن

نتیجه گیری

یادگیری استفاده از یک حس هنری در عکس هایتان می تواند راهی عالی برای ایجاد تصاویر جذاب و غیر معمول باشد که باعث می شوند یک بیننده بایستد و در مورد تصویر شما فکر کند. امیدواریم که این آموزش کمک کرده باشد تا برای عکاسی تان چند ایده بگیرید. ۵ تکنیک مطرح شده در این آموزش عکاسی لنزک را امتحان کنید و تصاویر خود را با ما در اینستاگرام با هشتگ lenzak# اشتراک بگذارید.

نویسنده: جرمی فلینت (Jeremy Flint)

نظرات شما

    1. سامان نویسنده

      ۲۵ دی ۱۳۹۷

      درود بر شما

      سپاس فراوان از اینکه دیدگاه ارزشمندتان را مطرح می نمایید.

      با آرزوی بهترین ها


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *