آموزش عکاسی از رد پای کودک: چگونه از نوزاد خود عکس یادگاری بگیرید

در این آموزش لنزک به شما نشان می دهیم که چگونه از رد پای کودک عکس بگیرید، سپس تصویر را ویرایش کنید تا یک عکس یادگاری ویژه از کودک خود ایجاد کنید.

اگر شما به تازگی صاحب فرزند شده اید یا فامیل یا دوستی دارید که تازه بچه دار شده است، قطعا می خواهید این پروژه را امتحان کنید. شاید بتوانید عکاسی را هر یک ماه یکبار همانطور که بچه بزرگ می شود تکرار کنید، یا وقتی هر کدام از فرزندانتان به سن معینی می رسند، یک عکس بگیرید.

ترفند این نوع عکاسی، نورپردازی و کادربندی پای کودکتان است، به این صورت می توانید به راحتی در مرحله ویرایش آن را برش دهید. به همین دلیل ما از یک فلاش حلقه ای استفاده کرده ایم: این نوع نورپردازی بدون ایجاد سایه های تند، مقدار نور متعادلی بر روی سطح پخش می کند.

وقتی شما با فلاش عکس می گیرید، سرعت شاتر خود را بین ۱/۱۰۰ و ۱/۲۵۰ ثانیه تنظیم کنید، سپس تنظیم دیافراگم و ISO را بسته به شدت فلاش متعادل کنید. دیافراگم را تا جایی ببندید که مطمئن شوید پا شارپ باقی می ماند.

ما همچنین یک پس زمینه سفید ساده با کاغذ درست کرده ایم که در اطراف پای کودک قرار می گیرد و هر گونه پس زمینه دیگری که باعث حواس پرتی می شود را حذف می کند. اگر شما یک لنز ماکرو یا در غیر اینصورت، لنزی با فاصله کانونی طولانی تر به جای عکاسی با لنز زاویه عریض (واید) داشته باشید، این کار به شما کمک می کند.

نگه داشتن کودک در موقعیتی که می خواهید می تواند کمی چالش برانگیز باشد. سعی کنید پا را به صورت مستقیم در کادر قرار دهید به طوری که شامل قوزک پا نشود. ممکن است بهتر باشد از یک نفر بخواهید که در نگه داشتن پای کودک به شما کمک کند به جای اینکه تمام کارها را خودتان انجام دهید!

چطور از رد پای کودک عکاسی کنیم:

۱

عکس را بگیرید

با یک تکه مقوا یا کاغذ سفید شروع کنید. یک سوراخ کوچک در وسط آن ایجاد کنید که آنقدر بزرگ باشد که پای کودکتان در آن جا بگیرد. ما کودک خود را روی یک صندلی کوچک نشاندیم و چیزی زیر زانوی او قرار دادیم تا آن را صاف نگه دارد.

شاید برای شما راحت تر باشد که او را روی زمین بخوابانید و پا را بالا برده، آن را نزدیک زانو نگه دارید. این کار به خلق و خوی آنها در آن لحظه بستگی دارد! بچه ها دوست دارند پا بزنند و این طرف و آن طرف بروند، بنابراین ممکن است لازم باشد چندین عکس بگیرید تا بالاخره موفق شوید.

۲

دور پا را برش دهید

فایل تصویر خود را در فوتوشاپ باز کرده و هرگونه اصلاحات لازم را بر روی فایل RAW ایجاد کنید. سعی کنید پس زمینه را تا حد ممکن سفید کنید، اما مراقب باشید که هیچ جزئیاتی را در پا از دست ندهید. تصویر خود را در ویرایشگر اصلی (فتوشاپ) بیاورید و از ابزار قلم (Pen) برای انتخاب دور پا استفاده کنید.

بر روی گزینه انتخاب (Selection) در نوار ابزار بالا کلیک کنید. جهت ادامه این انتخاب برای پوشش بقیه پا، از ابزار انتخاب سریع (Quick Selection) استفاده کنید. بر روی ابزار تصحیح لبه (Refine Edge) کلیک کرده و قسمت Output To را به New Layer with Layer Mask تغییر دهید.

۳

پس زمینه را ایجاد کنید

بعد از آن شما باید به ابزار Eyedropper (قطره چکان) رفته و یکی از تن های صورتی را از پا انتخاب کنید. مطمئن شوید که رنگ پس زمینه (background colour) بر روی سفید تنظیم شده باشد. حالا یک لایه تنظیماتی گرادینت (Gradient Adjustment layer) اضافه کنید. بر روی گرادینت کلیک کرده و رنگ پیش زمینه به پس زمینه پیشفرض را انتخاب نمایید. بر روی OK کلیک کنید. Style را بر روی Radial تنظیم کرده و Reverse را تیک بزنید (گرادینت را معکوس می کند). حال این لایه تنظیماتی گرادینت را به زیر لایه پای ماسک شده ببرید.

حال که با روند کار این عکاسی آشنا شدید، می توانید در آن خلاقیت به خرج دهید و حتی آن ها را برای عکاسی از سوژه های دیگر به کار گیرید. اگر در هر یک از مراحل آموزش فوق سوالی داشتید، آن را در بخش «پرسش و پاسخ» سایت مطرح نمایید. موفق باشید.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. mahfa

    ۳۱ تیر ۱۳۹۴

    عاللییییییی خیلی خوشم اومد


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *