آموزش عکاسی با دوربین های چاپ سریع اینستکس

با دوربین فوجی اینستکس (Fuji Instax) یا پولاروید (Polaroid) خود، و با کمک این ده نکته آموزشی برای بهبود عکاسی چاپ فوری، تصاویر بهتری بگیرید. اگر دوربین چاپ سریع ندارید، شاید مطالعه این مطلب شما را به خریدن یکی از آن ها ترغیب کند!

محبوبیت دوربین های چاپ سریع یا فوری روز به روز در حال افزایش است. اما با وجود قیمت فیلم فوری که حدود ۱ یورو (۱ دلار) برای هر تصویر می باشد، مهم است که هنگام استفاده از یک دوربین instax یا Polaroid (یا دوربین های فوری Leica، Lomography یا Kodak)، عکس های خود را درست بگیرید.

اینها ده نکته هستند که به شما کمک می کنند تا دفعه اول – یا حداقل در چند تلاش اول – این کار را به درستی انجام دهید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دوربین های چاپ سریع Fuji Instax

1

برای جلوگیری از خراب شدن سلفی فاصله خود را حفظ کنید

اکثر دوربین های فوری یک حداقل فاصله فوکوس ۳۰ یا ۶۰ سانتیمتری دارند، که تقریبا معادل نگه داشتن دوربین در فاصله طول بازو در هنگام گرفتن سلفی می باشد.

اگر عکس های شما تار می شوند، علت آن لرزش دوربین یا کمبود نور نیست، بلکه به این دلیل است که لنز بیش از حد به سوژه نزدیک است. بنابراین، مانند وقتی که از هر دوربین دیگری استفاده می کنید، رعایت فاصله مناسب را مد نظر داشته باشید.

۲

از قرار دادن سوژه های بسیار کوچک در کادر اجتناب کنید

نقطه مقابل توصیه قبلی، ایستادن در فاصله خیلی دور از سوژه است. اکثر عکس های چاپ سریع به اندازه کارت اعتباری هستند، یا قطعا بزرگتر از یک زیر لیوانی نیستند، بنابراین اگر سوژه شما در کادر خیلی کوچک باشد، به سختی دیده خواهد شد.

به طور کلی، شما نباید بیش از حدود ۱٫۵ متر از سوژه خود فاصله داشته باشید – مگر این که سعی داشته باشید یک منظره یا یک اثر معماری را در کادر جای دهید. با این حال اگر بخواهید تاثیر را به حداکثر برسانید، باید نزدیک تر شوید.

۳

حواستان باشد که انگشتانتان در عکس نیفتد یا جلوی فلاش را نگیرد

در دوربین های فوری کوچک تر، دیدن انتهای انگشتان مزاحم در کادر – به این دلیل که دوربین فاقد دستگیره مناسب است و جایی برای قرار دادن دست ها ندارد – مشکل رایجی است که به راحتی با کسب تجربه می توان از آن اجتناب کرد.

نکته دیگر اجتناب از تاریک کردن فلاش توکار است – باز هم، به این دلیل که شما دوربین را به طرز خاصی نگه می دارید و دستتان آن را مسدود می کند.

بدون صفحه نمایش LCD که قبل از گرفتن عکس به شما هشدار دهد، خوب است که از قبل بررسی کنید که هیچ مشکلی وجود نداشته باشد.

۴

در صورت امکان از نور طبیعی استفاده کنید

این نکته برای هر نوع عکاسی صدق می کند، اما به خصوص برای عکاسی فوری که در آن معمولا ترکیبی از فیلم با ایزوی بالا و دوربینی که هر بار می خواهد به طور خودکار فلاش را فایر کند، می تواند به طرز ناامید کننده ای به تصاویر محو و بی روح منجر شود.

باز هم، تجربه و آزمایش کلید کار است، اما ممکن است متوجه شوید که غیر فعال کردن فلاش و تنها استفاده از نور طبیعی – حتی در فضای داخلی – نتایجی با کنتراست بهتر و سوژه مشخص تر به همراه خواهد داشت.

۵

عکاسی از یک سوژه را از زوایای مختلف امتحان کنید

اگرچه بدیهی است که شما نمی خواهید تعداد زیادی فیلم فوری گران قیمت را هدر دهید، اما در نظر بگیرید که سوژه از یک زاویه متفاوت با آنچه که اولین بار به ذهنتان خطور کرد، چطور ممکن است به نظر برسد.

باز هم، اصول استاندارد عکاسی و توصیه ها به کار می آید. سعی کنید روی زمین دولا شوید یا بر روی دیوار یا یک صندلی بایستید. تنها ایستادن در مقابل سوژه و فشار دادن دکمه شاتر همیشه موثرترین نتایج را به شما نمی دهد – مگر این که عمدا خواهان نتایج ایستا یا کادربندی متقارن باشید.

لنزک: اکثر نکات ترکیب بندی برای عکاسی با دوربین های چاپ سریع نیز کاربرد دارند، بنابراین برای کسب آموزش بیشتر، اینجا کلیک نمایید.

۶

سوژه های خوب برای عکاسی فوری

همانطور که در نکات فوق نشان داده شده است، پرتره کلوزآپ معمولا موضوع مورد علاقه برای عکاسی چاپ سریع است – چون سوژه به ابعاد کوچکتر چاپ فیلم فوری که گاهی تقریبا به اندازه یک پاسپورت است، در می آید. بله، شما می توانید عکس های منظره هم بگیرید – به خصوص فیلم های اینستکس با فرمت واید (عریض) برای این امکان مناسب هستند – اما هنوز هم ممکن است یک گزینه چاپ با فرمت بزرگتر بخواهید، اگر جزئیات چیزی است که به دنبالش هستید.

۷

بین سوژه و پس زمینه کنتراست ایجاد کنید

به عنوان مثال، شخصی با لباس تیره یا دارای جزئیات زیاد در مقابل یک پس زمینه روشن یا ساده و یکنواخت، یا برعکس سوژه ای با لباس رنگ روشن در مقابل یک پس زمینه شلوغ – مثلا یک دیوار آجری یا یک صحنه پر از جمعیت.

در هر صورت سوژه شما باید در مقابل پس زمینه برجسته باشد، که به همین دلیل است که استفاده از فلاش در صورتی که سوژه ها در فضای باز باشند، ایده خوبی است. در غیر این صورت، آنها ممکن است به صورت سیلوئت درآیند.

۸

نوردهی دوگانه را امتحان کنید

بعضی از دوربین های فوری، اما نه همه آنها، امکان نوردهی دوگانه (double exposure) را ارائه می دهند. اینجاست که شما می توانید یک عکس بگیرید و قبل از گرفتن عکس دوم دوربین را حرکت دهید، که پس از آن دستگاه چاپی را بیرون می دهد که ترکیبی از این دو عکس است. این می تواند باعث ایجاد چیزهای رضایت بخش یا کمی شلوغی و آشفتگی شود، اما با آزمایش می توانید خلاقیت زیادی به دست آورید.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت افکت نوردهی دوگانه در فتوشاپ

۹

سعی کنید به طور بی هوا (کاندید) عکس بگیرید

تنها قرار دادن سوژه در جلوی دوربین و هشدار دادن این واقعیت که عکس آنها دارد گرفته می شود، همیشه به بهترین نتایج منجر نمی شود. اکثر افراد عادت دارند هنگامی که دوربین روبروی آنها روشن است، به امید این که به بهترین شکل به نظر برسند، ژست های خشک و غیر طبیعی بگیرند.

همانند انواع دیگر عکاسی، در برخی موقعیت ها عکس های کاندید (بدون ژست – بدون اطلاع سوژه و بی هوا) می توانند بهتر از کار درآیند، و بهتر از عکاسی رسمی تر با ژست های محکم تر به گفتن داستان یک رویداد یا یک روز کمک می کنند.

۱۰

از عکاسی فوری برای شکستن یخ استفاده کنید

عکاسی که قادر است به سوژه خود یک عکس چاپی فوری بدهد تا نتیجه حاصل را به او نشان دهد، برای مدت طولانی هنگام عکاسی پرتره، یک دستگاه خلاق بوده است.

از دوربین چاپ سریع خود به این شیوه استفاده کنید. دادن یک عکس چاپی به کسی در یک مهمانی کمک می کند تا یخ آنها بشکند، و بسته به ظاهر خاصی که شما به دنبال آن هستید، می تواند به نتایج آرام و راحت تر یا نتایج بهتری برای عکس های بعدی منجر شود.

نویسنده: گوین استوکر (Gavin Stoker)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *