آموزش عکاسی در هوای سرد و یخبندان زمستان

زمستان فصل زیبایی برای عکاسی است. برای ثبت زیبایی زمستان، شما باید هم به خاطر خودتان و هم تجهیزاتتان، بر دمای هوای سرد غلبه کنید. در این آموزش عکاسی از زمستان، ۷ نکته ارائه شده که به شما کمک می کند تا در طول فصل زمستان از تجهیزات خود محافظت کرده و عکس های زیبا بگیرید.

آن احساس هیجان انگیز دوران کودکی، وقتی اولین برف سال می بارید را به یاد دارید؟ اگر در رابطه با زمستان، به یک آدم بزرگسال بدخلق و بی حوصله تبدیل شده اید، امسال خودتان را به چالش بکشید تا دوباره شگفتی زمستان را احساس کنید.

۱

اگر از سرما متنفرید، داخل خانه بمانید!

هنگامی که شما به عکس های زمستانی فکر می کنید، احتمالا مچاله شدن در سرمای شدید در ذهنتان مجسم می شود، در حالی که تلاش می کنید تا از یخ زدن در حین گرفتن عکس ها جلوگیری کنید. من قطعا یکی دو بار در چنین وضعیتی بوده ام!

شاید فکر آب و هوای زمستانی دیوانه کننده شما را از قدم گذاشتن به بیرون از خانه برای عکس گرفتن در طول ماه های زمستان باز می دارد. اما چه کسی گفته که شما حتما باید از خانه بیرون بروید تا بتوانید عکس های زمستانی زیبا بگیرید؟

قبل از این که از خانه بیرون بروید، در مورد این که چه کاری می توانید در داخل خانه انجام دهید، فکر کنید.

چند سال پیش من کل زمستان را در خانه به مطالعه گذراندم. من عاشق قندیل های یخی بودم که از خانه ما آویزان می شدند. من به جای این که دوربینم را بیرون ببرم، از داخل خانه از قندیل ها عکس گرفتم.

من از زمانی که بچه بودم، همیشه اتاق خوابی داشتم که رو به سمت طلوع خورشید بود. من عاشق بیدار شدن در ساعت طلایی هستم.

قندیل های یخی که من در طول بعد از ظهر از آنها عکس گرفتم.

قندیل های یخ در هنگام غروب خورشید. در اونتاریو، کانادا، غروب خورشید اغلب رنگ های عمیق و زنده ای دارد.

قندیل های یخ با نور سرد ماه کامل روشن شده اند.

۲

آماده کردن باتری ها

اکنون فرض کنید که می خواهید از خانه بیرون بروید تا عکس های زمستانی بگیرید؛ بهتر است که آماده باشید.

مطمئن شوید که باتری های شما کاملا شارژ شده اند (از جمله باتری های یدکی). باتری ها معمولا در سرما سریع تر خالی می شوند، بنابراین یک جیب گرم برای نگه داشتن آنها پیدا کنید. این جیب باید اجازه دهد تا باتری ها در مقابل بدن شما قرار گیرند؛ شاید یک جیب داخلی روی قفسه سینه مناسب باشد. همچنین، سعی کنید یک گرم کن دست یا سیب زمینی پخته را نیز در جیب نگه دارید!

در حالی که منتظرید تا باتری هایتان شارژ شوند، از یک فنجان چای داغ لذت ببرید! بخار چای برای عکاسی بسیار سرگرم کننده و جالب است و وقتی از پشت نورپردازی شود به بهترین شکل از کار در می آید.

۳

نورسنجی برای برف

اکثر افراد از نوعی تنظیمات خودکار بر روی دوربین خود مانند مُد «منظره» یا «پرتره» استفاده می کنند. شما حتی می توانید از مُدهای اولویت دیافراگم یا اولویت شاتر استفاده کنید. در تمام این تنظیمات، دوربین شما از نورسنج داخلی خود برای محاسبه نوردهی یا روشنایی مناسب برای عکس شما استفاده می کند.

این می تواند مشکل ساز باشد.

هنگامی که منظره پوشیده از برف سفید روشن است، دوربین شما می خواهد نوردهی را تاریک تر کند. این بدین معنی است که شما یک عکس می گیرید و برف به رنگ خاکستری تبدیل می شود. دوربین نمی فهمد که شما می خواهید برف در عکس سفید روشن به نظر برسد. البته، حتی نمی داند که دارد به برف نگاه می کند!

دو راه برای حل این مشکل وجود دارد. راه اول استفاده از مُد نوردهی کاملا دستی (M) است، به طوری که شما بر نوردهی کنترل داشته باشید، نه دوربینتان.

اگر هنوز با استفاده از مُد نوردهی دستی راحت نیستید، استفاده از جبران نوردهی (دکمه +/-) را امتحان کنید. دوربین خود را بر روی مُد اولویت دیافراگم تنظیم کنید، سپس از جبران نوردهی برای افزایش نوردهی به اندازه یک پله یا استاپ کامل استفاده کنید. به اعمال تنظیمات ادامه دهید، تا وقتی که تنظیمات درست را به دست آورید. برای دیدن نحوه تنظیم جبران نوردهی، دفترچه راهنمای دوربین خود را بررسی کنید.

من قبل از استفاده از جبران نوردهی، مجبور بودم تمام عکس های زمستانی ام را با لایت روم روشن کنم. دقت کنید که برف در عکس سمت چپ چقدر خاکستری است.

با وجود این که می توانید بعدا با یک برنامه ویرایش عکس های خود را روشن کنید، اما بهتر است همان لحظه که عکس می گیرید، نوردهی را درست به دست آورید.

لنزک: برای یادگیری یک روش دیگر برای عکاسی از برف و نوردهی صحیح آن مقاله «آموزش عکاسی از برف – راهی ساده برای رسیدن به نوردهی مناسب» را مطالعه نمایید.

۴

به دنبال کنتراست بگردید

زمانی که بر نوردهی و نورسنجی مسلط شدید، وقت آن است که چند عکس خلاقانه بگیرید.

اولین چیزی که من در یک منظره برفی به دنبال آن می گردم، کنتراست (contrast – تضاد بین روشنایی و تاریکی) است. از آنجا که برف سفید روشن است، من به دنبال اجسام تیره می گردم تا در کنتراست با برف برجسته شوند.

کنتراست چیزی است که کمک می کند تا عکس شما «برجسته» شود و بُعد بیشتری به آن می دهد.

در یک منظره، این کنتراست ممکن است درختان، ساختمان ها، حیوانات یا انسان ها باشند.

درختان تیره در پس زمینه کمک می کنند تا شکل تپه پوشیده از برف برجسته شود. پسری که در حال لیز خوردن از تپه می باشد نیز واقعا برجسته شده است.

۵

به عکس های سیاه و سفید فکر کنید

شما اکنون به دنبال صحنه هایی با کنتراست بالا می گردید. برف سفید روشن همراه با اجسام تیره، یک عکس سیاه و سفید عالی با کنتراست بالا ایجاد می کند.

دیدن عکس ها در حالت سیاه و سفید به ما اجازه می دهد تا خطوط و بافت ها را در عکس تشخیص دهیم، بدون این که رنگ ها حواس ما را پرت کنند.

برف روشن با درختان تیره کنتراست ایجاد کرده است.

دو گزینه برای گرفتن یک عکس سیاه و سفید وجود دارد. شما می توانید تنظیمات دوربین خود را به عکاسی در حالت سیاه و سفید تغییر دهید. یا می توانید در مُد JPEG یا RAW عکس بگیرید و بعدا عکس ها را در مرحله ویرایش به سیاه و سفید تبدیل کنید.

من توصیه می کنم از مُد RAW استفاده کنید و دوربین خود را بر روی حالت سیاه و سفید تنظیم کنید. به این ترتیب عکس RAW شما رنگ خود را حفظ خواهد کرد، حتی اگر بر روی دوربین شما سیاه و سفید به نظر برسد. استفاده از مُد RAW به شما این امکان را می دهد که عکس های خود را همان موقع که می گیرید به صورت سیاه و سفید ببینید، اما وقتی بعدا در کامپیوتر خود به آنها نگاه می کنید، هنوز هم می توانید آنها را رنگی نگه دارید.

سیلوئت انتخابی عالی برای یک عکس سیاه و سفید با کنتراست بالاست.

۶

سرعت شاتر آهسته

من دوست دارم در طوفان برف بیرون از خانه باد را تماشا کنم که دانه های برف را به اطراف تازیانه می زند. حرکت دانه های برف به شما اجازه می دهد تا در مورد سرعت شاتر خود خلاقیت به خرج دهید.

شما می توانید سرعت شاتر خود را آنقدر سریع تنظیم کنید که حرکت دانه های برف در عکس متوقف شود، اما همچنین می توانید سرعت شاتر را آهسته انتخاب کنید و حرکت دانه های برف را به تصویر بکشید.

شما نمی توانید باد را با چشم خود ببینید، اما می توانید ببینید که چطور دانه های برف را به این طرف و آن طرف جابجا می کند. هنگامی که شما سرعت شاتر را آهسته تنظیم می کنید، حرکت تار دانه های برف را ثبت خواهید کرد.

معرفی: کتاب «آهسته» عکاسی با سرعت شاتر آهسته (نوردهی طولانی) را به شما آموزش می دهد.

شما می توانید سرعت شاتر را تنها اندکی کم کرده و کمی تاری حرکتی (motion blur) جزئی ثبت کنید.

شما می توانید سرعت شاتر را به حدود ۱/۳۰ ثانیه کاهش دهید تا تاری حرکتی حتی بیشتری را ثبت کنید. فقط مطمئن شوید که هم دوربین و هم سوژه شما بسیار ثابت و بی حرکت باشند (استفاده از یک سه پایه را مد نظر قرار دهید).

من استفاده از مُد اولویت شاتر را پیشنهاد می کنم. سرعت شاتر خود را کم کنید تا وقتی که به میزان تاری مورد نظر در عکس خود برسید. نکته سومی که در مورد نورسنجی برای برف روشن گفتم را به یاد دارید؟ اگر با به دست آوردن نوردهی درست مشکل دارید، مُد دستی یا جبران نوردهی را امتحان کنید.

۷

قبل از این که به خانه برگردید، از دوربین خود محافظت کنید

افرادی که عینک می زنند می دانند چقدر آزاردهنده است که از سرمای بیرون به داخل خانه بیایند. به محض این که آنها قدم به داخل خانه می گذارند، عینکشان بخار می کند! این پدیده چگالش نامیده می شود. این بخار رطوبتی است که از هوای گرم بر روی یک سطح سرد جمع می شود.

این اتفاق برای دوربینتان نیز رخ خواهد داد. هنگامی که آن را از هوای سرد بیرون به داخل خانه می آورید، رطوبت بر روی آن جمع می شود، و به تمام قسمت های ریز دوربین شما می رسد. طبیعی است که این می تواند برای سلامت دراز مدت دوربین شما مشکل ساز باشد.

در اینجا به شما خواهم گفت که برای آوردن دوربین سرد به خانه، بدون نیاز به نگرانی در مورد چگالش، چه کاری باید انجام دهید.

در حالی که هنوز بیرون هستید، دوربین خود را داخل یک کیسه هوابندی شده (کیسه ای که هوا به آن نفوذ نمی کند) محکم قرار دهید. در کیسه را محکم ببندید تا هیچ رطوبتی نتواند وارد آن شود. اکنون وقتی دوربین خود را به خانه می آورید، هیچ رطوبتی به آن نمی رسد. قبل از بیرون آوردن دوربین از کیسه، اجازه دهید به دمای اتاق بازگردد. در این صورت وقتی آن را بیرون می آورید، هیچ رطوبتی روی آن جمع نمی شود!

این کیسه هوابندی شده دوربین من را از چگالش حفظ می کند، تا وقتی که به دمای اتاق بازگردد.

عکس های زیبا در آب و هوای سرد و یخبندان

شما چه قصد داشته باشید از داخل خانه گرم و دلپذیر خود عکس های زمستانی بگیرید، و چه بیرون بروید و از سرما بلرزید، این نکات ساده را به یاد داشته باشید:

  • باتری های خود را شارژ کرده و آنها را گرم نگه دارید.
  • از طریق مُد دستی یا جبران نوردهی، عکس هایی با نوردهی عالی بگیرید.
  • با پیدا کردن کنتراست، تبدیل عکس ها به سیاه و سفید، یا استفاده از یک سرعت شاتر آهسته، کاری کنید که عکس های زمستانی شما خلاقانه به نظر برسند.
  • با مهر و موم کردن دوربین خود در یک کیسه هوابندی شده، قبل از بازگشت به داخل خانه، از آن در برابر رطوبت محافظت کنید.
  • به محض این که باتری ها گرم شدند، با شارژ کردن مجدد آنها، برای ماجراجویی بعدی خود آماده شوید!

نویسنده: مت کوکر (Mat Coker)

نظرات شما

  1. e76782

    ۲۵ آذر ۱۳۹۷

    سلام کنن ۸۰dدارم با لنز ۱۸-۲۰۰میخواهم یه لنز پرایم خوب تهیه کنم که بتونم عکسهای پرتره عالی بگیرم لطفاً راهنمایی فرمایید که کدام لنز با این دوربین میتواند بهترین پرتره را عکاسی کند


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *