آموزش قانون یک سوم برای بهبود عکاسی شما

قانون یک سوم (rule of thirds) یکی از ساده ترین راه ها برای بهبود ترکیب بندی است. یک صفحه بازی دوز یا ایکس او را تجسم کنید، توجه کنید که چطور خطوط روی صفحه سه بخش افقی و سه بخش عمودی مجزا ایجاد می کنند و ۴ نقطه از تقاطع این خطوط به وجود می آید. قرار دادن سوژه در امتداد یکی از این خطوط یا روی نقاط، که همان اجرای قانون یک سوم در عکاسی است، ترکیب بندی پویاتری ایجاد می کند. در این آموزش عکاسی نکات مفیدی در رابطه با قانون یک سوم برای بهبود عکاسی تان و مواردی که بهتر است از آن استفاده نکنید یاد می گیرید.

در سال ۱۷۹۷، حکاک و نقاش جان توماس اسمیت، که به عنوان نگهبان آثار چاپی در موزه انگلیس کار می کرد، یک نظریه انقلابی مطرح کرد.

از نظر او، نقاشی های منظره زمانی که به آسمان و زمین وزن یکسانی داده شود خوب از کار در نمی آیند، بلکه زمانی که یکی از آنها کل دو سوم بوم را در برگیرد، بهتر عمل می کنند. بر خلاف نظر عموم، که طرفدار «دو نیمه مرسوم» یا نسبت یک به یک بودند، او متوجه شده بود که جذاب ترین ترکیب بندی ها، در واقع، نسبت متفاوتی دارند: یک به دو.

نظریه اسمیت حدود ۲۰ سال قبل از اختراع دوربین مطرح شد، اما این روزها، ما آن را به عنوان یکی از اصول پرچمدار عکاسی می دانیم. اکنون، وقتی ما در مورد ترکیب بندی بحث می کنیم، هنوز از همان اصطلاحی که اسمیت سال ها قبل آن را ابداع کرد استفاده می کنیم: قانون یک سوم.

هنگامی که این تکنیک عکاسی رایج را درک کنید، می توانید یاد بگیرید که در هر تصویری سوژه خود را طوری قرار دهید که عکس از لحاظ بصری برای بیننده شما هم متعادل و هم جالب باشد. در این آموزش عکاسی، ما به بررسی قانون یک سوم و نحوه استفاده از آن به نفع خودتان خواهیم پرداخت.

۱

قانون یک سوم چیست؟

قانون یک سوم یکی از ساده ترین راه ها برای بهبود ترکیب بندی است؛ شما باید المان ها را در تصویر خود طوری قرار دهید که هر یک از آنها میزان وزن بصری (visual weight) مناسبی داشته باشد.

تصور کنید که در حال مشاهده یک تخته بازی دوز (ایکس او) هستید. توجه کنید که چطور خطوط روی تخته سه بخش افقی و سه بخش عمودی مجزا ایجاد می کنند. همچنین چهار نقطه وجود دارد که در آنها خطوط یکدیگر را قطع می کنند. طبق قانون یک سوم، قرار دادن سوژه در امتداد یکی از این خطوط یا روی نقاط، ترکیب بندی پویاتری ایجاد می کند.

شما می توانید خطوط مشبک قانون یک سوم را در منظره یاب دوربین DSLR خود مشاهده کنید، و حتی می توانید در تنظیمات دوربین بر روی گوشی خود به دنبال گزینه گرید (grid) بگردید. این کار زمانی که در حال تمرین قانون یک سوم هستید می تواند مفید باشد، اما مواظب باشید که بیش از حد از آن استفاده نکنید، چون ممکن است با توانایی شما در تجسم ترکیب بندی های دیگر در حین عکاسی تداخل پیدا کند. بهترین راه برای تسلط بر قانون یک سوم این است که تجسم آن در ذهنتان را تمرین کنید.

بیشتر بیاموزید: قانون یک سوم چیست

۲

چگونه از قانون یک سوم استفاده کنیم

عکاسان تازه کار معمولا سوژه های خود را درست در مرکز کادر قرار می دهند. اگرچه این کار تحت شرایط مناسب می تواند به یک ترکیب بندی قوی منجر شود، اما می تواند تصاویر ایستایی نیز ایجاد کند که فاقد جذابیت هستند.

این امر تا حدودی به دلیل شیوه ای است که چشمان ما یک صحنه را می بینند: آنها به طور طبیعی خطوط و نقاط روی گرید را دنبال می کنند، حتی زمانی که گرید قابل مشاهده نباشد. همچنین به دلیل یک المان ترکیب بندی دیگر است: عدم تقارن متعادل (balanced asymmetry). معمولا، سوژه شما از بین همه المان های موجود در تصویر بیشترین تاثیر را خواهد داشت، بنابراین وزن بصری زیادی دارد. شما با قرار دادن سوژه به طوری که تقریبا یک سوم تصویر را در برگیرد، فضای منفی.و کافی برای متعادل کردن این وزن باقی می گذارید.

بیشتر بیاموزید: آموزش استفاده از وزن بصری در عکاسی برای ایجاد تعادل در عکس ها

۱

در مناظر

در عکاسی منظره سعی کنید خط افق خود را با یکی از دو خط افقی روی گرید هم تراز کنید. این کار نگاه بیننده شما را از رفتن به این طرف و آن طرف باز می دارد. اگر آسمان به طرز حواس پرت کننده ای روشن است، این یک راه آسان برای متعادل کردن آن روشنایی با جزئیات تیره تر در قسمت زمین تصویر شماست.

۲

در عکاسی پرتره

چشم ها معمولا مرکز توجه پرتره هستند، بنابراین سعی کنید چشم های مدل خود را در امتداد خطوط یا نقاط تقاطع خطوط قانون یک سوم قرار دهید، تا جذابیت یا جلب توجه بصری بالایی به آنها بدهید. برای پرتره های گروهی، از چارپایه ها، پله ها، یا ارتفاع های طبیعی به طور استراتژیک برای به کارگیری قسمت های مختلف گرید (خطوط مشبک قانون یک سوم) استفاده کنید.

۳

برخی از نکاتی که باید در نظر بگیرید

قانون یک سوم یک «برگه تقلب» یا راهنمای عالی برای به دست آوردن ترکیب بندی های پویا از هر صحنه است. با این حال، همیشه بهترین انتخاب برای هر عکسی نیست. اگر در حال عکاسی در یکی از شرایط زیر باشید، قانون یک سوم ممکن است برای تصویر شما مناسب نباشد.

در انتهای مطلب آموزش های قوانین ترکیب بندی دیگری را معرفی می کنیم

۱

می خواهید یک چیزی اثری بیشتر از واقعیت داشته باشد

عکاسی به نام پلاتون (Platon) برای پرتره های از نزدیک «یا توی صورت» خود از افراد مشهور و رهبران جهانی معروف است (می توانید اینجا کلیک و برخی از آثار وی را مشاهده نمایید). شما واقعا حس می کنید که آنها چه کسی هستند، و به خاطر این نوع تاثیرگذاری، سوژه تنها چیزی است که اهمیت دارد. اگرچه او در برخی از کارهای دیگر خود از قانون یک سوم استفاده می کند، اما این گونه آثار فقط با اعمال این قانون محدود می شوند.

۲

اگر در حال حاضر غالبا از قانون یک سوم استفاده می کنید

قانون یک سوم قرار است که خلاقیت را برانگیزد، نه این که مانع از آن شود. اگر شما بیش از حد بر قانون یک سوم متکی هستید و متوجه شده اید که بسیاری از کارهای شما به طرز ترسناکی شبیه هم هستند، ممکن است وقت آن رسیده باشد که چیز جدیدی را امتحان کنید.

۳

درگیر اعوجاج لنز هستید

اگر از یک لنز واید استفاده می کنید، قرار دادن سوژه در یکی از یک سوم های کناری می تواند باعث شود که بیش از حد دچار اعوجاج شود (کج و ناهموار به نظر برسد). اگر این چیزی نیست که شما می خواهید، لنز خود یا قوانین عکاسی خود را عوض کنید.

۴

قانون یک سوم در پس پردازش

گاهی اوقات ما یک ترکیب بندی با قانون یک سوم می خواهیم، اما به دلیل شرایط عکاسی، این کار در محل عکاسی آسان یا امکان پذیر نیست. به عنوان مثال، اگر عکاسی ماکرو از حشرات انجام می دهید، از انرژی ذهنی زیادی برای به دست آوردن نقطه فوکوس مناسب، قبل از این که سوژه حرکت کند، مصرف می کنید. در شرایطی مانند این، می توانید کمی وایدتر از آنچه فکر می کنید لازم است عکس بگیرید. این کار به شما فضایی می دهد تا بتوانید در پس پردازش عکس را مطابق با قانون یک سوم کراپ کنید.

اگر قصد دارید این کار را انجام دهید، قبل از عکس گرفتن تنظیمات دوربین خود را بررسی کنید. مطمئن شوید که با فرمت RAW عکس می گیرید و یک فایل خوب و باکیفیت برای کار کردن خواهید داشت تا تمام کیفیت تصویر خود را با کراپ کردن از بین نبرید. برای احتیاط یک کپی از تصویر اصلی خود نگه دارید.

اگر می خواهید اثر قانون یک سوم را افزایش دهید، می توانید از یک ماسک لایه تنظیمات (یا در لایت روم، یک قلم موی تنظیمات) برای جلب توجه بیننده به سمت المان هایی که بر روی خطوط مشبک قرار دارند، استفاده کنید. می توانید اشباع/saturation را کمی افزایش دهید، روشنایی را زیاد کنید، یا بعضی قسمت ها را به طور انتخابی شارپ کنید تا توجه بیننده را به آن قسمت ها جلب کنید.

آموزش های مرتبط

همانطور که در بالا مطرح شد، قانون یک سوم تنها قانون یا راهنمای ترکیب بندی نیست و قوانین راهنما و نکات فراوانی برای بهبود ترکیب بندی و عکاسی شما وجود دارند که ما در مقاله های زیر به آن ها پرداخته ایم:

۱۰ قانون ترکیب بندی عکس

۲۰ تکنیک ترکیب بندی در عکاسی که عکس های شما را بهتر می کنند

۶ تکنیک ترکیب بندی که عکاسی شما را بهبود خواهد بخشید

و

۹ نکته ترکیب بندی بر اساس عکس های استیو مک کری عکاس خبری

آموزش یک تکنیک ترکیب بندی غیر معمول در عکاسی برای بهبود عکس های شما

آموزش عکاسی: ایجاد عمق در تصویر به کمک پیش زمینه

اگر آموزش های عکاسی بالا را قبلا در لنزک خوانده اید، و نیاز به مرورشان ندارید به برچسب «ترکیب بندی» مراجعه نمایید. لطفا هر آموزشی (یا نکته ای از آن) که مفید می یابید، پایین صفحه اش در بخش دیدگاه ها برایمان بنویسید تا از بازخورد ارزشمند شما عزیزان در مطالب بعدی لنزک استفاده کنیم.


تمرین تنها چیزی است که برای تسلط کامل بر این قانون نیاز دارید. سعی کنید یک جلسه عکاسی اختصاصی برای این تکنیک ترتیب دهید و ببینید که به چند ترکیب بندی مختلف می توانید فکر کنید. هنگامی که بدون دوربین قدم می زنید، سعی کنید ترکیب بندی های مختلف را از چیزهایی که در اطراف خود می بینید تجسم کنید، به طوری که از قانون یک سوم پیروی کنند. همچنین می توانید از پیدا کردن نمونه عکس هایی که از قانون یک سوم استفاده کره اند، برای تجزیه و تحلیل الهام بگیرید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *