آموزش مقدماتی عکاسی در مُد نوردهی دستی دوربین

چگونه در مُد نوردهی دستی دوربین عکاسی کنیم؟ در این آموزش طی ۵ دقیقه یاد خواهید گرفت. وقت این رسیده که دوربین خود را روی حالت یا مُد نوردهی Manual یا دستی (M) قرار داده و کنترل کامل تنظیمات دوربین تان را به دست بگیرید. مُد های از پیش برنامه ریزی شده، مثل پرتره یا عکاسی در شب بدرد نخور نیستند و در مواقعی که برای عکاسی عجله دارید به شما کمک می کنند. اما عکاسی در مد دستی به شما این امکان را می دهد که دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو را خودتان انتخاب کرده و بر نوردهی تسلط داشته باشید. در این حالت مسئولیت نوردهی کاملا بر عهده عکاس می باشد. البته هنوز نورسنج به شما راهنمایی می دهد و اگر نوردهی بیش از حد (نشانگر نوردهی به سمت مثبت برود) یا ناکافی باشد (نشانگر نوردهی به سمت منفی برود) شما را مطلع می سازد، ولی هنوز هم تنظیمات و انتخاب با شماست. ویدیو امروز عکاسی در مُد نوردهی دستی را به شما آموزش می دهد.

لنزک نکته ۱: نورسنج دوربین (خط مدرجی که سمت راست آن + و سمت چپ آن – قرار دارد) همواره در حال فعالیت است و به شما می گوید اگر عکس بگیرید نوردهی آن چگونه خواهد بود. اگر نشانگر نوردهی نزدیک یا روی عدد ۰ باشد، یعنی عکس نوردهی مناسبی خواهد داشت. اما اگر نشانگر زیاد به سمت مثبت برود نوردهی بیش از حد (overexposed) و اگر زیاد به سمت منفی برود نوردهی ناکافی (underexposed) خواهد شد. البته مواردی هم وجود دارد که نورسنج دوربین درست کار نمی کند یا به اشتباه می افتد: « ۷ موقعیتی که نباید به نورسنج دوربین توجه کنید».

لنزک نکته ۲: اگر نوردهی بیش از حد بشود، جزئیات هایلایت ها (قسمت های روشن) در تصویر از بین رفته و سفید می شوند. در نوردهی ناکافی جزئیات سایه ها از بین رفته و به سیاهی می رود.

ویدیو: آموزش مقدماتی عکاسی در مُد نوردهی دستی


دانلود

نظرات شما

  1. yasamanc37

    ۶ فروردین ۱۳۹۸

    سلام
    میشه لطف کنید نحوه ی دانلود فیلم های اموزشی توضیح بدین
    سپاس از سایت عالیتون


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *