آموزش ۶ روش خلاقانه عکاسی با نوردهی طولانی

یکی از تکنیک های خلاقانه عکاسی که باید بر آن مسلط شوید کشیدگی شاتر (shutter drag) است، که تحت عنوان عکاسی با نوردهی طولانی (long exposure photography) شناخته می شود. این تکنیک عکاسی بر اساس استفاده از یک سرعت شاتر آهسته برای نوردهی کردن صحنه های تاریک یا ثبت حرکت اشیاء متحرک، تعریف می شود. در این مقاله لنزک، ۶ تکنیک یا روش خلاقانه برای استفاده از نوردهی طولانی در عکاسی آموزش داده شده است.

یک تصور غلط در صنعت عکاسی این است که خلاقیت چیزی است که شما با آن متولد می شوید و نمی توان آن را یاد گرفت. واقعیت این است که اگرچه خلاقیت برای عده ای طبیعی تر از بقیه است، اما مانند عضله ای می باشد که می توان آن را آموزش و پرورش داد.

هدف عکاسانی که می خواهند خلاق تر باشند باید این باشد که با آموزش و تمرین بر تمام ابزارهای خلاقانه ای که در اختیار دارند تسلط پیدا کنند تا برای آنها تبدیل به عادت شود. مایکل جردن نیز به همین طریق پرتاب آزاد در بسکتبال را تمرین می کرد، یا یویوما به همین روش میزان ها را بر روی ویولونسل خود تمرین می کرد. عکاسان بزرگ باید تکنیک های خلاقانه را یاد بگیرند و تمرین کنند. که همانطور گفتیم یکی از این تکنیک ها عکاسی با نوردهی طولانی است.

در این آموزش لنزک ۶ روش خلاقانه برای استفاده از نوردهی طولانی در عکاسی ارائه شده است:

۱

ایجاد آب نرم و ابریشمی

یکی از هیجان انگیزترین جنبه های گرفتن عکس های خلاقانه، ثبت صحنه ها به شیوه ای است که چشم ما نمی تواند در حالت عادی ببیند. به عنوان مثال، در تصاویر بالا و پایین، می توانید ببینید که استفاده از یک نوردهی طولانی به ما اجازه می دهد تا کاری کنیم که به نظر برسد موج های پاشیده در هوا یک سطح نرم و تقریبا ابری مانند دارند. این افکت یک حس آرامش به صحنه می دهد.

آموزش مراحل عکاسی اصلی (بسیار ساده شده):

۱- دوربین خود را بر روی سه پایه قرار دهید.

۲- سرعت شاتر را بر روی ۱/۱۰ ثانیه یا آهسته تر تنظیم کنید.

۳- دیافراگم را به دلخواه خود تنظیم کنید.

۴- یک فیلتر کاهنده نور (ND) اضافه کنید (در صورت نیاز).

۵- منتظر نور یا لحظه مناسب بمانید.

۶- بدون حرکت دادن دوربین عکس بگیرید.

برای کسب آموزش عکاسی بیشتر برای نوردهی طولانی آب، مقاله «آموزش عکاسی با نوردهی طولانی: گرفتن عکس‌هایی با حرکت نرم»، «آموزش عکاسی از آب به صورت مات و نرم» و «عکاسی با نوردهی طولانی: تنظیمات دوربین برای داشتن نوری عالی» را مطالعه نمایید.

نکته پیشرفته: از این تکنیک برای نشان دادن سوژه ها در پرتره های خود استفاده کنید. هرچند، به این روش کار کمی پیچیده تر می شود، چون شما باید نقطه مطلوب (sweet spot) سرعت شاتر را برای تار کردن آب پیدا کنید، در حالی که مطمئن شوید سوژه های شما همچنان شارپ می مانند.

۲

ثبت رگه ها نور (دنباله های نور) از طریق حرکت دوربین

چند تکنیک وجود دارد که می توانید برای ثبت خطوط یا رگه های نور با حرکت دادن خود دوربین، استفاده کنید. این تصاویر را می توان در داخل دوربین گرفت یا در پس پردازش ترکیب کرده و به صورت یک عکس کامپوزیت (ترکیبی) ارائه داد.

تکنیک عکاسی پنینگ سریع

پنینگ سریع (Whip Pan) نشان می دهد که درک شما از نورپردازی چقدر می تواند قوی باشد. هنگامی که شما درک کنید که چطور به آن شکل دهید و به طور خلاقانه از آن استفاده کنید، می توانید تقریبا در هر صحنه ای تصاویر فوق العاده خلق کنید. پنینگ سریع، با دستکاری نورهای ثابت، پرتره های شبانه شگفت انگیزی به وجود می آورد.

آموزش مراحل عکاسی اصلی (بسیار ساده شده):

۱- ترکیب بندی مناسب را که شامل نورهایی در پس زمینه است، پیدا کنید.

۲- دوربین را روی سه پایه قرار دهید.

۳- سرعت شاتر را بر روی ۲ تا ۱ ثانیه (یا بسته به نور محیط) تنظیم کنید.

۴- به منظور متوقف کردن سوژه ها، فلاش جدا از دوربین (اکسترنال) را به عنوان نور جلو یا نور پشت (backlight) تنظیم کنید.

۵- در حالی که شاتر باز است، دوربین را سریع به چپ و راست (یا راست به چپ) حرکت دهید.

۳

ثبت رگه های نور از طریق نورهای در حال حرکت

برخلاف تکنیک قبلی، در این تکنیک باید نورها حرکت کنند در حالی که دوربین ثابت می ماند. منابع نور می توانند از چراغ های رشته ای و فشفشه ها گرفته تا چراغ های جلوی اتومبیل های در حال عبور، متفاوت باشند. در این تکنیک عکاس طی نوردهی طولانی (زمانی که شاتر باز است)، منبع نور را حرکت داده یا به اصطلاح نقاشی با نور (light painting) انجام می دهد.

عکاس علی تقوایی – برای مشاهده عکس های بیشتر اینجا کلیک نمایید

آموزش مراحل عکاسی اصلی (بسیار ساده شده):

۱- دوربین را روی سه پایه قرار دهید.

۲- سرعت شاتر را بر روی ۱/۱۰ ثانیه یا آهسته تر (یا بسته به نور محیط) تنظیم کنید.

۳- در حین گرفتن عکس، چراغ های رشته ای را به عنوان نور پس زمینه بچرخانید.

۴

عکاسی از سوژه ها در زیر کهکشان راه شیری

پیوند کامل میان منظره شبانه و عکاسی پرتره، مرزهای عکاسی با نوردهی طولانی را کنار می زند. به دست آوردن نوردهی عالی در حین عکاسی در شب می تواند چالش برانگیز باشد، اما غیر ممکن نیست؛ شما باید انتظار داشته باشید که از عملکرد نور کم دوربین خود نهایت استفاده را بکنید (که شامل استفاده از یک ایزوی بالاتر از آنچه که برای عکاسی پرتره استاندارد توصیه می شود، می باشد).

آموزش مراحل عکاسی اصلی (بسیار ساده شده):

۱- دوربین را روی سه پایه قرار دهید.

۲- سرعت شاتر را تنظیم کنید (میزان آن بسته به نور محیط می تواند بسیار متفاوت باشد).

۳- دیافراگم و ایزو را تنظیم کنید.

این می تواند نقطه شروع خوبی برای کمک به تمرین شما باشد:

– روی یک لنز زوم: ایزو = ۶۴۰۰، دیافراگم = f/2.8، سرعت شاتر = ۱۵ ثانیه

– روی یک لنز پرایم: ایزو = ۳۲۰۰، دیافراگم = f/1.4، سرعت شاتر = ۸ ثانیه

۴- از فلاش برای متوقف کردن سوژه(ها) استفاده کنید.

۵- عکس بگیرید

۶- یک عکس دیگر بدون حضور سوژه در کادر برای به دست آوردن یک «عکس قاب (plate shot)» بگیرید (هر گونه حرکت سوژه در حالی که شاتر باز است، می تواند باعث ایجاد «حالت شبح مانند» شود)

۷- در صورت نیاز در پس پردازش یک عکس کامپوزیت (ترکیب عکس سوژه با عکس پس زمینه ای که در شماره ۶ گرفتید) ایجاد کنید

لنزک: برای کسب آموزش عکاسی بیشتر، «آموزش نقاشی با نور در عکاسی از ستارگان» و «آموزش عکاسی از کهکشان راه شیری برای عکاسان نجومی تازه کار» را به شما عزیزان توصیه می کنیم.

۵

جدا کردن سوژه ها با تار کردن افراد دیگر

امواج و نورهای روی اتومبیل ها تنها چیزهایی نیستند که می توانید برای انتقال حس حرکت در عکس های نوردهی طولانی از آنها استفاده کنید. ظاهرا این تکنیک زمان را فقط برای سوژه های مورد نظر شما متوقف می کند، در حالی که به بقیه جهان سرعت می بخشد.

آموزش مراحل عکاسی اصلی (بسیار ساده شده):

۱- دوربین را روی سه پایه قرار دهید

۲- سرعت شاتر را بر روی ۱/۱۰ یا آهسته تر (بسته به نور محیط) تنظیم کنید

۳- با متوقف کردن سوژه ها با استفاده از یک سرعت شاتر سریع تر و تنظیم دیافراگم و ایزو یک عکس قاب بگیرید تا اگر خواستید یک عکس کامپوزیت (ترکیبی) ایجاد کنید، از آن استفاده نمایید.

۴- دیافراگم و ایزو را به دلخواه خود تنظیم کنید

– یک فیلتر کاهنده نور (ND) اضافه کنید (در صورت نیاز)

– چند عکس برای «عکس قاب» بگیرید (و برای این که چند گزینه برای ترکیب عابران تار شده داشته باشید)

۵- فلاش جدا از دوربین (اکسترنال) را به عنوان نور پشت (backlight) تنظیم کنید (اختیاری)

۶- سوژه ها را ژست دهی کنید

۷- عکس بگیرید

۸- در صورت نیاز در پس پردازش عکس ترکیبی یا کامپوزیت ایجاد کنید

برای کسب آموزش بیشتر در زمینه ترکیب عکس ها نگاهی به دو مقاله «تکنیک مونتاژ یا ترکیب چند عکس» و «آموزش فتوشاپ – ترکیب دو عکس برای ساخت تصویری رویایی» داشته باشید.

۶

ثبت حرکت با پنینگ

این تکنیک تقریبا برعکس تکنیک قبلی است. این بار، سوژه در حال حرکت است. تکنیک عکاسی پنینگ با حرکت دادن دوربین از چپ به راست یا برعکس و دنبال کردن سوژه طی نوردهی طولانی انجام می شود و به تصویر شما حس حرکت و سرعت می دهد. در تکنیک عکاسی پنینگ، سوژه واضح و شارپ ثبت شده و پس زمینه مات یا تار می شود.

شما اغلب این نوع تصاویر را در تبلیغات اتومبیل ها، مسابقات اتومبیل رانی، یا ورزش ها می بینید. عکس هایی که دارای این تکنیک هستند معمولا حس حرکت و اکشن را به شما القا می کنند. اگرچه یک سرعت شاتر سریع برای متوقف کردن سوژه در حال عبور و همچنین محیط اطراف آن خوب است، آهسته کردن نوردهی و ردیابی سوژه برای انتقال حرکت آن، تصویر به مراتب جالب تری ایجاد می کند.

آموزش مراحل عکاسی اصلی (بسیار ساده شده):

۱- خودتان را در جایی قرار دهید که هیچ کس یا هیچ چیز دیگری مانع دید شما از سوژه نباشد. برای کمک به فوکوس باید طوری قرار گیرید که موازی با مسیر سوژه خود باشید

۲- سرعت شاتر را بر روی ۱/۶۰-۱/۳۰ تنظیم کنید (یا هر تنظیمات دیگر برای ایجاد میزان تاری مورد نظرتان)

۳- دیافراگم و ایزو را به دلخواه تنظیم کنید

۴- دوربین را با سه پایه یا یک تکنیک نگهداری محکم، ثابت کنید

۵- اگر دوربینی با ردیابی فوکوس خودکار (auto focus tracking) دارید، می توانید با فشار دادن دکمه شاتر تا نیمه، به دوربین اجازه دهید تا کار فوکوس کردن را برای شما انجام دهد

۶- اگر دوربین شما فوکوس خودکار سریعی ندارد، باید دوربین را از قبل بر روی نقطه ای که در نهایت می خواهید روی دکمه شاتر کلیک کنید، فوکوس کنید. و سپس مُد فوکوس را به حالت دستی تغییر دهید

۷- حرکت دوربین را با سرعت سوژه هماهنگ کنید و عکس بگیرید. هنگامی که دکمه شاتر را فشردید، به حرکت دادن دوربین همراه با سوژه ادامه دهید، حتی بعد از این که شنیدید عکس کامل شده است.

لنزک: برای کسب آموزش عکاسی بیشتر، مقاله «آموزش گام به گام تکنیک عکاسی پنینگ» را مطالعه نمایید.

عکاسی از دنباله نور ماشین ها و مناظر شهری در شب

در ویدیو فوق آموزش می بینید نشانگر نوردهی چیست و چگونه ایزو، دیافراگم و سرعت شاتر را در مُد نوردهی دستی (M) تنظیم کنید تا بتوانید رد نور یا دنباله های نور ماشین ها را خیلی زیبا به تصویر بکشید و از منظره های شهری و چراغ ها در شب عکاسی کنید.

ن

نتیجه گیری

صرف نظر از این که چه تکنیکی را برای استفاده انتخاب می کنید، تسلط بر عکاسی با نوردهی طولانی مهارت های خلاقانه ای به مجموعه عکاسی شما اضافه می کند. هیچ ژانر عکاسی خاصی برای استفاده از این تکنیک ها وجود ندارد. ژانرهای مختلف، از عکاسی در مناظر شهری گرفته تا عکاسی پرتره در ساحل، همه می توانند از تکنیک های نوردهی طولانی بهره ببرند.

شما تکنیک دیگری برای عکاسی با نوردهی طولانی می شناسید که با ما به اشتراک بگذارید؟

نویسنده: کریستوفر لین (Christopher Lin)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *