استفاده از فیلتر پولاریزه در عکس های آخر هفته

زمانی که شما در سفر هستید حتماً وسایل عکاسی خود مانند دوربین، سه پایه و کیف آن را همراه دارید اما چیزی که باید حتماً به همراه داشته باشید یک فیلتر پولاریزه (polarising filter) است. این فیلتر جای کمی را اشغال می کند ولی می تواند تاثیر زیادی در عکس های تعطیلات آخر هفته و سفر های شما داشته باشد.

این فیلتر در جلوی لنز دوربین شما با حلقه گردان خود پیچ می شود و هنگامی که مشغول بستن آن روی دوربین خود هستید می توانید اثر آن را از طریق چشمی و یا نمایشگر دوربین ببینید. ما نمی خواهیم در اینجا وارد مسائل تخصصی در مورد نحوه عملکرد آن شویم اما همین قدر بدانید که با استفاده از این فیلتر، می توان بازتاب سطوحی که دارای بازتاب هستند (مانند آب، سطوح شیشه ای و سطوح صاف آهنی) را کم کرده و به طبیعی شدن عکس ها کمک کرد.

ما همیشه بازتاب را مانند آینه واضح نمی بینیم. گاهی از اوقات این بازتاب می تواند به صورت درخشش زیاد از یک سطح صاف و براق باشد. فیلتر پولاریزه باعث کم کردن این نور بازتاب شونده از سطح می گردد. به عنوان مثال اگر از درختان عکس بگیرید در این صورت سبز پررنگ برگ ها به سبز کم رنگ تبدیل خواهد شد. پس از یک فیلتر قطبی استفاده کنید تا این رنگ سبز بازتابی کم شده و رنگ طبیعی برگ ها خود را نشان دهد.

این مطلب همچنین در مورد پوست و خز حیوانات صادق است. بازتاب نور از پوست آن ها کم شده و رنگ طبیعی در عکس ثبت می گردد. شما برای این که تاثیر فیلتر پولاریزه را ببینید مجبور نیستید که آن را روی لنز دوربین امتحان کنید. برای این کار آن را جلوی چشم خود گرفته و اطراف را نگاه کنید. سپس حلقه دور آن را بچرخانید. اگر تغییری مشاهده کردید می توانید آن را روی دوربین ببندید. پیشنهاد می شود تا در صحنه های روشن فیلتر را روی دوربین داشته باشید.

در صورتی که بخواهید بازتاب ها را در عکس داشته باشید (مانند بازتاب یک صحنه لنگرگاه در آب ساکن) در این صورت فیلتر را در مینیمم حالت تاثیر خود قرار دهید. در صورتی که بخواهید ماهی درون آب را در این صحنه مشاهده کنید مقدار این فیلتر را روی مقدار ماکسیمم قرار دهید. وقتی نمی خواهید بازتاب از سطوح در عکس های شما دیده شود (زمانی که از فیلتر استفاده می کنید) در این صورت بهترین زاویه دوربین با سطح مربوطه باید ۳۵ درجه باشد.

همچنین فیلتر قطبی باعث عمیق تر شدن آبی آسمان می شود. با استفاده از ماکسیمم مقدار فیلتر پولاریزه می توان رنگ آبی آسمان را به آبی پررنگ تبدیل کرد. عکاس های شاغل در آژانس های مسافرتی از این روش جهت جذاب تر کردن عکس های خود در بروشورهای تبلیغاتی استفاده می کنند.

هنگام استفاده از لنز های عریض تر از ۲۸ میلی متر دقت کنید، زیرا نه تنها در هنگام استفاده از لنز های عریض، فیلتر پولاریزه در گوشه های تصویر خود را نشان می دهد بلکه نتیجه نیز مطلوب نخواهد بود، چون فقط بخشی از آسمان در عکس به صورت کامل پولاریزه خواهد شد. با استفاده از فیلتر پولاریزه، همه رنگ ها در عکس شما زنده به نظر خواهند رسید پس در روزهای تعطیل حتماً این فیلتر را به همراه داشته باشید.

م

منبع

برگرفته از : Ephotozine

نظرات شما

  1. فرناز

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

    سلام من تازه عکاسی رو شروع کردم و می خوام یه لنز دوربین بخرم . بین دو تا لنز نمی دونم کوم رو انتخاب کنم . میشه راهنماییم کنین. این هم آدرس :
    kalagard.com/item/color-filters/details/279/
    و
    kalagard.com/item/color-filters/details/283

    1. سامان

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

      سلام خدمت شما

      لطفا این سوال را در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید

      موفق باشید

  2. حامدرنجبر

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

    سلام بهنام عزیز
    این دوتاکه گفتی خیلی متفاوت هستن. شما ازuvمیتونی دائم استفاده کنی چون کارش محافظت ازلنزهستش وتغییری درخروجی نداره.
    درصورتی که شمانمیتونی مدام ازپلاریزه استفاده کنی چون کارش تغییردادن خروجیه. درضمن اینکه کاربردهمیشگی نداره حتی گاهی موارد مثلا درشب یامحیط استودیو میتونه به خروجی آسیب بزنه. (البته خودم گاهی دراستودیوهم استفاده کردم مثلاموقعی که میخوام از حلقه های یه زوج عکس بگیرم).

  3. بهنام

    ۸ تیر ۱۳۹۳

    ممنون بابت مطلبتون
    یه سوال مهم هم داشتم
    من میخوام روی لنز ۱۸-۱۳۵ که براش عدد ۶۷mm نوشته شده یه فیلتر بذارم ولی موندم uv بذارم یا پلاریزه؟
    اولویت هام
    حفاظت از لنز سطح لنز از دوربین و طبیعی نشون دادن رنگها در عکسه
    شما کدوم رو پیشنهاد میکیند؟
    با تشکر

  4. سجاد

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۳

    ما همچنان منتظر اولین ویدیو آموزشی شما هستیم


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *