راهنمای ژست گرفتن خانم ها – چطور در عکس های عروسیتان خوب دیده شوید

در مطلب امروز آموزش ژست دادن به عروس را از زبان یک تیم عکاسی حرفه ای مرور می کنیم. شما می توانید از قبل این آموزش را در اختیار عروس و داماد قرار دهید (آموزش ژست آقایان در مطلب بعد) تا روز عکاسی آمدگی بیشتری برای ژست گرفتن داشته باشند.

این آموزش ژست گرفتن را برای شما آماده کردیم تا نشان دهیم چطور می خواهیم شما را در عکس هایتان خوب نشان دهیم و از شما عکس های زیبا و به یاد ماندنی ای بگیریم. در این آموزش به شما می گوییم که معمولاً کسانی که از آنها عکس می گیرید چطور ژست می گیرند و شما با ژست آنها چه کار می توانید بکنید تا آنها را بهتر نشان دهید، معایبشان را تا حد امکان بپوشانید و قسمتهای خوبشان را بهتر نشان دهید. به آموزش «چطور در عکس های عروسیتان خوب دیده شوید» خوش آمدید.

چیز هایی که مدام از عروس و داماد ها می شنویم:

«از قیافه ای که توی عکس ها دارم متنفرم»

«دوست ندارم ازم عکس بگیرند»

«از خنده هام بدم میاد»

«باید تمرین کنم چجوری بخندم»

(و ترکیبی از این جملات…)

در کنار این ها بسیار می شنویم که می گویند: «می تونید منو تو عکس خوب نشون بدید؟». جواب این سوال مثبت است.

چانه

همه از غبغب خود شکایت می کنند و دوست دارند در عکس دیده نشود. حتی اگر شما یک عروس لاغر هم باشید با قرار گرفتن به صورت نا مناسب ممکن است چینی در زیر چانه تان به وجود بیاید. خبر خوب این است که دلیل دیده شدن چین زیر چانه زاویه است.

  • چانه تان را به داخل نکشید، این کار باعث می شود غبغب شما بزرگتر دیده شود.
  • چانه تان را جلو بکشید، این کار زیر گلو شما سایه ایجاد می کند و غبغب را تقریباً از بین می برد.

اگر عروس تپل تری هستید، می توانید روی زانو بنشینید و بگذارید ما از زاویه بالا از شما عکس بگیریم، مانند عکس زیر:

اگر چانه و بدن سوژه را خارج از فوکوس قرار دهید می توانید نتیجه بهتری هم بگیرید (به طوری که این قسمت ها محو باشند) با این کار هر چینی در زیر گلو خیلی نرم دیده می شود، و آن خط های واضح و خشن دیگر دیده نخواهند شد… و این کار بسیار ساده است. با این زاویه ها می توانید خیلی کار کنید تا به یک عکس زیبا برسید فکر نکنید به همین شکل که ما عکس گرفتیم باید حتماً عکس بگیرید و سوژه به همین شکل باید ژست بگیرد، با این زاویه خیلی ژست ها می شود گرفت.

بینی

اگر بینی بزرگی دارید و می خواهید آن را در عکس کوچک نشان دهید، خیلی ساده می توانید این کار را انجام دهید.

  • به صورت نیمرخ نایستید، با این کار بینی شما به بزرگترین شکل ممکن دیده خواهد شد.
  • صورتتان را با زاویه ۴۵ درجه (سه رخ یا سه چهارم رخ) یا کمتر نسبت به دوربین قرار دهید تا بینی شما کوچکتر دیده شود.

لبخند

اینکه بخواهید یک لبخند بزرگ و با مزه بزنید کار ساده ایست، اما حقیقت این است که این عکس ها ماندگاری بالایی ندارند. وقتی با دهان بسته لبخند بزرگی بزنید روی صورت شما چین و چروک هایی ایجاد می شود که هر چه سن شما بالاتر باشد این چین و چروک ها بیشتر دیده می شوند. و این کاری است که باید بکنید تا نه تنها زیباتر دیده شوید، بلکه جوان تر دیده شوید.

  • با لبخند زدن با دهان بسته صورت خود را مچاله نکنید.
  • با لبانی به هم نچسبیده لبخند بزنید، با این کار سنگین تر و جوان تر دیده خواهید شد و در عین حال چین و چروک زیادی روی صورتتان به وجود نخواهد آمد. خیلی هم طبیعی تر خواهد بود.

خنده

مانند لبخند، شما باید طبیعی به نظر برسید، نه طوری که انگار شما را مجبور کرده اند که بخندید. این دو عکس ممکن است در ابتدا یک شکل به نظر برسند اما در عکس سمت چپ سوژه به زور خندیده است، اما عکس سمت راستی شکار خنده سوژه است. تفاوت این دو خیلی زیاد است! خنده به صورت غیر ارادی تغییرات زیادی در صورت شما ایجاد می کند، اما در خنده عمدی در صورت شما تغییراتی که باید انجام نمی شود و خنده مصنوعی دیده می شود.

  • به اجبار نخندید، معلوم می شود که به اجبار خندیده اید.
  • به جک های ما بخندید (هر چقدر هم که بد باشند)! این خنده شما را بهتر نشان می دهد ( و به ما هم حس خود پسندی می دهد)!

چشمان

احتمالاً این جمله را شنیده اید که می گویند: «با چشمانتان بخندید» … این پیشنهاد خوبی است. این دقیقاً تفاوت خنده اجباری و خنده غیر ارادی است. اگر چشمان شما هم بخندند خنده شما را تکمیل می کند و چهره شما خیلی زیباتر می شود!

  • به خودتان اجازه ندهید که به زور بخندید، چرا که چشمان شما بی روح خواهد بود.
  • از روز عروسی تان لذت ببرید، وقتی می خواهید از شما عکس بگیرند بخندید و شاد باشید، این کار به چشمان شما هم روح می دهد.

مو

اگر یک آرایشگر مو و صورت برای کل روزتان استخدام نکرده اید، قطعاً در طول روز موی شما احتیاج به مرتب کردن خواهد داشت. این را در طول عکاسی به خاطر داشته باشید، اما خود ما هم حواسمان به شما هست، چرا که می خواهیم به بهترین شکل در عکس دیده شوید.

  • یادتان نرود که ظاهر خود را در آینه بررسی کنید، مو هایتان را به پشت گوشتان ببرید و کیک ها را از اطراف لبتان پاک کنید.
  • یادتان باشد «اگر مو هایتان را احساس می کنید، آن را کنار بکشید.» مو های صاف و لخت افتاده بر روی صورت می توانند یک عکس خوب را به یک عکس بد تبدیل کنند.

اما یادتان باشد که همیشه ما نمی توانیم به شما گوش زد کنیم که موهایتان را کنار بکشید و لبهایتان را تمیز کنید.

پا

حالا که زاویه دوربین و لبخند را یاد گرفتیم بیایید نگاهی به نحوه ایستادن بیاندازیم، و از پایین شروع کنید. تا به اینجا خیلی چیز ها را یاد گرفتیم اما همه در مورد طبیعی بودن و لذت بودن بوده است! حالا می خواهیم به ژست ایستادن در مقابل دوربین بپردازیم.

با پا، شما قطعاً نمی خواهید طوری دیده شوید که انگار مانند چوبی خشک ایستاده اید، به جای اینکه خیلی محکم و صاف و قرینه بایستید، باید طوری بایستید که کمی از چاقی تان کم شود و به عکس جذابیت بیشتری بدهید.

  • با پاهایی باز به عرض شانه نایستید، شما سرباز نیستید!
  • کمی خودتان را بالا بکشید، پاهایتان را به داخل کج کنید و زانوی خود را خم کنید. شاید کمی غیر عادی به نظر برسد، اما خیلی ژست بهتری خواهد بود.

شکم

شما نمی خواهید طوری دیده شوید که انگار جز صبحانه خودتان، صبحانه داماد را هم خورده اید، پس وقتی می خواهند از شما عکس بگیرند شکم خود را بیرون ندهید.

  • مثل یک قورباغه آویزان نایستید.
  • کمر خود را به عقب بکشید و پاهایتان را به هم بچسبانید یا پاهایتان را به داخل خم کنید. ساده است، هر قسمتی که نمی خواهید دیده شود را عقب بکشید.

نشسته

راجع به پاها چه گفتیم؟ شما نمی خواهید خود را بی حوصله و خسته نشان دهید، پس پاهایتان را طوری باز نکنید که اینطور به نظر برسد. یادتان باشد، خیلی فکر کردیم که چطور در عکس خوب دیده شویم و قسمت هایی را که دوست نداریم در عکس نشان ندهیم.

اینکه خیلی صاف و ساده بنشینیم ساده است. وقتی می نشینیم عادت داریم خودمان را ول کنیم، که در این صورت شکم ما بزرگ دیده می شود، و ما این را نمی خواهیم. پس وقتی می خواهید بنشینید به این مشکلات فکر کنید، کمر خود را صاف کنید و پا هایتان را از هم فاصله ندهید و به داخل خم کنید. همچنین در این حال دست های روی هم خیلی بهتر از دستهای به هم گره خورده است، با این کار مودب تر دیده می شود.

  • قوز نکنید، احتمالاً مادر بزرگتان این را به شما گفته است!
  • وقتی می خواهید برای عکس بنشینید به معایبی که می خواهید بپوشانید فکر کنید. صاف بنشینید، چانه را بالا بگیرید، پاها را به داخل خم کنید و حتی می توانید پاها را به هم گره بزنید و به یک طرف ببرید. با این کار لباس شما هم به یک طرف کشیده می شود و زیبا تر دیده می شود.

دست ها

معمولاً نمی دانید که با دستتان چکار کنید، و سخت است که برای آن جای مناسبی پیدا کنید، اما چند راه حل برای آن وجود دارد، فقط دستانتان را مانند شکل سمت چپ به شکلی ناشیانه در کنار خود قرار ندهید.

  • دستانتان را بر روی رانتان نگذارید. این کار شما را مضطرب نشان می دهد.
  • دستتان را روی کمرتان بگذارید و یکی را بالاتر از دیگری قرار دهید، با این کار هم جای دستانتان طبیعی تر خواهد بود و هم کمتر شبیه به «Wonder Woman» خواهید شد!

بالا تنه

سینه خود را جلو بدهید، با این کار کمر شما باریک تر دیده می شود و همچنین به شما کمک می کند صاف تر بایستید.

  • خود را رها نکنید و اجازه ندهید کمر شما خم شود، به همان راحتی که در حال نشسته ول می شوید در حالت ایستاده هم به همان راحتی کمر شما می تواند خم شود.
  • شانه هایتان را عقب بکشید و سینه خود را جلو بدهید، فقط در این کار زیاده روی نکنید که خنده دار دیده شوید. این کار خیلی به حالت درست ایستادنتان کمک می کند.

بازو ها و شانه ها

مشکل بزرگ دیگری که با آن همراه خواهیم بود بازوان و شانه ها هستند. یادتان باشد که به شما گفتیم هر قسمتی را که می خواهید بپوشانید از دوربین دور کنید، همین کار را هم به سادگی می توانید با شانه ها و بازو هایتان انجام دهید.

  • مانند عکس سمت چپ طوری نایستید که شانه هایتان را جمع کنید و صورتتان را روی آن قرار ندهید، با این کار بازوی شما بزرگتر از صورتتان دیده می شود.
  • شانه های تان را رها کنید و دستهایتان را بر روی کمر خود بگذارید، چانه خود را هم به سمت دوربین بچرخانید، کاری که تا الان باید یاد گرفته باشید چطور به خوبی انجام دهید.

تکیه دادن

گاهی کار کردن با شیئی در کادر می تواند به زیبا تر شدن عکس کمک کند (نگران نباشید به شما خواهیم گفت کِی و کجا)، اما راه درست و غلطی برای استفاده از عناصر داخل کادر وجود ندارد. نکته اصلی این است که وقتی می خواهید به جایی تکیه دهید خودتان را روی آن رها نکنید، بلکه تنها به آن تکیه کنید.

  • خود را روی دیوار رها نکنید، این کار بدن شما را از دیوار دور می کند و به سمت مخالف خم می کند.
  • فقط به دیوار تکیه دهید و از آن مانند یک تکیه گاه استفاده کنید. همین که برخورد کوچکی با دیواری داشته باشید این خم شدن و رها بودن را از بین می برد.

خب، به شما عروس ها راه های مفید و خوبی برای قرار گرفتن جلوی دوربین در زمان عقد و عروسی را یاد دادیم اما مطلب بعدی نوبت داماد ها است؛ شما را فراموش نکرده ایم. خیلی از شرایطی که برای عروس ها گفتیم برای داماد ها هم صادق است (اما دست به کمر ایستادان برای شما آقایان کمی بحث برانگیز است). مطلب بعدی را از دست ندهید.

م

منبع

برگرفته از: jamesandlianne

نظرات شما

  1. موسی

    ۲۲ تیر ۱۳۹۶

    مطالب خیلی عالے واموزنده بود ،یک جهان سپاس از شما

  2. zd

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۵

    سلام وقت بخیر من قصد خرید یه دوربین با کیفیت عکس خوب در حد دومیلیون میخوام شما چه پیشنهادی دارید راهنماییم کنید

  3. alireza s

    ۷ آذر ۱۳۹۵

    س.خیلی عالی بود مطالب ممنون

  4. فلافل

    ۸ مهر ۱۳۹۵

    آتلیه خوب تو مشهد کسی نمیشناسه؟

  5. جیران

    ۱۳ آبان ۱۳۹۴

    اصلا خوب نبود عکساش

  6. mahfa

    ۲۶ تیر ۱۳۹۴

    خیلی ممنون از مطالب مفیدتوون..

  7. Raha

    ۶ فروردین ۱۳۹۴

    خیلی خوب
    دستتوم درد نکنه

  8. راحله

    ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود استفاده کردم

  9. راحله

    ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود
    استفاده کردم

  10. پردیسم

    ۲ بهمن ۱۳۹۳

    سلام خیلی خیلی عالی بود من تا دو سال قبل اصلا عکس نمیگرفتمو بدم میومد ولی ی ی ی ی ی الان تو همه عکسای خانوادگی منم هستم

  11. سبا

    ۲۶ دی ۱۳۹۳

    باسلام واقعا مطالب جالب و عالی بود مرسی از راهنمایی های خوبتون. من روعکاسی که برای عروسیم میخوام خیلی دقیقم نمیخام ژست تکراری و مصنوعی باشه شما اتلیه متفاوت سراغ دارید .باتشکرفراوان

  12. sajedeh

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۳

    سلام
    سایت واقعا مفیدی دارید
    موفق باشید

  13. shirin

    ۹ شهریور ۱۳۹۳

    thanks for ur helps it was so usefule

  14. zahra asal

    ۸ مرداد ۱۳۹۳

    عکساشو خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    بد بود

  15. بهار

    ۲ تیر ۱۳۹۳

    ضمن تشکر از راهنماییهای مفیدتون, میخواستم بدونم برای کساییکه صورت لاغر دارن یا فک پایینشون جلوتره, پیشنهادی دارین یا نه. ممنون

    1. sarina zehni

      ۷ شهریور ۱۳۹۳

      بله،،..شما میتونید از یه تکنیک ساده اصتفاده کنید تا صورتی پر تر داشته باشید..شما میتوانید زبان خود را به بالا(به سقتان)بچسبانید این کار باعث میشود که صورتتان چاقتر شود

  16. Saafa

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۳

    عجب مدل داغونی بوده :دی
    هر ایرادی که میشد گرفت رو میتونسته پیاده کنه 😀

  17. امیر

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۳

    دست گلتون درد نکنه
    من دیگه دارم عکاس میشم

    1. زند

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۳

      تشکر از شما، انشاالله که در این راه موفق باشید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *