عکاسان حرفه ای -۱۸ نکته که آرزو داشتیم از وقتی یک عکاس مبتدی بودیم می دانستیم

کسب تجربه فوق العاده است… یا حداقل اگر می توانستیم به عقب برگردیم و از تجربیاتمان استفاده کنیم، فوق العاده بود. تصور کتید اگر از ابتدا این تجربیات را داشتید به چه نتایج بهتری دست پیدا می کردید!

ولی شاید برای شما دیر نباشد. این ۱۸ نکته توسط عکاسان حرفه ای جمع آوری و تهیه شده اند که آنها را برای شما توضیح خواهیم داد.

۱

برنامه ریزی قبل از عکاسی

نمی توان گفت که چقدر برنامه ریزی قبل از عکاسی در هر سبکی مهم است. می تواند هر سبکی باشد از پرتره گرفته تا عکاسی از منظره، برنامه ریزی و زمانبندی بر همه چیز حاکم است. اگر برای عکاسی از یک مشتری دیر برسید ممکن است دیگر به شما کار ندهند، اگر برای عکاسی از منظره دیر برسید متوجه خواهید شد که خورشید برای هیچ کس نمی ایستد.

بهتر است قبل رفتن یک چک لیست تهیه کنید تا چیزی را جا نگذارید، هیچ چیز بدتر از این نیست که بعد از رسیدن به محل عکاسی متوجه شوید وسیله ای مورد نیاز را همراه ندارید.

۲

برای گرفتن عکسهای خوب احتیاجی به وسایل گران قیمت ندارید

بعضی افراد اعتقاد دارند که عکسهای خوب حاصل داشتن دوربینی خوب هستند و می گویند: «عکاس همانقدر خوب است که دوربینش خوب باشد!». بله، داشتن وسایل گران قیمت می تواند عکسهای بهتری را در پی داشته باشد، ولی بدون داشتن چشمانی خلاق عکس خوبی وجود نخواهد داشت.

۳

به ویرایش عکسهایتان تکیه نکنید

با پیشرفت برنامه های ویرایش عکس، ویرایش عکس ها بسیار راحت تر شده و عکاسان را تنبل کرده و باعث شده اینطور فکر کنند که هر اشتباهی کردند با ویرایش درست خواهند کرد، و یا اینکه بعد از گرفتن عکس با کامپیوتر عکس را تقویت کنند. ما با ویرایش عکس مشکلی نداریم، حتی طرفدار آن هم هستیم. اما باید خاطرمان باشد که همیشه نمی شود به فوتوشاپ رو آورد، دانستن و یادگیری گرفتن عکسها و ثبت شیوه های متنوع با دوربین، ما را در عکاسی تقویت کرده و فوت و فن های خوبی به ما یاد می دهد.

۴

بیش از حد به قوانین و مقررات تکیه نکنید، ثبت لحظه درست مهم تر از قوانین است

در مسیر تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای به راحتی می توان به تله ی فکر کردن زیاد به جزئیات قوانین و تنظیمات دوربین افتاد. بله، اینکه دوربینتان چه تنظیماتی دارد و چه تنظیماتی برای عکستان خوب است، مهم است. اما فکر کردن زیاد به این موارد می تواند سوژه عکاسی شما را از بین ببرد، و ممکن است هیچوقت آن موقعیت تکرار نشود.

۵

همراه داشتن باتری اضافه

همراه داشتن باتری اضافه یک نکته بسیار راحت است که در عین حال به سادگی فراموش می شود. داشتن باتری زاپاس نکته ای است که همیشه باید به یاد داشته باشید، و حواستان باشد که باتری ها کاملاً شارژ باشند. هیچ چیز بدتر از این نیست که در موقعیتی عالی برای عکاسی باشید ولی به دلیل نداشتن باتری نتوانید عکس بگیرید.

۶

بیش از حد از فیلترهای ND و پولاریزه استفاده نکنید

از این فیلتر ها در جای مناسب استفاده کنید. استفاده از فیلتر های کاهنده نور (ND) و پولاریزه می تواند عکسهای فوق العاده ای به شما بدهد اما استفاده نادرست از آنها هم می تواند نتیجه عکس بگذارد و عکسهایتان را خراب کند.

۷

توجه به رنگ بندی

معمولاً عکاس ها به رنگهای درون کادر توجه نمی کنند، در صورتی که تأثیر فوق العاده ای بر روی عکسهایشان دارد. به این توجه کنید که رنگهای درون کادر چه ارتباطی با هم دارند و چگونه قرار دادن آنها در کادر بهتر است.

۸

نور طبیعی به اندازه فلاش تأثیرگذار است

استفاده از لوازم نور پردازی استودیویی و فلاش های اکسترنال دوربین می تواند باعث بهبود عکسهایتان شود اما نباید فراموش کنید که استفاده درست از نور طبیعی هم می تواند همانقدر در عکسهایتان مفید باشد. بسیاری از عکاسان تبلیغاتی برای عکاسی از غذا نور طبیعی را ترجیح می دهند.

۹

حواستان به موقعیت خورشید باشد

هنگام عکاسی در فضای باز باید به موقعیت خورشید توجه داشته باشید، چرا که سوژه خود را با خورشید نورپردازی می کنید. بهترین زمان برای عکاسی زمانی است که خورشید به افق نزدیک تر باشد، در این زمان نور و سایه های ملایمی خواهید داشت.

۱۰

از امتحان کردن نترسید

قوانین مختلفی برای بهبود عکسهایتان وجود دارند (مانند قانون یک سوم). اما نه به این معنا که شما هیچ وقت نمی توانید آنها را زیر پا بگذارید.

۱۱

اهمیت سوژه را درک کنید

بهترین راه برای داشتن یک عکس عالی درک کردن سوژه تان برای عکاسی است، جدا از اینکه سوژه شما چه چیزی باشد (طبیعت، حیوان، انسان و یا ورزش). اگر از عکسی که می خواهید بگیرید درک درستی داشته باشید یک قدم به داشتن عکس عالی نزدیک شده اید، چرا که می دانید چه زمانی، در چه مکانی، با چه کادری و با استفاده از چه وسایلی و قرار دادن چه چیزهایی در کادر عکس بگیرید.

۱۲

از چیزهای مورد علاقه تان عکس بگیرید

یکی از راه هایی که می توانیم به شما پیشنهاد کنیم، «عکس گرفتن از چیزهایی که دوست دارید» است. چیزی که دوست دارید عکستان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و معمولاً بهترین نتیجه های ممکن را در این زمینه خواهید گرفت.

۱۳

عجله نکنید

عکاسی هنری است که نباید در آن عجله کنید. زمان می برد تا کادر خوب و تنظیمات خوبی پیدا کنید.

۱۴

همیشه انتظار بهترین ها را نداشته باشید

اگر انتظار داشته باشید با هر عکس بهترین نتیجه را بگیرید به زودی دلسرد می شوید. هیچ عکاسی، جدا از این که چقدر تجربه دارد با هر عکس بهترین نتیجه را نمی گیرد. اکثر عکاسان در یک پروژه عکاسی ۱۰۰ ها عکس می گیرند و فقط درصد کمی از آنها به اندازه ای که می خواهند خوب است.

۱۵

برای خودتان بازاریابی کنید

عکاس های حرفه ای باید بدانند چطور در بین مردم بازاریابی کنند. برای وارد شدن به دنیای عکاسی حرفه ای باید بدانید چگونه می توانید عکسهایتان را بفروشید و یا برای عکاسی استخدام شوید. این بدین معناست که باید بدانید چطور مردم را متقاعد کنید که برای کار پیش شما بیایند، و این کار را می توانید با استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی انجام دهید. از برقراری ارتباط با مردم نترسید.

۱۶

موقعیتتان را تجزیه و تحلیل کنید

داشتن اطلاعات کامل از چیزی که از آن عکاسی می کنید بسیار مفید است. این هم به شما کمک می کند و هم به کسی که شما برای او عکاسی می کنید اطمینان خاطر می دهد.

۱۷

منتقد کارهایتان باشید

اگر کارهای خودتان را نقد کنید به نتیجه خوبی می رسید. با این کار می توانید از اشتباهات خودتان درس بگیرید و پیشرفت کنید. همچنین به شما کمک می کند تا بهترین عکسهایتان را به نمایش بگذارید.

۱۸

هیچوقت از یادگیری دست نکشید

ممکن است زمانی برسد که گمان کنید همه چیز را می دانید. اگر یک چیز را یاد گرفته باشیم، آن این است که هیچوقت نمی رسد که چیزی برای یادگیری نباشد. همچنین با سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی به سرعت چیزهای جدیدی برای یادگیری اضافه می شوند، و یاد نگرفتن آنها شما را عقب می اندازد.

نظرات شما

  1. ahmadi1360

    ۱۰ مهر ۱۳۹۵

    با سلام وتشکر فراوان
    واقعا مطالب مطرح شده کاربردی وقابل استفاده برای کلیه دوستداران عکاسی است.ممنون

  2. Ali72

    ۱۱ دی ۱۳۹۴

    با سلام وتشکر از سایت خوبتون
    سایت خوبیه ولی مثالی برای درک بهتر نکات نداره…. بعضی جاها واقعا نیازمند چند عکس نمونه است

    1. علی

      ۶ بهمن ۱۳۹۴

      سلام
      کاملا درست می فرمایید
      اما به نظر بنده در بین سایر سایت های فارسی یه سر و گردن که هیچ ، خیلی خیلی بالاتره و ترجمه روون تری داره که این نشون میده نویسنده مطالب هم یک عکاسه نه مقاله نویس !!!


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *