عکاسی از آب: حرکت آب را محو ثبت کنید و انعکاس درون آب را به تصویر بکشید – قسمت دوم

نور (یا بهتر بگویم، عدم وجود آن) دلیل اصلی گرفته شدن بسیاری از عکس های آب با سرعت شاتر پایین است.

اغلب عکاسان منظره در هنگام طلوع یا غروب عکس می گیرند تا بتوانند بهترین نور ممکن را در عکس داشته باشند، این در حالی است که بسیاری از آبشار ها در فضایی ابری و منظره ای پر درخت واقع شده اند.

تمام این ها یعنی استفاده از ISO پایین برای داشتن بهترین کیفیت و دیافراگمی بسته برای داشتن بیشترین عمق میدان که با این شرایط استفاده از سرعت شاتر پایین تنها راه حل برای داشتن نور مناسب است.

پس ثبت آب به صورت محو یا مات به راحتی و با تغییر شرایط نوری بدست می آید. این نیاز به پایین آوردن سرعت شاتر کلاً سبک خاصی از عکس را به وجود آورده است، و بسیاری از عکاسان برای اینکه بتوانند با سرعت شاتر پایین عکس بگیرند از فیلتر های کاهنده نور – Neutral Density یا ND استفاده می کنند تا بتوانند از سرعت شاتر بسیار پایین برای عکس گرفتن در شرایط نوری بالا استفاده کنند.

مقدار محوی یا ماتی که در عکس به دست می آورید به سه فاکتور اصلی بستگی دارد، سرعت جریان آب، چقدر از کادر را آب تشکیل می دهد و سرعت شاتری که شما انتخاب می کنید.

سرعت آب در کنترل شما نیست، پس باید بدانید که لنز و کادر و سرعت شاتر چه تأثیری روی محوی آب می گذارند.

محوی آب را کنترل کنید

هرچه سرعت آب کمتر باشد شما باید برای نرم ثبت کردن آن از سرعت شاتر پایین تری استفاده کنید. برای نرم نشان دادن دریا باید از سرعت شاتر چند ثانیه ای استفاده کنید.

هرچه مقدار آب در کادر کمتر باشد حرکت آن کمتر دیده می شود، بنابراین وقتی مقدار کمی از کادر را آب تشکیل داده باید سرعت شاتر را پایین بیاورید تا تأثیر بیشتری داشته باشد.

برای اینکه سطح دریا را به طور کامل مات کنید باید از سرعت شاتر ۲۰ ثانیه یا پایین تر استفاده کنید، که در بسیاری از شرایط نوری امکان پذیر نیست. بنابراین برای این کار باید از فیلتر فوق العاده قوی ND 10-Stop استفاده کنید، مانند عکس Lee Big Stopper که در این مطلب مشاهده می کنید. چگونه با دوربین حرکات را محو یا مات ثبت کنیم در ادامه طی چند گام عکاسی از آب به صورت محو یا مات را توضیح خواهیم داد.

۱

دوربین را ثابت نگه دارید

استفاده از سرعت شاتر بالا باعث می شود ریسک بالا تری در تکان خوردن دوربین داشته باشید، بنابراین بهترین راه حل استفاده از سه پایه است و همچنین استفاده از شاتر بیسیم برای داشتن بهترین نتیجه توصیه می شود. اگر شاتر بیسیم ندارید از عکاسی تأخیری (تایمر دوربین) استفاده کنید.

۲

استفاده از مد S (اولویت با سرعت شاتر)

برای کنترل سرعت شاتر، دوربین را روی مد S (اولویت با سرعت شاتر) بگذارید و کمترین ISO ممکن را انتخاب کنید. در حالتی که دوربین روی سه پایه قرار دارد با فوکوس کردن به حالت دستی می توانید نتیجه بهتری بگیرید.

۳

نور عکس را درست تنظیم کنید

شما در شرایط پر نور حتی با تنظیم کمترین مقدار ISO و بسته ترین حالت دیافراگم هم ممکن است در استفاده از سرعت شاتر پایین به مشکل بر بخورید. در چنین شرایطی می توانید برای کاهش نوری که به دوربین وارد می شود و به سنسور می خورد از فیلتر های ND استفاده کنید، که به شما امکان استفاده از سرعت شاتر پایین را می دهد.

وقت مناسبی را برای عکاسی از آب در نظر بگیرید

غروب

وقتی در زمان طلوع یا غروب عکس می گیرید متوجه می شوید که با گذشت زمان کمی باید سرعت شاتر را تغییر دهید. بعد از طلوع و قبل از غروب آفتاب انتخاب شما برای سرعت شاتر بسیار محدود است، شما باید سرعت ½ ثانیه و یا کمتر را انتخاب کنید، مگر آنکه برای کم کردن نور ورودی به دوربین از فیلتر ND استفاده کرده باشید.

وقت مناسبی را برای عکاسی از آب در نظر بگیرید

بعد از طلوع

پس اگر می خواهید بدون استفاده از فیلتر های ND عکس بگیرید و از سرعت شاتر های طولانی استفاده کنید، چند ساعت قبل از طلوع یا چند ساعت بعد از غروب عکس بگیرید، زمانی که هنوز کمی رنگ در آسمان است.

عکاسی از آب: چگونه از انعکاس درون آب مانند یک حرفه ای عکس بگیرید

در کنار تمام جنبه های عکاسی از آب، شما باید در شرایط مناسبی عکس بگیرید تا بتوانید انعکاس خوبی در آب داشته باشید. برای مثال، احتمال ثبت انعکاس در آب زمانی که باد می وزد بسیار کم است، چون سطح آب بسیار متلاطم است و انعکاس در آن به خوبی دیده نمی شود.

نور هم در این شرایط مهم است. در شرایط ایده آل باید منظره و شاخ و برگ درخت های منعکس شده در آب به خوبی نور داشته باشند، اما سطح خود آب باید سایه باشد تا انعکاس شدید نور در آن وجود نداشته باشد.

تکنیک های حرفه ای برای عکاسی از انعکاس در آب

وقتی یک انعکاس خوب در آب پیدا کردید تا از آن عکس بگیرید، چند تکنیک ساده وجود دارند که با استفاده آنها می توانید از داشتن بهترین نتیجه مطمئن شوید.

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید موقعیت قرار گرفتنتان برای عکاسی است، چون انعکاس نسبت به ارتفاعی که از آن به آب نگاه می کنید متفاوت است. معمولاً بهترین انعکاس را زمانی خواهید داشت که از نزدیکی سطح آب به آن نگاه می کنید.

وقتی دوربین را در جای مناسب قرار دادید باید به فوکوس خود فکر کنید. یادتان باشد که این انعکاس در حقیقت خیلی دور تر از سطح آب است، پس اگر بر روی سطح آب فوکوس کنید، یا یک شیء ای درون آب، ممکن است انعکاس درون آب فوکوس نباشد.

استفاده از لنز واید و دیافراگم بسته به شما این امکان را می دهد تا هر دو عنصر را واضح ثبت کنید، اما وقتی عمق میدان را کم کنید یعنی از لنز تله با دیافراگم باز عکس بگیرید مجبور می شوید یا روی آب و یا بر روی انعکاس درون آن فوکوس کنید.

و در آخر، به نور عکس دقت کنید. اگر می خواهید فقط از انعکاس عکس بگیرید، و منظره اطراف آب را در کادر قرار ندهید، مواظب انعکاس نورهای شدید در آب باشید، این نور ها می توانند باعث کم نور شدن عکس شما شوند، مخصوصاً اگر به سمت خورشید عکس بگیرید.

منظره مناسبی برای عکاسی از انعکاس پیدا کنید

پیدا کردن مناظر انعکاس کلاسیک در آب و هوای پر فشار ساده است، زمانی که کمی باد می وزد.

دریاچه ها فضای بزرگی را با آب می پوشانند، و سنگ ها و گودال های کوچک کناره دریاچه هم انعکاس های کوچکی می سازند که برای استفاده در پیش زمینه عکس مناسب هستند.

در عکاسی از مناظر ساحلی کمتر پیش می آید که بتوانید آب را آنقدر آرام ببینید که برای عکاسی از انعکاس مناسب باشد، اما نور طلوع یا غروب می تواند انعکاس خوبی روی ماسه های خیس یا سنگ ها ایجاد کند.

م

منبع

برگرفته از : Digital camera world

نظرات شما


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *